Jump to content

Browning A-bolt 6,5x55. Lyddemper?


Hiluxturbo

Recommended Posts

Etter litt sparing å en del spaserturer og kikking hos lokal våpenforhandler, så kjøpte jeg en Browning a-bolt cal. 6,5x55 med en Leupold vx-ll 3-9x40 :) valget sto mellom browning og tikka t3, men siden browningen kjentes mere solid ut, var gjenget for lyddemper, billigere og har ofte blitt anbefalt fremfor tikkaen her inne så var det ingen tvil..

 

DSC00343.jpg

 

Har en stund tenkt endel på lyddemper, men blir ikke helt klok på det med gjengene, siden det er amerikanske dimensjoner..

1/2x28UNF er dimmensjonen. Kan noen forklare hva disse tallene står for ?

Tilsvarer dette noe europeiske dimmensjoner (eks. M14x1.5) eller er jeg helt på jordet?

Og om noen har noen erfaringer med forskjellige dempere til dette våpnet, så skrik ut :)

Link to comment
Share on other sites

disse gjengene kan ikke sammenlignes med metriske gjenger!

 

1/2" står for at diameteren på gjengene er en 1/2"

28 står for at det er 28 "gjenger" pr tomme.

unf står for at det er fin gjenger.

 

1/2" 28 unf "finns egentlig ikke" og den rette benevningen er unef(ekstra fin). iallefall om man ser i gjengetabeller. er fullstendig klar over at de benevnes unf både på våpen og lyddempere :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener å ha hørt at disse gjengene er tilpasset Alm sine dempere. Da Alm er importør av denne riflen.

Vil ikke passe perfekt på 14x1.5. Tror de er 14x1.0. Ta en tlf til Alm så har de nok svar til deg.

( Gjengene bør helst være tilpasset akkuratt den demperen du kjøper uansett)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

@tveraa: Betyr det at 14x1 er direkte feil å bruke? Det er nemlig den dimm'en som er opplyst på hjemmesidene til Nordskog.

Eller kan det være at A-boltene er gjenget i flere dimm'er? Jeg har kjøpt Hausken i 14x1, det var det selger opplyste som riktig også.

Virker da å passe greit på rifla mi (uten at jeg på noen måte er noen guru på dempere). Men nå ble jeg jo litt usikker...

Link to comment
Share on other sites

utvendig diameter på 1/2" 28 unef er 12,70 og utvendig diameter på M14x1 er max 13,962mm og min 13, 682mm.

de ser nokså like ut men 1/2" 28unef er noe finere enn M14x1. så mye finere at hver 5 gjenge vil være forskyvet slik at når M14x1 er på bunn vil 1/2" 28unef være på topp!! altså kan disse ikke skrus sammen uten å ødelegge gjengene.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...