Jump to content

6.5-06 die sett


PederR

Recommended Posts

hallo

ser etter et die sett til 6.5-06 og slik hylseomformer til 6.5-06 i og med det at der jeg skyter så kan jeg plukke en del nye tomhylser(alltså skutte) gratis. tenkte da på å omforme 30-06 hylser over til 6.5-06.

hvilken pris vil dette koste ca

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt .270 Winchester, av Winchester fabrikat til 6,5-06 Ackley. Jeg har også prøvd.280 Rem og .30-06. Bare for å ha gjort det, så har jeg også brukt 9,3x62. Jeg er mest fornøyd med .270-hylser. De er bare å presse direkte i 6,5-06-dia. Jeg prøvde også tomhylser fra skytebanen, i et anfall av sparemani. Men det er virkelig ikke verdt bryet, imo. Hylser er billig pr. smell hvis du behandler dem pent. De tåler en mengde omladinger. Kulene derimot, får du kun brukt en gang. Det er der kostnaden ligger.

Link to comment
Share on other sites

..og skal du virkelig gjøre det lett så få tak i 25-06hylser...

 

Godt råd frå Raudnakke!

 

Har aldri skjønt poenget med å skulle spare inn dei få kronene på å forme om 30-06 til 6,5-06. For ikkje å snakke om 270 win, som må trimmast etterpå.

 

Kjøp nye 25-06-hylser og press i 6,5-06-dia og du har hylser klare til bruk.

 

Har ikkje fått testa min så mykje enno, så eg lurer på ein ting: Er det nokon som har erfaringar med trykk/hastigheitsforskjellar mellom ompressa, nye 25-06-hylser og dei samme hylsene etter at dei er skotne ein gong? Altså når dei er "skyteforma" til perfekte mål?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har omforma noen 30-06 fra betongen på skytebanen direkte med 65-06 dien (ok, ikke helt direkte. Var innom hylsevibratoren en natt først). Det går greit det. Smøre godt og ta et godt tak i armen på pressa.

Vet at bibelen (ladeboken) og mange andre anbefaler å gå via .270 die. Jeg har ikke merket behov for det.

Ok, det var litt hardt av og til, men det gikk greit.

 

Jeg endte allikevel opp med å kjøpe hylser. Dette mest for å kunne ha et to-tre-fire hundre like hylser for å fjerne en usikkerhetsparameter på utgangshastighhet.

Da kjøpte jeg 25-06 på utallige oppfordringer, deriblant fra den nevnte bibel. Uskutte, bløte og fine i messingen. Omkalibereres som en drøm.

 

Hør på Raudnakke han er en klok mann.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har et Redding Deluxe sett som har fungert veldig bra. Neck-sizeren gir et litt ujevnere resultat med tanke på kulekast enn FL-dien, men det er vel ikke uvanlig... Skal også innrømme at jeg for det meste har brukt en Forster .270W isetter-die, bedre "feeling" og tilater å sette lange match-kuler laaaaangt ut.

Når det gjelder hylser foretrekker jeg nye .30-06 hylser. Startet opp med 500 Rem. bulk hylser, helt grei kvalitet, men de har en tendens til å sprekke på langs i halsene etterhvert som de blir gammel. Gikk over til Lapua som er helt utrolig jevne og fine. Har også pleid å gå veien om ei .270-die (uten expander), men har du godt smøremiddel, f.eks Imperial, tror jeg man like godt kan gjøre det i et jafs. Må skrue FL-dien helt i bunn for å få lett kamring av "ny-sizete"-hylser.

I forhold til 25-06 hylser får man litt ekstra gods-tykkelse i halsen, samt at den strekker seg litt. I mitt kammer (Rafdal-jobb) er det en fordel da jeg nesten har .270-lengde på det. (En omformet Win. 25-06 blir en drøy millimeter kortere). En liten trimme-jobb blir det, ca en halv millimeter, men da starter man ihvertfall med garantert jevn lengde på alle hylsene.

Har presset noen engangs-skutte Norma 06-hylser bare for å ha noen shoot-and-throw hylser å sende i betongen på den lokale elgbanen. Blir en karrakteristisk ring på skuldra der hvor den tidligere sluttet, men bortsett fra det ingen problemer.

Redding har også Type-S bushing die-set til 6,5-06 (A-square), hvis man vil svi av litt ekstra cash...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...