Jump to content

Ladedata Uberti svartkruttrevolver .44 cal


Tiger74

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har gått til anskaffelse av en Uberti svartkruttrevolver i .44 cal. (kopi av Colt army) og lurer litt på hvor mye dere lader på denne. Jeg har ikke klart å skaffe svartkrutt enda, men bruker pyrodex P.

I ladeoversikten til Hodgdon står det 30 grain og på sidene til Uberti står det 22 grain. Men på sidene til Uberti er det vel svartkrutt som er brukt.

Noen som har erfaring?

 

Er ikke sikker på om dette forumet er det rette, men prøver :-)

 

FH

Link to comment
Share on other sites

I ladeoversikten til Hodgdon står det 30 grain og på sidene til Uberti står det 22

 

en ting jeg regner med at du er obs på er at pyrodex og svartkrutt skal lades til samme volum, IKKE vekt. løsningen blir da å veie opp en ladning med svartkrutt, og lage et volummål til dette. deretter bruker du dette volummålet til pyrodex.

Link to comment
Share on other sites

Du bør kjøpe deg et krutthorn. Som sagt lenger opp. IKKE bruk vektmål ved bruk av Pyrodex. Men om du finner deg ei 40 smith og wesson hylse, og bruker den som mål tenker jeg du kan få prøvd greia. Jeg bruker krutthorn med et mål som gir 24grs svartkrutt. Oppå kruttet har jeg en strøken 9mm hylse med polenta gryn, så en 457 kule oppå det hele. Og fett forran kula. Går så det griner... Fettet har jeg forøvrig laget av smult (det UTEN salt) smeltet sammen med voks og litt rapsolje. Funker fint... Men finnes nok mye bedre greier.

Link to comment
Share on other sites

du kan lade helt ned i 12 gn med krutt.

Bruk semulegryn eller noe anna fyllstoff og sett kula langt ute i tønna.

smør foran kula med et eller annet som ikke inneholder petroleumsdestilater "gjør at slammet blir hardere" dette fettet er en regel som er ufravikelig pga faren for kjedeantenning.

 

Jeg vil anbefale at du leser artiklene til Øyvind Flatnes på www.svartkrutt.net der finner du mye om svartkrutt og lading.

Link to comment
Share on other sites

I ladeoversikten til Hodgdon står det 30 grain og på sidene til Uberti står det 22

 

en ting jeg regner med at du er obs på er at pyrodex og svartkrutt skal lades til samme volum, IKKE vekt. løsningen blir da å veie opp en ladning med svartkrutt, og lage et volummål til dette. deretter bruker du dette volummålet til pyrodex.

 

 

Er det noen som kunne ha målt opp f.eks. 25. grs. med svartkrutt og funnet ut hvilket volum eller hvor mange grs. med pyrodex dette blir?

Evt vet vektforholdet mellom svartkrutt og pyrodex.

 

Har ikke fått tak i svartkrutt selv enda. :(

 

FH

Link to comment
Share on other sites

Har nå laget meg et krutthorn selv på 20,8 grs. Fyller polentagryn på toppen.

Måtte teste litt om kulekranen utgjorde noe fare for eksplosjon. Fylte litt pyrodex i kranen og åpnet og lukket den raskt et par hundre ganger. Ble da mye fint pulver i den, men ingenting skjedde.

Vet at svartkrutt ikke kan brukes i kruttmålet til ladepressa, men er det noen som vet med sikkerhet om pyrodex kan brukes i denne?

 

IMG_0981.JPG

 

IMG_0983.JPG

 

IMG_0984.JPG

 

 

FH

Link to comment
Share on other sites

Du kan behandle svartkrutt og pyrodex likt.

Pyrodex er litt friskere en svartkrutt med samme volum.

Skal du skyte mye anbefales det å skaffe små reagens rør for å dosere ut krutt megnden før skyting slik at du ikke lager fra kruttflaske / horn. Det hender at det ligger rester å gløder i kammerert en sjelden gang, da er det dumt å helle nytt krutt fra fra en noe som er en liten håndgranat opp i det...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...