Jump to content

Tips til "god og rimelig" trap-hagle?


torbl

Recommended Posts

Jeg er på utkikk etter en ”rimelig og god” hagle som jeg tenker å bruke til leirdueskyting, gåsejakt, rådyr og lignende jakt. Er det noen som har noen tips til hva jeg bør se etter. I utgangspunktet tenkte jeg at jeg rett og slett kanskje skulle kjøpe meg en trap-hagle med magnumkammer (om det fins). Høy vekt er jo egentlig bare en fordel uansett når det skal skytes med tungt skyts etter gåsa.

 

Er det noen som har tips til hvilke hagler jeg bør se etter som er ”value for money” til trapskyting og posteringsjakt? Ser for meg en 12/76 (eller 12/89) med utskiftbare choker. Er forberedt til å lete litt på bruktmarkedet, så om noen har ei børse å selge er det også bare å si fra;-)

Link to comment
Share on other sites

Remington 870 Express Syntetic kaliber 12/90. Kr 3.900,- hos Interarms f.eks.

 

Denne hagla er kjent som et arbeidsjern. Det er dessuten ingen ulempe med synt-stokk om du er gåsejeger.

 

Jeg har en tilsvarende med trestokk. Helt super å skyte trap med. Jeg har i senere år kjøpt meg både Benelli automat, og Beretta sportinghagle. Artig å ha, men de er ikke merkbart bedre å skyte trap med.

Link to comment
Share on other sites

Umulig å si. Du må finne en STOR våpenbutikk og kjenne på haglene. Viktig at den føles bra. dessuten kan du få veiledning i størrre butikker. Bor du i hutiheiti uten de store butikkene, så får du finne deg en haglebane, og spørre om å få kjenne på andre sine våpen.

 

Men det viktigste er trening. Og ikke bare trap. Du lærer ikke å skyte overflygende gås på trapbanen.

 

@lipitor: Han ville ha magnumkammer, og disse gamle haglene tar ikke engang stålammo :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...