Jump to content

375 JDJ "Store ulv" skal til Sør Afrika


Puma

Recommended Posts

Jeg lager en ny tråd som overtar fra http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=16&t=31209&start=20

 

"Store Ulv" er min Contender i 375 JDJ.

Planen er å jakte Oryx i 2011 på hold ut til 200m. Dersom jeg er kapabel så skal holdet på Springbuck også strekkes til inntil 200m. Tiden frem til august 2011 skal gi meg nok tid til testing og trening og i verste fall komme opp med en ny plan for våpen oppsett.

Jeg skal en tur nedover nå i august der jeg tar med "Store Ulv".

 

Tanken med denne tråden er å gi litt informasjon om mine erfaringer rundt trening og testing før avreise pluss selvfølgelig en jaktrapport :D

 

tc4.jpg

 

En god dag på skytebanen i dag før det gikk til h..

Fikk 35mm samlinger på 100 meteren men så var jeg etterhvert ute av skiva.

Ikke så rart kanskje når kikkerten var på vei ut av ringer og montasje

burris1.jpg

burris2.jpg

 

Kulene fikk litt juling også. Fant igjen noen i vollen. Ca 20 cm med sand før hard tele.

Her har vi 2 stk 260 grs AccuBond. Den ene er tømt for bly. den andre har nesten tømt seg. Blyet sittet helt løst i mantelen.

jdj-AccuBond.jpg

 

Disse ser endel bedre ut. 270 grs Speer kuler.

jdj-speer.jpg

 

jdj1.jpg

 

Nå får jeg skru fra hverandre ringene og skru til noe jævelig og håpe det sitter. Kanskje vurdere en 3 ring montasje? Kanskje lime dem med locktight? Noen som har tips. Jeg vil jo ikke ha dette problemet under Afrika turen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk noen spiseskjer i en pose hos den lokale børsemakeren i februar -92, det ser ut til å være nok for et helt liv!

 

Skjellakk-pulver er vel omtrent samme stoffet. Evt en butikk som selger utstyr til folk som spiller fele, fiolin og den slags strengeinstrumenter (de bruker harpiks på buen). Eller bare finne litt ute i skogen på et furutre (tørket kvae).

 

EDIT-eller vulkaniseringstape som 30Herret foreslår, da flytter det ihvertfall ikke på seg!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for gode tips.

Jeg har alltid en plan B og til Afrika skal jeg ha med en ekstra innskutt kikkert. 2-8 Leupolden skal tåle rekylen. Er litt bekymret for at Burrisen skal ta kvelden.

 

Dette høres ut som en god plan.

Jeg var nedover nettopp sammen med shadob å da tok kikkerten min (leupold 2 x ) kvelden. :x:x

Hadde heldigvis hørt på shadob å tatt med enda en kikkert. :):)

Link to comment
Share on other sites

Monterte kikkerten på nytt inn mot "Huset" og strammet maks med Locktite.

Var på banen i dag for test. Har også fått montert den laveste Versapod`en som jeg tenkte å bruke i Afrika. Skal bære våpnet uten 2 foten og "smekke" den på ved behov.

Lå rett på plankegulv med 2 foten og fikk gromme samlinger :D

Gikk jo bra dette inntil 2 foten ramlet av etter ca 10 skudd. Remfeste skruen hadde knekt tvers av pga rekylen :evil:

Godt det ennå er en stund til avreise Afrika :roll:

Kikkerten satt fortsatt fast etter 10 skudd :D

 

storeulv2fot.jpg

 

storeulv2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hmm har tenkt litt på dette bruddet i remfeste skruen. Kan ikke helt få det til å stemme at bruddet kom pga rekylen. Den er jo ikke så heftig sett opp mot kraftige rifle kalibre som disse 2 fotene håndterer bra. Mulig det var produksjonsfeil på skruen. Skal skaffe en ny som sikkert holder :)

Link to comment
Share on other sites

Hmm har tenkt litt på dette bruddet i remfeste skruen. Kan ikke helt få det til å stemme at bruddet kom pga rekylen. Den er jo ikke så heftig sett opp mot kraftige rifle kalibre som disse 2 fotene håndterer bra. Mulig det var produksjonsfeil på skruen. Skal skaffe en ny som sikkert holder :)

 

 

Enig med deg her.. Har nok vært en bruddanvisning fra før i den bolten. Jeg har et komplett nytt versapod bipod adapter liggende.. Du kan få låne skruen derifra, til du får den andre.

