Jump to content

Ny 22 LR hva skal jeg velge


Springer

Recommended Posts

Er i markedet for en ny 22LR som primært skal brukes til mengdetrening og kanskje en fugl eller to, men jeg har også en 223 som jo tar seg av jakta innen denne kategorien. Har lurt på å kjøpe en halvauto og har sett på Ruger. Har to spørsmål:

- Er presisjonen i Ruger god nok? er den feks betydelig dårligere enn en Sako Quad?

- Bør jeg kjøpe Ruger med tungt løp eller er den enkle varianten OK?

På forhånd takk for svar.

Link to comment
Share on other sites

Må svar litt ut fra hva jeg selv liker her da,

 

Jeg har hatt følgende:

Ruger 10/22

browning 22lr delbar

toz enkeltskuds

brno lux

winchester pumpe

marlin halvauto

Marlin levelaction

 

Presisjonen på disse har vært perfekt,

utenom på den marlinen med levelaction. Denne fikk jeg ikke til og gå.

men føler at det er lettere og skyte med våpen som ikke er halvauto..

Jeg har hatt lyddemper på samtlige av disse.

Rugeren bråka for mye,og ble ofte til at jeg bare tulla bort magasinet 25 skudd,

ble egentlig litt dyr og skyte med.

Browningen måtte pusser ofte og mye for og virke.

Tozen var artig,men litt for treg og lade.

Brno luxen, denne har jeg forsovit enda, denne er stille /med demper og lett og lade om har 10 skuds magasin.

Winchesteren hadde rørmagasin og da måtte jeg skru av demperen for og få ladet den( dette ble tungvint)

Marlinen (savner jeg ) denne var den gileste av halvautoene jeg har hatt.

 

Så JEG vli vel anbefale deg bolt og ikke halvauto..

Link to comment
Share on other sites

Mine valg av .22 LR vil være følgjande :

 

Nr 1. Ein fint brukt Sako Finnfire ( hvis du får tak i og har råd )

Nr 2. Ein Sako Quad ( hvis du har råd ) Er vel den mest komplette børsa, sidan du får tak i løps sett til den.

Nr 3. Cz 453 American med varmint pipe, den er med betre avtrekk enn 452. Eller ein 452, og la børsemaker ta ein jobb på den avtrekkeren..

Link to comment
Share on other sites

 

Så JEG vli vel anbefale deg bolt og ikke halvauto..

 

Til dels enig. Skulle jeg absolutt hatt en Ruger halvauto, så ville jeg gått for den med tungt løp.

 

Minus ved halvauto kan være: dårliger presisjon (ennå ikke sett veldig dårlig på Ruger med tungt løp), forkiling, svake 22LR skudd kan gjøre at man må lade manuelt og dårlig puss øker tjansene for funksjoneringsfeil. Mange halvautoer krever oftere fullstendig puss enn vanlige boltmekanismer.

 

Ville personlig vurdert en CZ varmint, CZ american, Zastava eller Sako.

Link to comment
Share on other sites

.35Whelen skreiv :

En sånn en du mener ?

 

Ikkje at eg er så veldig misunnelig, neida, men det er uten tvil ein av dei flotteste .22 rilfene som er produsert... :D

 

Den einaste eg kan komme på som er hakket finere, var vel den .22`en som ein eller annen la ut på sluttstykke, som var amerikansk produsert og helst dyr/sjelden. Var det ein Dakota eller noko slikt. Det var iallefall ein bildetråd av den der inne. Den var berre rålekker, men den rifla di .35Whelen, den er suverent flott... Og eg skjønner godt at du ikkje vil selge den... Det er vel nesten sånn at kjerringa ryker først før Sako`en vel.. :shock:8)

Link to comment
Share on other sites

Til mengdetrening; Altså skal du trene til noe, og det skal være tilnærmet likt det geværet du skal bruke. Hvis dette er rett(kanskje jaktfelt du trener til?) MÅ du finne ei med avtrekk tilnærmet likt. Ellers kaster du bare bort tid. Jeg kjøpte ei Sako Finnfire(den nye modellen med det nye Sako avtrekket) og selv om det ikke er likt Jewell eller HS avtrekket, er det tilnærmet likt. Da virker det etter hensikten.

 

Jeg har hatt Remington Boltaction, Browning leveraction, og ei gammel Husquarna. Kun Sakoen gir meg følelsen av å skyte med ei ekte rifle. Jeg vil tro at en Kimber eller Anschutz også vil gjøre det, spesiellt Anschutzen, som sannsyneligvis overgår alle...

Har en miniatyr Anchutz og dette er ei rein kunkurranserifle med avtrekk på noen gram. Men utførelsen sier meg at de ligger på toppen av den øverste hylla.

 

Halvauto??? Glem det for annet enn morobruk og sånn. Ikke avtrekk i nærheten til å gi treningseffekt. Jaja..all skyting gir jo effekt, men når jeg får en halvauto er det ikke akkurat "pust inn-pust ut-sikt-avtrekk" da er det avtrekk-avtrekk-avtrekk-avtrekk-avtrekk---OI var 10 skudds magasinet tomt allerede..OI det var ikke lenge den 500 pakken varte...Skjønner :wink:

Link to comment
Share on other sites

.35Whelen skreiv :
En sånn en du mener ?

