Jump to content

Matefeil CZ 75 SP-1 Shadow


John H

Recommended Posts

Forleden bytta eg ut org. hammer fjær til 15 lbs og byttet org. rekylfjær til 10 lbs.

Dette tilsvarer "Custom" oppsettet til Pedersens Vaabenlager.

Skaut et par hundre skudd med den før Løvenskold uten noen problemer. (Tror eg :oops: )

Men på løvenskjold hadde eg matefeil på 3 av stagene der nede.

Hver gang så låg tommhylsa fint igjenn i åpningen på sleiden.

Er det noen som har vert borti noe tilsvarende?

Ammoen eg skyter har en faktor på nesten 136 så det er ikke "akkurat lavest mulig faktor" amo eg skyter.

Våpnet har troligens gått et sted mellom 15 og 20 tusen skudd.

Aner jo at utkasteren kan vere en mulig synder men...

Ser på film fra løvenskold at i hver 3-5 tommhylse spretter ikke mere enn akkurat ut av våpnet.

Link to comment
Share on other sites

........Aner jo at utkasteren kan vere en mulig synder men...

 

Jeg ville heller trodd at det var utdrageren. Uten at jeg kjenner CZ i detalj.

 

Stemmer det at den har en liten fjærbelastet utdrager? Isåfall kan både fjæren og selve kloen være moden for utskifting.

 

Du kan jo prøve den klassiske testen (regner med at den er gangbar for CZ også): Ta av sleiden. Skyv en patron underfra og opp slik at rimmen glir inn under utdrageren. Da skal patronen være tilnærmet vannrett hvis utdrageren er stram nok. Kule-enden skal ikke henge ned.

 

Hvis du liker å racke sleiden og kaste den siste kamrete patronen 1 meter opp i luften for å show clear så kan dette være en grunn til å la det være.

Link to comment
Share on other sites

Ettersom du skyter i standard med din så er det ikke noe problem, men det skrives å sies mye forskjellig av som er lovlig/ulovlig å gjøre på production pistoler.

 

Det er trolig utstøter problem. Hylsa treffer for langt nede på utstøter = hylsa har rettning for mye oppover. Utdrager vinkles slik at hylsa treffer øverst (lengst fra ramma) på utdrager og evt litt bakover på høyre side = hylsa vil ha mere rettning mot høyre. Vi snakker om 10 dels mm her så det er best å snakke med noen som har erfaring. Rino på Winge tok min.

 

Trykk inn mag utløser raskt, henger magasinet fast, tenkte det ja. Det løses med å dremle bort den delen av mag utløser som entrer mag channel fra venstre side. En mere elegant løsning er å bøye på fjærbeina til mag utløser, det er disse som regulerer max inntrykk av mag utløser.

 

I mitt tilfelle er også utdrager justert. Enkelte hylse rimer ville ikke inn bak utdrager kloa ved lading.

 

Alt ovenfor er gjort av Rino på Winge våpen i Moss på mitt våpen.

 

Noen våpen plages med grov overflate på skinna i sleiden som skilir oppå patroner i magasinet. Er finishen for grov så drar den med seg patron nr 2 fremover i magasinet = magasinet dropper ikke av seg selv når du trykker inn magutløser. Dermed må finishen bli bedre på denne skinna, arcansas stone og olje er det som er anbefalt til meg. Noen vil si dette ikke er lovlig men gamle travere sier kjør på.

Link to comment
Share on other sites

Noen våpen plages med grov overflate på skinna i sleiden som skilir oppå patroner i magasinet. Er finishen for grov så drar den med seg patron nr 2 fremover i magasinet = magasinet dropper ikke av seg selv når du trykker inn magutløser. Dermed må finishen bli bedre på denne skinna, arcansas stone og olje er det som er anbefalt til meg. Noen vil si dette ikke er lovlig men gamle travere sier kjør på.

 

hadde samme problem selv + dobbeltmating som følge av at patronen havnet langt frempå når sleiden kom å hente neste patron.

 

polerte med dremlen og nå funksjonerer den helt perfekt.

de aller fleste jeg kjenner som skyter production har gjort dette da det er ett allement problem med Sp01 familen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har spurt på Global village (forum for IPSC skyttere) med bilde og det hele, sjefen selv har svart = jeg mener at dremmel jobben er OK (Det samme mener flere ROI'er her på berget). Som sagt det er mye "rot" rundt forståelsen av lovverket rundt hva du kan og ikke kan gjøre på en pistol i Production divisjon. Om en Børsemaker må montere en ny mag utløser, tror du han må tilpasse den eller ikke ????

Link to comment
Share on other sites

Etter og ha snubla over ett innlegg her inne sjekka eg utstøteren.

Så lite matefeil som eg har hatt tidigere gikk eg egentlig ut fra at min CZ hadde vert på "filing" før eg kjøpte den.

Men etter og ha kontrollert vinkelen på utstøteren så viste det seg at dette ikke var tilfelle.

Etter og ha lest og sett hva som skal gjøres på bilder gikk eg løs med godt mot og fil.

Tok den ikke helt ut og flytta kontakt pungtet fra bunn og helt til toppen som eg ser er vanligt da eg ønska og prøve meg frem. Flytta kontakt pungtet til litt over midten på utstøteren og for adgårde på bana for testing.

Resultatet var at hylsene vart kasta en tanke opp og 2-3 meter på skrått bakover til høyre :D

Etter og ha kjent litt på utkasteren synest eg den kjennes serdeles hard ut men det er kansje ikke enkelt og vurdere når en ikke har noe og sammenligne med. Bestiller da hjem forsterka utkaster fjør slik at dette kan eksprimenteres med ved en passende annledning. Skal prøve og få sammenligna min utkaster med et våpen som er forholdsvis nytt og lite brukt.

Skal også prøve utkaster testen som hipshot nevner lengre oppe så snart som eg har tid.

Takker og bukker for inspill og hjelp! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hvis feilen kom etter bytte av rekylfjær, så er nok denne noe skyld i problemet, sleidehastigheten din bakover ble større, og dette innvirker på utkastet, jeg har kjørt samme fjær, og med redusert ammo rundt 126 i faktor funka alt som en drøm, med friskere ammo, fikk jeg noe utkasterfeil, med utkaster justert med treffpunkt helt i toppen ble alt helt fint

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...