Jump to content

Passende riflestigning i en 458 Socom??


Recommended Posts

Mine beregninger sier minimum 1:24" for en 458-kule som er 27mm lang. Med andre ord er det ikke noe problem med vanlig stigning.

 

Hvor var formelen for dette igjen? Jeg har da sett og brukt den flere ganger før, men det begynner å bli lenge siden.

En link please? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Låner denne tråden litt, og håper det er i orden for Buster :)

 

458 Socom er noe som frister. Sitter med en Vixen i 222, som ev kan være noe å bruke til dette. Men er det plass? Vixen kassa er jo ganske smal, og Socom'en er jo relativt bred. Har ikke tegninger over denne patronen. Og er det mulig å få mating fra magasin?

 

Er det noen som sitter med oversikt over om dette er mulig, mottas dette med takk.

Link to comment
Share on other sites

Har ellers bare rifler med hylsebunndiameter som .308 win...

 

Da har du jo det du trenger. :)

 

Vil likevel anbefale en krappere riflestigning enn det som er normalt i .458-piper. Særlig hvis du vil skyte riktig tunge kuler i sub-hastighet.

 

mvh,

Cogito

Link to comment
Share on other sites

Jepp. Med 1:8 er man ihvertfall rustet for det meste.

 

458 SOCOM var i utgangspunktet konstruert for våpen i 223 Rem, som f eks AR15/M16, og patronen ligger singlestack i standardmagasinet. Sluttstykkehodet må som sagt før i tråden, utvides til å håndtere 12,1mm hylsebunn. Men dersom man ønsker å dra full nytte av patronens sub-potensial med lange kuler, bør man frem med ei lengre låskasse - eksempelvis en som tar patroner i 308Win-lengde. Da er stigning 1:8 en god ting.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke skjønne at 1:8 skulle være nødvendig med mindre man skal jobbe med helt abnormt tunge kuler. Den lengste kula jeg finner i QL er 510grs Frontier HP på 43,5mm, og selv der bør 1:15 holde.

 

Du har jo 600 grs Barnes Original da. :wink:

 

Takk for linken. Jeg tenker mest på å bruke 405 grs Remington SP (bulk). 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...