Jump to content

MR308


Arius

Recommended Posts

Hei,

jeg er på jakt etter MR308 (sivil versjon av HK417) og er helt ny når det gjelder kjøp av våpen. Noen som veit hvor jeg kan begynne å lete for å få ta i det våpnet? Har googlet litt, men uten noe resultat.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke typegodkjent og tviler nesten på at noen kommer til å prøve.

Og for det andre, er det ikke sikkert den kommer i produksjon i det hele tatt. Typegodkjent i Tyskland men HK har vist ikke planer om å selge den i Tyskland i det hele tatt. Så man må vente til det blir avgjort om HK begynner å produsere den i USA for salg der.

 

Du er godkjent praktisk skytter?

Link to comment
Share on other sites

Her finner du oppdatert liste over hvilke halvautomatiske rifler som er typegodkjent per i dag til praktisk skyting. Å prøve å få godkjent et nytt våpen for deg som privatperson er ikke å anbefale, både pga kostnader og ventetid. Men er jo alltid greit hvis noen gjør det, så vi får litt mer å velge i :P
Link to comment
Share on other sites

Her finner du oppdatert liste over hvilke halvautomatiske rifler som er typegodkjent per i dag til praktisk skyting. Å prøve å få godkjent et nytt våpen for deg som privatperson er ikke å anbefale, både pga kostnader og ventetid. Men er jo alltid greit hvis noen gjør det, så vi får litt mer å velge i :P

Mange takk. Skal undersøke saken nermere.

 

Du er godkjent praktisk skytter?

Jeg er ikke medlem av noen skytterklubb, så nei.

Link to comment
Share on other sites

Da må du først bli medlem og godkjent før du kan handle noe som helst.

Og i praksis må man være pistolskytter før man begynner med rifle.

Normal prosedyre vil være:

Meld deg inn i en pistolklubb, ta nybegynnerkurs. Skyt aktivt i minimum 6mnd. Kjøp pistol (må være over 21 år). Når du føler du håndterer den, ta sikkerhetskurs i praktisk og begynn å skyte der. Kjøp rifle etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Da må du først bli medlem og godkjent før du kan handle noe som helst.

Og i praksis må man være pistolskytter før man begynner med rifle.

Normal prosedyre vil være:

Meld deg inn i en pistolklubb, ta nybegynnerkurs. Skyt aktivt i minimum 6mnd. Kjøp pistol (må være over 21 år). Når du føler du håndterer den, ta sikkerhetskurs i praktisk og begynn å skyte der. Kjøp rifle etterhvert.

Har hørt rykter om at man kan slippe billig unna ved å jobbe i forsvaret. Stemmer dette?

Link to comment
Share on other sites

Er du medlem av NROF kan du erverve de våpen razzle linker til.

Det holder ikke å kun være ansatt?

 

Det har vel vært praktisert at ansatte i forsvaret har fått kjøpe pistol i alle fall uten å vise til medlemsskap i pistolklubb/normale aktivitetskrav. Jeg er litt usikker når det gjelder rifle, men det var nå rart om det ikke skulle gå an. I utkastet til ny forskrift til våpenloven blir dette formalisert, jeg husker ikke om ordlyden innbefattet både pistol og rifle riktignok. Det jeg husker er at det gjelder fast ansatte, det vil si yrkes- eller avdelingsbefal.

 

Med mindre NROF endrer klassebestemmelsene sine vil ikke MR308 gå inn i noen av forbundets programmer/klasser.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
Med mindre NROF endrer klassebestemmelsene sine vil ikke MR308 gå inn i noen av forbundets programmer/klasser.

 

Jeg kan ikke se hvorfor ikke MR308 skal kunne benyttes i NROF på lik linje med AG-3 / FN-FAL / M-14 osv.

Det er mulig det har kommet noen nye føringer jeg ikke kjenner til, men ser at lokale NROF avdelinger godtar alle halvautomater i 308 som har 20 skudds + magasinkapasitet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke se hvorfor ikke MR308 skal kunne benyttes i NROF på lik linje med AG-3 / FN-FAL / M-14 osv.

Det er mulig det har kommet noen nye føringer jeg ikke kjenner til, men ser at lokale NROF avdelinger godtar alle halvautomater i 308 som har 20 skudds + magasinkapasitet.

 

Du har rett, jeg tok feil. NROFs klassebestemmelser har blitt endret, og det er nok noen år siden allerede. :oops: Pr. nå kan "halvautomatisk armegevær" i kaliber 7,62 brukes, med jernsikter, uten rekylbrems og minimum 20 skudds magasinkapasitet. Før var kun M14, AG3, HK91 og FAL tillatt. Antagelig fordi det var disse våpnene som var med i forsvarets tester av ny 7,62 selvladerifle, og de vanligste i kaliberet blant våre allierte.

 

MR308 vil altså være tillatt, men du kan foreløpig ikke sette optikk på den og bruke den slik forsvaret faktisk har tenkt å bruke den, som en "Marksman"-rifle i NROFs nasjonale programmer. Unntaket er selvfølgelig i lokale konkurranser a la Lister Marksman Challenge. Der burde den jo fungere greit, avhengig av hva slags presisjon som kan skvises ut av den.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Som nevnt før i tråden er det meget usikkert om den vil bli tilgjengelig.

Pris sivil MR223 ligger på ca. 33000Nkr. i Tyskland og du å nok regne med at MR308 vil lige godt

over dette.

Hvorfor ikke gå for en DPMS eller en Armalie 308?

 

MVH

NM149

Link to comment
Share on other sites

Armalite AR 10 er bare FUGLY...

http://www.webarms.com/gun%20suppliers/Armalite/armalite%20ar-10A420.htm

 

Liker designet til 417/MR308. Og vil ha rails på rifla.

 

En annen ting er at jeg ikke overhodet kjenner til denne serien med våpen og hva som kan gjøres med dem sivilt. Har grei kjennskap til de militære våpnene som M16/M4 og HK 416 og 417...

 

Har du (dere) linker hvor man kan få kjøpt AR våpen og deler til dem?

Link to comment
Share on other sites

Tor du kan modde begge de nevnte våpen minst like mye som MR308 / H&K 417.

 

DPMS er det practac.no som forhandler og Armalite er det armalite.no so forhandler.

Bakdelen er relativt difuse leveringstider for begge,vurderer forøvrig selv og søke på en slik rifle.

 

Om det er mitært utseemnde som er primærmålet så finnes alt fra Rails til sikter og laserbelysere til salgs på ettermarkedssiden.

 

Søk på AR10 super sass, dette er en modell levert de amerikanske styrkene.

Hvilket utstyr ser du for deg eventelt og montere på et sliktvåpen?

MVH

NM149

Link to comment
Share on other sites

Rails, tofot, kikkert, demper og T grep...

Har også tenkt tanken på laser og eventuelt lykt.

Men rifla skal primært brukes til baneskyting, langdistanse (så langt 308 kan skyte of som det finnes baner her i nordnorge....).

Har et T grep med innebygget tofot...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...