 

Edit: Har også harpiks i løpet av uken.

Link to comment
Share on other sites

Versapod`en er helt fin. Det er værre med remfeste skruen som knakk inne i forskjeftet. Skruen er knekt der gjengefestet i skjeftet slutter. Hadde nok vært en fordel om dette gjengepartiet hadde gått helt ned og ikke sluttet midt inne i for skjeftet (10-12mm) Det blir en ekstra belastning på remfeste skruen når den ikke er gjenget og skrudd helt inn.

 

Patronen er laget med 444 Marlin hylsa som basis og kun necket ned til 375 :D

 

Tar gjerne imot litt harpiks av deg Jabb :D

Link to comment
Share on other sites

Takke meg til Pachmeyr :) .

 

På det ene forskjeftet har jeg en rembøyle - og Harris`en og rembøylet har aldri kranglet :lol:

 

Du er bare misunnerlig på det fine forskjeftet mitt Shadob :lol:

Det er fikset i morgen og klar til dyst igjen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har kommet fram til at Rema-slagordet er gjeldende for det meste :wink: .

 

Husker første gangen jeg dro til Afrika - og hadde med meg en Sako :roll::mrgreen: m/flott ny stokk til kr 10000,- (var mye penger den gangen).

Måtte skyte inn riflen 3 ganger iløpet av de 4 første dagene.

 

Jada :wink: - den var beddet og tørket :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig med deg. Det enkle er ofte det som fungerer men..... det er liksom litt kjedelig. Hadde blitt liten utvikling i det meste om man bare lente seg tilbake og var fornøyd med tingenes tilstand.

 

Det som er viktig når man prøver nytt oppsett er å ha god tid. Jeg har tid nok til å teste ut det meste og luke vekk "barnesykdommer" Det er kanskje din konklusjon også etter "Sako stokk affæren" :wink:

 

Uansett så er det viktig å ha en plan B :D

Link to comment
Share on other sites

Og som operativ - vet du at plan C også må være med :)

 

Men, har som du - sansen for fine ting - men valgte å kvitte meg med dobbeltriflen i Heym, Perazzi`en og noen andre - da jeg måtte se om sola var oppe, eller om det regnet - før jeg foretok et valg av våpen for dagens jakt!

 

Skulle dagen foregå i steinrikt land (fjellrype/hjort i brattlendt ur) - ville en bulk i disse våpenene gi meg et økonomisk mareritt :?

 

Imidlertid har jeg en drilling m/gravyre og hakemontert Zeiss - som jeg bestemte meg for å bruke - uansett tid og sted - når jeg kjøpte den.

Og har holdt mitt eget løfte :)

Link to comment
Share on other sites

Iløpet av årene - har jeg testet mange kalibre/kuler.

 

Nå tror jeg at jeg skal sette en stopper for dette.

 

De siste årene har jeg gått med en Leica Geovid med avstandsmåler (som veier noen gram :? ), og våpen med optikk.

 

Neste tur til Afrika blir med 44 med åpne sikter (utrolig hvor godt man skyter med fiberoptikk) og en billig russisk håndkikkert.

 

Men hvordan tror du Cast Performance i 200 gr./1200 fps vil fungere i min S&W 4" på ulike hold?

Hmmmm! Skal jeg ta med den kanskje?

Og Leica`en?

For det vil jo bli litt lange avstander hvis man skal teste - og ikke bare jakte.

 

 

Tenk hvor enkelt det hadde vært - hvis man bare hadde et våpen!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Storeulv har fått luftet seg ofte men han har vært en tur til "doktoren" og fått montert en munningsbrems og ennå et nytt rembøyle feste......

Skyter på 200 meter med 2 fot og støtte under grepet. Det ble atskillig enklere å håndtere rekylen med munningsbrems og regner med at rembøyle festet holder. Jeg får jevnt over meget god presisjon og beste i dag var på 34,9 mm :D

Venter inn en pakke fra USA i morgen m div utstyr som jeg håper skal holde mål for det endelige oppsettet til Afrika.

Skal skyte litt i helga også. Skal prøve å ta noen bilder som legges ut.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...