Jump to content

Skogsfuglegg og kyllinger!


Jakob

Recommended Posts

Har vært ute en tur i skauen i kveld sammen med et par kamerater. Han ene visste om noen storfuglegg som vi skulle se på. Er ikke så ofte man ser egg her i området (Sørum - Akershus).

 

Noen som har bilde av egg eller kyllinger?

 

Her er bilde av eggene som vi var og så på:

 

IMG_1301.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke at man trenger la være å gå turer i skog og mark, bare man er forsiktig med hva man gjør. Det skal jo såpass lite til før at man ødelegger noe ved at man tråkker på det, eller rett og slett skremmer dyra slik at de forsvinner...

Link to comment
Share on other sites

Nå skal Orrhøne Og Røy passe egga for sultne kråkefugler som sitt og følger med,de skal vokte seg når dem må forlate reiret for å spise,da er det Hønsehauk,Rev og mår f.eks som er farlige,så ja de har nok fiender om ikke vi skal tråkke rundt og lete opp reir og..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har full forståelse for fuglen, og har forstyrret minst mulig ved reiret. Men dette reiret er ikke som alle andre reir. Av en eller annen grunn har røya lagt reiret et par meter fra en mye brukt sti. Dette er grunnen til at reiret ble funnet. Derfor er det også morsomt å ha viltkameraet oppe i nærheten, for å se hvordan røya reagerer på trafikken på stien. Håper alle har forståelse og ikke mener jeg jager bort røya ved å gjøre det jeg gjør. Tusen takk! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vil vel kanskje påstå at røya her ikke blir nevneverdig forstyrret ved at man setter opp ett viltkamera og tar bilder av ett reir som, etter informasjonen vi får i tråden her, ligger tett inntil en godt brukt tursti.

 

Greit nok at man ikke skal forstyrre reiret ved å røre på det eller "overvåke" det flere ganger i uka, men slik trådstarter her får frem bilder og informasjon, synes jeg det vitner om god etikk og en over snittet interessert "ungdom".

 

Meget fine bilder ihvertfall. Håper bare kyllingene overlever sommeren så det blir en liten lokal økning i bestanden :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...