 

Den einaste eg kan komme på som er hakket finere, var vel den .22`en som ein eller annen la ut på sluttstykke, som var amerikansk produsert og helst dyr/sjelden. Var det ein Dakota eller noko slikt. Det var iallefall ein bildetråd av den der inne. Den var berre rålekker, men den rifla di .35Whelen, den er suverent flott... Og eg skjønner godt at du ikkje vil selge den... Det er vel nesten sånn at kjerringa ryker først før Sako`en vel.. :shock:8)

Ikke så illle :lol:

 

Så den Dakotaen jeg også. Det må være den fineste av alle 22LR jeg har sett.. :D

Link to comment
Share on other sites

HS Precision skreiv :

Jeg har hatt Remington Boltaction, Browning leveraction, og ei gammel Husquarna. Kun Sakoen gir meg følelsen av å skyte med ei ekte rifle. Jeg vil tro at en Kimber eller Anschutz også vil gjøre det, spesiellt Anschutzen, som sannsyneligvis overgår alle...

Har en miniatyr Anchutz og dette er ei rein kunkurranserifle med avtrekk på noen gram. Men utførelsen sier meg at de ligger på toppen av den øverste hylla.

 

At Anschutz er et veldig godt merke, det er sikket å visst. Men har ein kompis som kjøpte ei Anschutz rifle i .22 LR for ein del år sidan. Den kosta det dobbelte av den Brno`en min, men eg er veldig skuffa over den i forhold til mi rifle. Veit jo at dei match riflene er er knall gevær, men det som han hadde var alt anna en det. Dårligere avtrekk, meir klomsete sluttstykke føring ( meir motstand / treigere å lade med ) og ikkje noko merkbart betre presisjon heller. Det burde ha vært betre til den prisen der. Stokken var heller ikkje så fin som den Brno`en min...

Men at dei har rifler som er blandt dei beste i verden, det skal eg ikkje krangle med deg om. Det er vel ikkje så veldig mykje å diskutere, når du ser kva som blir brukt på baner/skiskyting rundtom i verden.

 

.35Whelen skreiv :

Ikke så illle, men ikke langt unna

 

Så den Dakotaen jeg også. Det må være den fineste av alle 22LR jeg har sett..

 

He, he, nei det er vel ikkje så ille. Men den Dakota`en, den var utrulig flott. Snakk om smykke... :D

Link to comment
Share on other sites

Vi har en Remington 597 syntetisk stokk og halvauto.

Den funker bra, og har skutt utallige fugler med den. Tror den aldri har vært pusset og gjort ren :? Men den treffer allikavel :D Har også fått montert lyddemper på den, så har man subsonic skudd hører du bare mekanismen på rifla når den lader :wink:

Den har noen minuser:

 

Etter det første skuddet som blir skutt, kan den låse seg, slik at man må tømme kammeret for patronen, og lade på nytt igjen for å kunne skyte igjen.

Patronene kan sette seg fast nedi magasinet slik at sluttstykket ikke får tak i patron. Men det er vanligvis viss du stapper flere patroner i magasinet enn det egentlig er plass til :wink:

 

Men den er veldig enkel og grei, treffer godt og er ikke dyr. Koster rundt 2000kr ny.

Link to comment
Share on other sites

Vi har en Remington 597 syntetisk stokk og halvauto.

Den funker bra, og har skutt utallige fugler med den. Tror den aldri har vært pusset og gjort ren :? Men den treffer allikavel :D Har også fått montert lyddemper på den, så har man subsonic skudd hører du bare mekanismen på rifla når den lader :wink:

Den har noen minuser:

 

Etter det første skuddet som blir skutt, kan den låse seg, slik at man må tømme kammeret for patronen, og lade på nytt igjen for å kunne skyte igjen.

Patronene kan sette seg fast nedi magasinet slik at sluttstykket ikke får tak i patron. Men det er vanligvis viss du stapper flere patroner i magasinet enn det egentlig er plass til :wink:

 

Men den er veldig enkel og grei, treffer godt og er ikke dyr. Koster rundt 2000kr ny.

 

Har en slik selv, kjøpte nytt magasin fra USA og da ble de problemene borte!

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange og gode svar. Dette ga meg noe å tenke på. Jeg kom fra en plan om å kjøpe en Sako Quad, begynte å få lyst på en halvauto og kjenner jeg nå vipper tilbake til Sako igjen. Har jo to andre Sako rifler og som nevnt er avtrekket noe av det jeg liker best med disse riflene. Får kose meg litt med disse tankene i Pinsen.

Link to comment
Share on other sites

Dua angrer nok ikkje på det Springer. Sako er topp våpen det. Hadde veldig lyst på den sjølv når eg kjøpte den Cz 452`en min i .17 HMR. Men prisen og det at eg var så fornøyd med den Brno`en i .22 LR, gjorde at eg havna på den.

På Quad`en, så har du jo muligheit for ekstra løp også, .17 HMR er et artigt kaliber, det burde du prøve... :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...