Jump to content

VihtaVuori kruttkalibrering av lotene.


nordlandsdrevern

Recommended Posts

Hvor stor forskjell mellom to loter skal man kunne akseptere? Bør man sende en klage?

Jeg har 2 bokser Vv N160 som gir markant forskjellig trykk og hastighet. Heldigvis starta jeg med den raskeste :?

Den første er produsert 6.8.2008 (27408 03909) og den andre er fra 17.5.2009 (090116 00372).

Har ladet både lette og tunge kuler med både moderate og friske ladninger med N160 i kaliber 6,5x55Mauser, og trenden er klar etter bytte av lot: Jeg får 20-40m/s lavere utgangshastighet! For å oppnå samme fart og trykkring må jeg oftest klatre 1-2grs (2-4%) opp i ladevekt.

Andre feilkilder: Slitt løp, mulige forskjeller i ladeprosess.

Det er forsmedelig å måtte utprøve nye maxladninger på nytt, nye presisjonstester, ja nye ladedata. Hadde jeg spart penger og brukt skytterlagskrutt hadde jeg jo akseptert en viss forskjell, men med "kalibrert" vare synes jeg dette er for mye :|

Hva om jeg hadde byttet andre vegen? Hva hadde du gjort, og hvor mye forskjell bør man akseptere?

Link to comment
Share on other sites

VihtaVuori N140-N150-N160 er vel regnet som skytterlagskrutt og kan dermed ha lot forskjeller. Forskjellene fra lot til lot er som regel mindre enn hos norma sitt skytterlagskrutt.

Men det kan være forskjeller. Det er også en av grunnene til at det koster mye mindre enn norma sitt tilsvarende krutt.

Link to comment
Share on other sites

VihtaVuori N140-N150-N160 er vel regnet som skytterlagskrutt og kan dermed ha lot forskjeller. Forskjellene fra lot til lot er som regel mindre enn hos norma sitt skytterlagskrutt.

Men det kan være forskjeller. Det er også en av grunnene til at det koster mye mindre enn norma sitt tilsvarende krutt.

 

Vihtavuori N140-150-160 er ikke "skytterlagskrutt" slik norma og RA sine skytterlagskrutt er. Vihtavuori er noenlunde likt fra lot til lot. (med variasjoner ja, men noenlunde likt. Du kan ikke få slike ekstreme lotforskjeller som det feks har vært på N11/RA11.)

 

Grunnen til at N140-150-160 er billigere enn andre krutt er at hadde det ikke vært det hadde ingen dfs-skyttere kjøpt det. N140-150-160 må ligge i samme prisleie som skytterlagskrutt fra norma og raufoss ellers så vil det tape i konkkurransen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...