Jump to content

Hausken dempere


OptiBond FL

Recommended Posts

http://www.hausken.no "...ny webside kommer snart..."

 

Ok, så hva er "snart"? (noen som vet?)

 

Leser til stadighet i diverse jaktblader om testing av Hauskens kreasjoner. Problemet er at det er vanskelig å finne informasjon om hvilke dempere Hausken pr. mai 2010 produserer, priser, egenskaper o.l.

 

Er det noen som har den komplette oversikt og kan sette opp en liste, eller som vet hvor "snart" Hausken har tenkt å fortelle oss hva som produseres og selges???

Link to comment
Share on other sites

Websiden hans kan jeg ikke svare for. Dette er fritt etter hukommelsen..

Hausken har den vanlige demperen sin i std lengde + varianter med større bakkkammer. En kortere kompakt og en egen tilleggsmodul som også alene kan brukes som frontmontert demper. Et eget endestykke/singelkammer er også å få kjøpt til å montere på alle demperene hans. Nytt er en mini ment for .223" kalibre og beist med 70mm rør. Beistet leveres også med flere lengder på bakkammer. Mener jeg så Hausken hadde en brosjyre på Villmarksmessa som var komplett.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hausken demper utvalg. Alu Titan

 

88 Standar ja ja

162 Standard med bakkammer ja ja

212 Standard med bakkammer ja ja

262 Standard med bakkammer ja ja

312 Standard med bakkammer ja ja

362 Standard med bakkammer ja ja

 

 

88 Whisper ja nei

162 Whisper med bakkammer ja nei

212 Whisper med bakkammer ja nei

262 Whisper med bakkammer ja nei

312 Whisper med bakkammer ja nei

362 Whisper med bakkammer ja nei

88 Kompakt ja ja

 

88 og sånn det er mm på bakkammer det er og flere dempere men det er frontmonterete eg kan legge inn dem og vist noen ønsker det .

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat (på messa) kjøpt et beist/whisper med lengde rett over 300 mm. Sannsynligvis da den som heter 312 som jeg tipper er lengden. Kjøpte også en sånn liten frontmontert tass fra Hausken. Begge ble bestilt til kaliber .30 pga framtidige planer, men de ble montert på en 6.5-06.

Planen er å bruke begge demperne til bane og den lille tassen alene til jakt. På jakt vil jeg ha det smått og lett men allikevel ta det værste av av smellet (jeg har nok øresus som det er). På banen hvor stort og tungt ikke betyr noe (langhold og tofot) prioriterte jeg demping over alt annet.

 

Var en tur på banen for kun kort tid siden og skrudde da fast whisperen på løpet med den lille tassen foran. Wow !!!!!

Det var bare kulesmellet igjen. Veldig imponerende. Alt som kunne minne om hørselvern ble tatt av og det var helt ok.

 

Etter seks skudd ble en bul observert på den lille tassen så jeg sluttet å skyte med denne. Med whisperen alene gadd jeg allikevel ikke ta på hørsevern. Veldig bra.

 

Fønker om jærn !!!!

 

Med tanke på bulen så var Hausken bare velvilligheten selv og skal fikse dette. Kjempeservice !!!!!

 

OK, ikke spesielt objektivt tester med støymåler og alt stæsj men jeg er uansett imponert.

 

Jada, jada, testet først den lille tassen alene og den dempet ikke allverden. Den tok allikevel så mye at jeg slipper summetonen på jakt. Det var det som var planen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Kan like godt legge inn litt her.

 

Var og hentet meg en Hausken mini i dag. Helledussen så liten og søt! :D

 

Skal bruke den på Brno Fox'en min i .222 Rem.

 

Et par bilder for å sammenligne... Den store er den jeg har hatt på frem til nå. Fått av en vennlig sjel her på forumet. En schwær Alms fra 2002 (står nå 2002 på den, antar det er årstallet).

 

Regner selvsagt med at den ikke demper like bra, men den er rimelig mye mer hendig på jakt!

 

022.jpg

 

021.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Drar opp igjen tråden med en liten rapport om noen er interesserte!

 

Fikk ENDELIG tatt meg en tur på skytebanen i dag, halvannen måned etter kjøpet.

 

Skulle skyte inn rifla på ny med en Nikon Monarch 5-20x44, så da passet det jo bra å bruke demperen og.

 

Fikk litt blandede følelser egentlig. Sammenlignet med den store Alms'en (på bildet i forrige innlegg), dempet den mye dårligere. Tenkte ikke i farta på å ta av demperen og prøve uten, men det er ikke veldig stor forskjell med og uten. Hørselvern er i hvert fall anbefalt. Med Almsdemperen kunne jeg hive hørselvernet. Forventet selvsagt dårligere demping pga størrelsesforskjellen, men det var større forskjell enn forventet.

 

Den ble også fort varm. Skjøt to og to treskuddsserier og måtte la demperen kjøle seg ned etter annenhver serie. Imidlertid fikk jeg nedi 17 mm demper da jeg banket på med en ekstra serie til slutt, så varmen har kanskje ikke så mye å si. At den blir fort varm er jo ikke annet å vente da den er så liten.

 

Konklusjonen min:

Pluss:

Pris. 1 500,- (hos Jaktpartner).

Størrelse. Rifla mi er kappet ti cm. Demperen bygger ca 12. Altså er ikke børsa nevneverdig lenger enn originalt.

Presisjon. 4 samlinger fra 17 - 25 mm og to på ca 50 mm med 18 stk Norma Jaktmatch 50 grs og 17 og 25 mm med 6 Vmax 40 grs. Alle skutt i treskuddsserier. De beste samlingene kom til slutt.

 

Minus:

Lite demping i forhold til større brødre. Ett skudd uten hørselvern går greit, men det er ikke behagelig.

Blir fort varm. 2 treskuddserier, 5 min venting, 2 treskuddsserier, 5 min venting osv.

 

Sum: Ikke demper for banebruk da det blir mye venting på avkjøling. Den passer definitivt best på jakt pga størrelsen. Skal man skyte på bane er det kanskje best å skyte uten demper?

Link to comment
Share on other sites

Hausken mini er testet i Jakt 3/2010. Med .223 (Norma JM 55grs FMJ, 900 m/s) dempet den 23 db, mens Hausken standard dempet 34 db.

Den ga klar presisjonsforbedring både med .223 og .22LR.

 

Det var den testen, samt en kjapp samtale til Hausken, som gjorde at jeg investerte! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...