Jump to content

Lager kniv fra knifekits.com


Ilatad

Recommended Posts

Hei.

 

For noen år siden mistet jeg flåkniven som jeg hadde laget på ungdomsskolen, etter den tid har huntern alltid vært fast inventar. Nå var det på tide å lage en ny kniv.. Har lest litt og fant ut at www.knifekits.com var en fin side å handle fra.

 

Litt spent var jeg ettersom finarbeid ikke passer meg.

 

Bladet og et skjefteemne dukket raskt opp i postkassa.

 

Først boret jeg hullene i begge skjefteplatene samt tegnet rundt.

IMAG0271.jpg

 

Festet boltene for å holde de to platene på plass

IMAG0272.jpg

 

Skjefte er laget av tøy og epoxy tror jeg og det er forferdelig å jobbe med.. Skjønte fort at jeg var nødt til å finne støvmaska-

Slipte nest helt inntil steken.

IMAG0273.jpg

 

Festet skjefte og naglene med epoxy

IMAG0274.jpg

 

Naglene ble filt ned

IMAG0275.jpg

 

Slipte ned kanten helt til stålet

IMAG0277.jpg

 

Nå gjenstår det å formfile skaftet samt endel finpuss

Link to comment
Share on other sites

Har avrundet kantene litt.

Må si jeg angrer litt på materialvalget, er litt matt og kjedelig og platene har ikke samme tykkelse.

men knivbladet virker bra :D

Skal finpusse den og se om jeg finner noe lær å lage slire av.

Er det noen som vet hvor jeg kan få kjøpt lær til en rimelig penge?

 

IMAG0105.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser det er ikke så mye interesse i denne tråden, men stiller et spørsmål allikevel ;)

 

nå har jeg pusser skjefte helt glatt, men det blir litt matt.. Er det noe jeg kan smøre skjefte med for å få det blankt?

har tenkt på noe epoxy, men da blir det kanskje glatt og dårlig feste?

noe annet?

Link to comment
Share on other sites

Har ingen erfaring med å jobbe med micarta, men vil tro at dersom du smører den in med epoxy, så vil

du miste noen av egenskapene som gjør den så oppskattet. Nemlig at den skal gi deg et godt grep enten den er

våt eller tørr. Blod og gørr på hendene uten å virke sleip osv....

Bare mine 2 cent :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ser det er ikke så mye interesse i denne tråden, men stiller et spørsmål allikevel ;)

 

nå har jeg pusser skjefte helt glatt, men det blir litt matt.. Er det noe jeg kan smøre skjefte med for å få det blankt?

har tenkt på noe epoxy, men da blir det kanskje glatt og dårlig feste?

noe annet?

 

Hvor fint papir har du pussa med?

Skal gå greit å polere det helt til plank overflate.

 

Jeg bruker endel micarta, og min vurdering er:

-Linmicarta er til "pynt", og passer best å polere. Den har et tett mønster som kommer godt frem med den behandlingen.

Om man bare grovsliper for å få god friksjon vil linmicarta se grå og skitten ut, og den gir ikke like god friksjon som canvas.

 

-Canvasmicarta det mest funksjonelle og egner seg best å kun grovslipe (ikke noe finere enn 120 korning) eller sandblåse. De grove fibrene vil da gi meget god friksjon både vått og tørt, og utseende ser litt enkelt og rått ut. Fargene blir ikke så grå som på linmicarta.

Det kan poleres men mønsteret blir litt grovt og ikke like pent som lin. I tillegg mister man friksjonen.

 

Det er enkelte som smører in micartaen med olje for å få fram fargen. Jeg ville nok prøvd voks først.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har heller aldri jobbet med micarta, så jeg har ikke erfaring med hvor blankt det kan bli. Imidlertid ble jeg mer og mer imponert over hvor blankt horn kan bli, etterhvert som jeg pusset med finere og finere korn.

 

Så det avhenger litt av hvor fint har du pusset til nå?

På mine kniver har jeg pusser jeg opp til korn 1200. Nå har jeg også kjøpt 1500 og 2000 korn, skal bruke det videre. Etter det pusser jeg med filtskive på drill. Da blir det forholdsvis blankt.

For siste finish bruker jeg reneisance vax (Usikker på staving...) eller lignende poleringsvoks.

På Clas Ohlsson kjøpte jeg ett sett med poleringspasta i blokker, samt to "ruller" for å montere på drill. Den ene for metall og den andre for andre materialer. Sistenevnte gir veldig blank flate, men siden den er blå, kan den ikke brukes på hvite flater med gravering eller scrim.

For din kniv ville jeg brukt dette. Har ikke tid til å finne det i utvalget til Clas Ohlsson nå, men det finner du sikkert selv.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

At den føles glatt er nok riktig. Men puss med høyere korning, så ser du at glansen også kommer.

 

Polervoks hjelper, og vil uansett gi deg blankere flate. Men jo bedre grunnlag (altså pussing), desto bedre resultat til slutt.

Jeg vil anbefale å kjøpe pussepapir i høyere korning å pusse deg oppover. Deretter bruker du voks.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

I mitt første innlegg skrev jeg at jeg pr. idag har stoppet på 1200, men at jeg i framtiden kommer til å stoppe på 2000.

Deretter pusser/polerer jeg med filtskive på dril.

 

Deretter vokser jeg og arbeider denne inn med filtskive på drill.

Jeg kjøpte ett sett hos Clas Ohlsson (som jeg også beskrev i første innlegg): http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=147099164

Hadde jeg hatt din kniv, ville jeg brukt den blå pastaen.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

ahh takk.. hadde oversett den siste linja.

tenkte om det var noe noe spesiell voks for micarta, men da stikker jeg innom clas imorgen ;)

Får se hvor mye tid jeg bruker på pussinga ettersom jeg ikke ble helt fornøyd med skjeftevalg..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lagt ut bilder av flere av mine kniver her, i en tråd som heter "Hornkniver" http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=23&t=19079.

 

Jeg har også påbegynt en bildetråd som pågår, som viser hvordan en hornkniv kan lages http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=23&t=36226.

 

Om du kjøper, eller på annen måte får tak i horn, så vær oppmerksom på marg i hornet. Både elg og rein har marg i midten, og denne skal ikke vises. Det gir grobunn for bakterier etc. Porene som margen består av, kan tettes med lim etc. for å få det tett slik at bakterier ikke fester. Men det blir ikke like pent som helt horn. Som oftest er margen størst og mest utpreget på de største hornene.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...