Jump to content

Jakthundeprøve på rev?


bobbcat123

Recommended Posts

Må vel være åpenprøvene...?

 

Uansett lite aktuelt for jaktlaget mitt, er vel ingenting av det vi jakter rev med som er godkjent som rasehund...

:mrgreen:

 

He he pussige greier da samme gjelder for hundene i " jaktlaget " vårt......må jo være oss det er noe feil med :wink::twisted:

Link to comment
Share on other sites

Det er vel Åpen prøve som er alternativet for deg. Du må selv kontakte arrangør/dommer, slike prøver er ikke terminfestet. Du kan selv foreslå terreng for dommer.

 

Støvere kan premieres på hare og rev. Hundefører bestemmer selv hvilket losdyr hunden helst skal prøves på. Hvis kravene for premiering på flere slag losdyr oppnås samme dag bestemmer hundefører selv hvilket resultat som skal bokføres. Hundefører kan ikke nekte stambokføring av premiering på evt uønsket, lovlig losdyr. Dvs at du må godta premiering på hare dersom dere ikke får ut rev og går til premiering på rev.

 

Av andre krav så må hunden være minst 15 mnd for å stilles på prøve, samt være registrert hos NKK eller register anerkjent av NKK.

 

Så er det endel krav til vaksinasjon og slikt.

 

Det finnes et Norsk Revechampionat for støvere, tre ganger 1. premie hvorav minst to på rev, samt en 2. premie på utstilling etter fylte 15 mnd.

 

Håper du ble litt klokere. :)

Link to comment
Share on other sites

Ta en telefon til en av disse:

 

Forklar at du gjerne vil prøve hundene på rev. Disse skal da være i stand til å oppnevne erfaren og kompetent dommer på rev og dertil egnet terreng. Alle som er utdannet harehunddommere, har også anledning/lov til til å dømme rådyr og rev. Skal du/dere stille mange hunder, kan dette bli krevende for de enkelte klubber innenfor korte tidsrom.

 

Nord-Trøndelag 2010:

Rune Hedegart

Kvamsholmen 65.Tlf.41200290

7670 INDERØY

runehede@online.no

 

Nordland 2010:

Rana Jff

Hugo Henriksen

Løgstørveien 3 tlf 97480885

8610 MO I RANA

huhenrik@online.no

 

Namdal 2010:

Namdal Harehundklubb

Myrmo Jan Arve

Myrmoen

7884 SØRLI

janmyrmo@start.no

Link to comment
Share on other sites

Dunkerante, få fjerna Jan Arve som kontaktperson for Namdal. - Skal du legge ut informasjon må de være riktige!

 

Ellers er det riktig som Ranger og andre har beskrevet over. Åpenprøve er alternativet. Driver hunden hare, mens man "kunne tenkt seg" rev, er det førers/eiers problem, ikke prøvearrangør.

 

Hans

Link to comment
Share on other sites

Dunkerante, få fjerna Jan Arve som kontaktperson for Namdal. - Skal du legge ut informasjon må de være riktige!

 

Ellers er det riktig som Ranger og andre har beskrevet over. Åpenprøve er alternativet. Driver hunden hare, mens man "kunne tenkt seg" rev, er det førers/eiers problem, ikke prøvearrangør.

 

Hans

 

Jeg hentet min informasjon fra NKK sin offisielle terminliste. Er klar over at det kan ha skjedd endringer mot neste sesong (2011), derfor presiserte jeg 2010 for alle distrikt i mitt innlegg. I terminlista har ikke kontaktpersoner fra 2011 kommet enda.

Siden du tilsynelatende er opplyst, kan kan kanskje du være behjelpelig med riktig navn?

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som vet om det finnes en Norsk Revechampion ?

Uten at jeg har tallene foran meg så vet jeg det finnes mange revechampioner blant støverrasene samt Beagle og drever ja. Disse er de eneste hundetypene som kan oppnå dette championatet.

Link to comment
Share on other sites

Håvard Amdal, tlf: 97166159, har siden 2006 vært ansvarlig for jaktprøver i følge årmeldingene til klubben.

 

Vet det har blitt påmeldt hunder på åpenprøver med tanke på rev til klubben tidligere og jeg tror nok at dommerne har dette i bakhodet når prøven avholdes.

 

Rene reveprøver er en intr diskusjon og jeg tror nok at tema kommer til å komme opp oftere og oftere hvis den økende intr for rovdyrhunder/rovdyrjakt fortsetter. Vet ikke helt hvor man skulle starte for å få til noe, men et årsmøte i NHKF kunne muligens vært et sted.

 

Hans

Link to comment
Share on other sites

NHKF sitt reglement beskriver såvidt jeg ser ikke muligheten for valg av losdyr under en prøve mer enn jeg skrev i mitt første innlegg.

 

For bassetrasene er det sagt at hundefører får koble hunden to ganger og slippe igjen i håp om ønsket losdyr, men på tredje slipp må man godta viltarten hunden tar ut, hvis ikke avsluttes prøven. Og selv om en basset (og andre raser enn støvere, Beagle og drever) kan drive rev og premieres på rev, så får man ikke revechampionat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...