Jump to content

Skyter til høyre på 550m?


bobbcat123

Recommended Posts

Har fått litt erfaring på korte langhold nå etter hvert, har fått en permanent gong på 550m og det kommer en på 700m om ikke lenge, disse vil jeg ha tilgang til 24/7 - stigningen til disse gongene er 6 grader. Det som jeg har opplevd frem til nå er at på slike hold har kulen en tildens til å dreie mot høyre, ca 15-20 cm på 550m Er det normalt? Stemmer min teori? Hvis det stemmer, er det kulen som drar seg ut pga spinn? eller er det kikkert og klikk som er dårlig?

 

Vind kan være en årsak men da vi skjøt nå sist var det "vindstille", har opplevd dette tidligere under sterkere vind derfor ikke tatt det så på "alvor". Noen som kan informere meg?

Link to comment
Share on other sites

I følge en skytetabell fra forsvaret skal en 7.62 kule ha en avdrift til høyre på 6cm ved 500m. Vet ikke hva du skyter med, men 15-20cm høres kanskje litt mye ut?! (men legg til 1m/s vind, så kan det nok stemme)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei,

Hvis kikkerten ikke er "loddet" 100% til rifla ,altså litt vridd i forhold til låaskasse. Da vil du skru deg ut mer og mer jo lengre holdet blir,når du skrur kulefall komp opp for lengre avstander.. Det bør du først forsikre deg om.

mvh

SKH

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar, da vet jeg forholdet ved rotasjon av kule. Kikkerten skal (må sjekke på nytt) være 100% rett så i så fall kan det være kanting av børse som gjør at det blir ca 20 cm til høyre... dette må sjekkes grundigere til helgen, da er det ny runde;-) :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...