Jump to content

Colt commander eller Kongsberg Colt?


Mbrandt

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har lenge vært på jakt etter en colt, og i løpet av 10 minutter så detter det inn en mail om en kongsberg colt og jeg finner en brukt commander på en nettside.

 

Kongsberg colten er fra 1928, er i original stand og er nr. lik. Commandern vet jeg ikke så mye om enda, da jeg nettopp fant den. eneste som står er at den er i god stand.

 

 

Kongsberg colten koster 4500kr og commanderen koster 3500kr.

 

Jeg har nylig begynt å interessere meg for disse pistolene, og derfor så kan jeg ikke så mye om de enda.

 

Hva slags anbefalinger har dere å komme med?

Link to comment
Share on other sites

egentrening og koseskyting

Til det bruksfeltet ville jeg valgt Commanderen. Jeg har både Kongsberg og Colt (Super .38, ikke Commander) selv, og Kongsbergen bærer mye mer preg av militær produksjon, røff finish og "hesteavtrekk". Som samleobjekt derimot er Kongsberg å foretrekke. Men der er mye visdom å hent hos Ole Brumm - jatakk, begge deler :wink:

Link to comment
Share on other sites

egentrening og koseskyting.

 

Egentrening: Commander

Koseskyting: Kongsberg

 

Svaret blir da som nevnt ovenfor: Ja takk begge deler :)

 

Jeg valgte i sin tid en Kongsberg fra -42, som har gitt meg mye hygge men mindre nytte,

da jeg skyter bedre med med mine andre grov våpen på felt.

Men noen ganger er ikke det viktigste å vinne, men å delta med glede og våpenhistorie.

Link to comment
Share on other sites

Valget falt på commanderen!

 

Det dere nevnte over er mye av det samme jeg tenkte på ser jeg. Kunne gjerne ha tenkt meg begge deler, men sånn blir det nå ihvertfall!

 

Jeg har forøvrig noen spørsmål, hvis noen av dere kan svare på det, så hadde jeg vært takknemlig.

Ser.nr på pistolen er FC12486E. Har problemer med å finne noe data på det nr på nettet, er det noen som kan fortelle meg produksjonsår eller henvise meg til en side hvor dette står? Står forøvrig bokstavene for noe spesielt?

 

Jeg har hørt litt om 22lr conversion kit, har det noe for seg? Hvor får man evt. tak i det? Er det bare å sette det på og skyte uten noe om og men?

 

Jeg må spørre og grave litt. Bortsett i fra tjenestebruk, så er jeg relativt fersk innenfor dette.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med pistol, da :D

Den kommer du til å få mye glede av. Jeg har ett eller annet sted liggende en kjekk liten bok som heter Colt's dates of manufacture, hvis jeg finner den innen rimelig tid skal jeg slå op nummeret for deg.

Commanderen er bygget på en stadard 1911A1-ramme, så .22-sett skal være drop-in og er både morsomt nyttig. Med et slikt kan du trene mye uten at det koster nevneverdig og med samme grep og avtrekk som du skyter grovt med. Jeg må forresten ta ett forbehold ang. drop-in: Det kan hende sleiden må freses ut for å gi plass til 9mm ejektoren, da denne bygger lenger inn mot midten av rammen enn .45 ejektoren.

Link to comment
Share on other sites

Hmmmmmmmmmm... vet ikke hvor jeg har det fra, men jeg hadde det for meg at det var en 9mm Commander, sikkert en kortslutning mot en annonse jeg så nylig. Konverteringssettet går rett på en .45 Commander ramme.

Det var forøvrig ikke noen skrivefeil - ejektoren på 1911 står fast bak på rammen og passer overens med et utfrest spor i sleiden. .22-settet har en glidende ejektor i sleiden som aktiveres av grovejektoren i rammen.

Jeg tror ikke de produserer .22-sett for tiden, men du kan høre med Våpen-Søilen i Bergen, det er vel de som er importør. Ellers kan du tråle bruktmarkedet og se etter tredjepartsløsninger.

Link to comment
Share on other sites

kimbers 22-topper er visstnok frest slik at de passer med både 45 og 9mm utstøter , klatrechris her på forumet har satt en slik på sin 9mm commanderramme, og det funker visstnok utmerket.

 

Commanderen er bygget på en stadard 1911A1-ramme.

 

Commenderrammer er dimensjonert annerledes enn vanlige fullsizerammer i rekylfjærtunnelen, også er støvdekselet kortere.

På combat commanderen min er i tillegg utstøteren dimensjonert annerledes enn vanlige 45-utstøtere også, mer lik en 9mm utstøter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...