Jump to content

Merverdiavgift på salg av kjøtt


flyfisher

Recommended Posts

Allle varer og tjenester med unntak av noe få ytelser (feks undervisning) er MVA pliktig å innkreve, hvordan er praksisen ut i de lokale storviltlagene ?

 

Jeg har en litt "uggen" følelse av de ligger en del store mørketall her da prisene på jakt og salg av kjøtt kan bli forholdsvis store.

 

Det andre spørsmålet er ; er alle i jaktlaget solidarisk ansvarlig for at dette er i henhold eller er det bare grunneier og jaktleder som er ansvarlig ?

Link to comment
Share on other sites

Tja, det er nok ikke så enkelt.

De kan godt starte ett foretak og moms registrere det.

Men de vil kun få fradrag for kostnader til driften.

Dvs leie av vald, leie av kjølerom, slakter osv.

 

Men våpen og optikk tilhører den private og er dermed ikke en del av driften til foretaket.

Hvis man da ikke klarer å registrere våpnene i selskapets navn. Men det tror jeg kun er mulig for skytterlag osv.

Link to comment
Share on other sites

Man får vel ikke MVA registrere før en har en omsettning på over 50000kr/året. En får i hvertfall ikke en krone igjen om man har mindre enn 50000kr i omsettning (inntekt?) siste år (regnet fortløpende fra dags dato om jeg forsto reglene riktig).

Skattemessig er det vel mulig å få fradrag for utlegg for selskap.

 

Mva faktura er det slettes ikke sikkert en kan få. Det kommer an på om grunneier er mva pliktig (og det kommer normalt an på om gård/grunn er i full drift eller ei).

Link to comment
Share on other sites

En rask overslag over omsettningen tilsier at et jaktlag over en kvote på 5 elg (ku+kalv+2 ungdyr og en okse) passere en stipulert vekt på 705 kg x80 kr.pr.kg er 56.000.- kroner og således MVA pliktig.

 

Dette er jo et lite jaktlag i målestokken hvor jeg bor og jeg har vært med på opptil 25 dyr og en omsettning på mer enn 1/4 mill pr. år

 

Det er her jeg bygynner å tenke mitt....grunneiere mottar alt RILUM

Link to comment
Share on other sites

Men kan man som privatperson selge kjøtt,legge ut annonse f.eks. i avisa om at det selges kjøtt.

 

Skal ut å skyte sel etterhvert å det er jo en go del kjøtt på disse dyra å en sel for min del holder jo lenge matmessig.

 

Så fikk eg jo se en repportasje på TV i morges om at det var salg av selkjøtt å tenkte å se om det var marked for salg av selkjøtt.

Selv synes eg det er ett nydelig kjøtt bare det blir behandlet rett slik at en ikke får den transsmaken.

 

Det eg tenkte på var om kjøttet må inn til prøve hos Statens Nærings-middeltilsyn,å om det kanskje gjelder for alt av kjøtt?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...