Jump to content

Syntetisk eller tre?


Eeep

Recommended Posts

Hei

 

Skal kjøpe min første hagle (og våpen). Har tenkte å kjøpe Browning Maxus (halv-auto). Den kommer både med syntetisk- og trestokk. Hva bør jeg velge?

 

Dette blir en allround hagle for meg. Har aldri jaktet før, så jeg vet ennå ikke helt hva som blir hovedbruksområdet, men ser for meg en mix av lerduer, sjøfugl, ender, rype, hare etc.

 

Takknemlig for alle innspill!

Link to comment
Share on other sites

Det blir smak og behag, ville gått for syntetisk om du ikke bryr deg for mye om det estetiske.

Du kan uten problem justere lengden på stokken, det følger med 6 shims for cast og drop justering og 2 for "lenght of pull". Skulle jeg kjøpt meg halv-auto nå ville jeg kjøpt Maxus selv.

Link to comment
Share on other sites

Her er svaret klart TRE!!!!!!, har mest sjel og sjarme. Det er bare koselig å kunne få olje inn trestokken en gang el to i året, og få den gode oljelukten på kjøpet. Klart plast er mer solid mot slag og støt, men mange plast stokker jeg har klådd på virker veldig tynne og lett vrid bare. Montro åssen det er å feste to fot på dem, om der er reimfestet tåler tåler presset i lengden?. Så bråker disse plast stokkene endel, noen er som trommer. Får du glidelåset på så hører du det over lang vei. Likte godt plast stokken til den hundefører modellen til 03 Mauseren, bortsett fra disse orange feltene på siden. Den virket mer solid enn andre. Jeg liker tre best, men kan kanskje finne på en dag å kjøpe meg en plaststokk også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg velger stort sett robuste og vedlikeholdsfrie materialer, uansett om det er våpen eller annet utstyr. Kan være enig i at en fin trestokk er penere enn plast/synt, men det viktigste for meg er at våpenet tåler røff behandling. Når jeg handler våpen offrer jeg ikke en tanke på at våpenet skal være pent å se på. Hvor ofte går mann å titter på våpenet sitt og tenker, "hvilket vakkert våpen med en sjelefylt stokk jeg har" Aldrig ifølge meg ivertfall. Jeg kjøper våpen for at det skal brukes, ikke bli sett på :wink: Kan være enig i at en trestokk er enklere å justere hvis man har behov for det, men slik jeg tolker THU er ikke det noe problem med Browningen. Jeg er også klar over at det finnes i bøtter og spann med billige og elendige plaststokker (ihvertfall hva anngår rifler), men uten at jeg er noen ekspert på Browning, vil jeg tro de har syntstokker av god kvalitet.

Uansett så ønsker jeg deg lykke til med valget av ditt første våpen. :D

Link to comment
Share on other sites

Er sant at det er mere "sjel" i en trestokk faktisk. Berettan med trestokk kjennes mye mere "levende" enn baikalen med syntstokk. Den er faktisk ikke noe mere enn et solid og vedlikeholdsfritt verktøy. Berettaen derimot, har en personlighet på en måte. Litt vanskelig å forklare men :)

 

Hvis du skal ha kun 1 hagle, ville jeg valgt trestokk, skal du ha flere hagler, ville jeg valgt synt på den ene og tre på den andre. Da har du en hagle til koseturer i skogen og på rypefjellet, og 1 til sjøfugl, kråker, gjess og ender.

Link to comment
Share on other sites

Maxus ser jo snasen ut.

Som eier av halvautomat (eller pumpe for den del), må du huske på at du blir aldri bedt med på rypejakt hos han koselige lorden når han får høre hva for styggedom du skyter med; samme om du velger tre eller syntetisk.

 

You have joined the Dark Side.

 

Hele designet på Maxus skriker 'moderne' og selv om de tilbyr børsa med tre, så er utgangspunktet antagelig syntetisk. Slitesterkt, lett, vedlikeholdsfritt og, hvis de har gjort jobben riktig, overlegent tre i vått vær. Eneste argument for tre er at du liker å sitte og se på hagla i ildskjæret fra peisen mens du varlig stryker den med en liten pusseklut påført en dråpe linolje.

 

What would Darth Vader do?

Link to comment
Share on other sites

Maxus ser jo snasen ut.

Som eier av halvautomat (eller pumpe for den del), må du huske på at du blir aldri bedt med på rypejakt hos han koselige lorden når han får høre hva for styggedom du skyter med; samme om du velger tre eller syntetisk.

 

ADVARSEL: AVSPORING av debatten :shock:

 

Som ny jeger synes jeg denne holdningen er interessant. Er det bare fordommer mot lorder, eller bryr folk (lorder) seg virkelig om slikt? Slike holdninger jo ikke særlig inkluderende.

 

Jeg kan forstå at lorden ville være skeptisk hvis jeg tok med dynamitt når han inviterer på fluefiske, men halv-auto er jo lissom ikke helt der.

 

Noen lorder eller andre som kan uttale seg? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg hadde en T3 SV, og hovedgrunnen for at den ble solgt. Var så enkel som at den ble stående i skapet, selv luftgeværet med tre kolbe ble tatt ut og stullet og stellet med oftere enn T3*n i synt.

 

Nå har jeg tydeligvis ikke lært, da en Beretta UrikaII ble handlet inn (synt). Men denne skal ikke gjøre annet enn å stå og kope bakerst i skapet, til jeg finner på at noe skal avlives. Slik jeg ser det, er det tvilsomt at der kommer så mye mere med synt stokk i hus noe mer. Da våpen med synt stokker for meg, rett og slett er verktøy på linje med en hvilkensomhelst annen Black&Decker. Ikke for det, den Berettaen har shims for lengde justering, og har justerbart fall og cast off. Greit verktøy, eller fjøre gønner som man kaller det heromkring.

 

Tre stokker derimot, har liv og sjel. Slik at det er som å ta frem en gammel venn når man letter på døra til skapet (stakar, står dere her og kjeder dere? Kom ut litt så skal jeg se om alt er som det skal med dere. Kansje en liten dråpe olje? litt tørr trening? Eller bare ligge i fanget og kose seg litt?). Jepp, er syk. Gidder ikke nekte for det, noe som minner meg på at 586'n skulle hatt seg en liten dråpe olje, og Waltheren (med tre grep) skal ut av hylsteret.

At synt er ut for min del, gir jeg forøvrig Raudnakke skylden for. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...