Jump to content

Montasje på A-bolt?


Odd

Recommended Posts

Hei!

 

Har akkurat kjøpt meg en Browning A-bolt i 30-06, som jeg skal sette kikkert på. Men jeg er litt usikker på hvilke montasje jeg skal sette på.. I utgangspunktet kunne jeg tenke meg en montasje der en kan raskt ta av og på/bytte kikkert, som ikke har noen treffpunktsforandring.

 

Jeg har lest litt på forumet her om QR og QRW, og kom vel til den konklusjonen at folk syntes QRW er litt mer solid. Men hvordan er disse mtp truffpunktsendring? Finnes det noen andre alternativer, som ikke koster skjorta?

 

MVH

Odd

Link to comment
Share on other sites

Tja, kommer an på hvor mye skjortene dine koster...

Hvilken kikkert skal du ha? Skal du enten ha store kikkerter eller de minste "uten" objektiv (altså ytre objektivdiameter lik rørdiameter) kan du bruke systemer som ikke har ringer med kne (altså at fremre eller bakre ring bygger innover ladeporten), mens de fleste 1,5-6x42 kikkerter krever kne på fremre ring.

 

Klarer du deg uten kne, så kan du bruke Talley sitt QD system, som regnes for å være stabilt og bra (fåes med både hendel og umbracoløsning):

Baser - Ringer.

 

Ellers er picatinny ei løsning, kanskje enda mer solid, men begynner å koste noen skjorter, i alle fall på Dressmann hvor jeg kjøper mine...

Baser - Ringer

 

Trenger du fremre ring med kne, så er nok en Leupold QR rette veien å gå, alternativet blir en svingmontasje, som fort koster det firedobbelte.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Har skaffet meg nyt sikte, en zeiss duralyt 3-12*50 den har 30mm rør, fra før har jeg warne hurtig

ringer men det er 1toms ringer. Basene er også warne med et slags spor i, så nå må jeg ha ny montasje,

lurer på om leopold standard går på a bolten, regner med at jeg må ha nye baser uansett så da kan jeg

like godt kjøpe leopold istedet for warne, noen som har peiling på montasjer som har en god løsning ?

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Heisann, tillater meg å "låne" tråden litt og spør om noen har anbefalinger til komplett montasje til en a-bolt med en zeiss classic 2,5-10x50 på toppen? Tenker det fungerer med lave montasjer også på denne kikkerten? Eller? Ønsker gjerne montasjer som er avtagbare med hendel som ikke skifter treffpunkt ved avtagning\påsetting, og solide må de selvfølgelig være, Tips anyone? :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...