Jump to content

kortløpet(54cm) 338Wm-hvilket krutt?


kurt

Recommended Posts

MRP

 

Rundt 70grs iht. QL (73=MAX!), det fins da også hauger av ladedata på 338WM, maksladning bør gi rundt 825m/s, om løpet var 65cm ville du fått omtrent 25m/s mer, er det en katastrofe?

 

Skal du ha maks fart så er det disse kruttene, krutt velges etter hylsevolum og så kulevekt. Det er ikke slik at du får mer fart av raske krutt når løpene blir korte - iallefall ikke innen lovlige lengder. 95% av kruttet (MRP) er brent ved 29cm

Blir nok en saftig munningblåst, men magnum er magnum.

 

K

Link to comment
Share on other sites

har sålangt prøvd med N15,som skal vre likt mrp,uten noen form for lykke! har dessverre ikke målt hastighet,men sålangt-har"presisjonen",vært rævva! ikke d at jeg forventer hullihull med dette kaliberet,men uansett!

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvd forskjellige ladninger med N15? Eller rett og slett MRP?, Tukling med skytterlagskruttene, og ihvertfall uten kronograf vil jeg si er for viderekomne! N15 ligner på MRP. Med N19, som ligner URP, kan maksladning variere med iallefall 3grs.

Presisjonen kan variere sterkt med noen få grs krutt.

 

Krutt å prøve er iallefall MRP, VV N560 og VV N165, og en gang til: Uten kronograf aner du ikke hva du holder på med (Med skytterlagskrutt ANER du ikke hva du holder på med) og kan neppe skylde rifla for vanskeligheter. Lån en av en kammerat. Hvor bor du?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noen grunn til ikke å forvente topp presisjon med den rifla. Jeg har brukt MRP til jakt ammunisjon og N160 til trening med supert resultat.(Rifla er en gammel Tikka)

Av kuler er det 250gr Woodleigh som har gått best av de som er bonded. Swift 250gr samlet på rundt tommen og har blitt mest brukt til jakt.

Jeg har så vidt begynt å forske på kombinasjonen N15 og 225 Accubond uten det helt store resultatet. Jeg ligger nok et stykke fra max ladningen ennå. Siste kronografering var vel på 810 m/s med 55cm løp.

Jeg har ladd til et par kammerater med kombinasjonen MRP/Swift, og de er veldig fornøyd med presisjon og virkning på elg.

En annen ting er at det krever litt tilvending for å skyte små samlinger i dette kaliberet. Men hvis du skyter små samlinger med kjøpe ammo er det jo ikke skytteren det er noe galt med.

Link to comment
Share on other sites

skal prøve med N160 nå-siden jeg har et par kg,stående. på min forrige 338Wm-en winchester M70 classic supergrade,fikk jeg godt resultat med samme kruttladning(72,5grn) bak Aframe 250grn,men brukte ikke samme kule til trening da,som nå. det er mest pga den"erfaringen"jeg ville prøve med N15 nå også. håper iallefall jeg når målet med N160.

Link to comment
Share on other sites

var på banen og forsøkte en ladning,med 68grn N160 idag. ble jo bedre enn med N15,men ska teste litt flere ladninger med det kruttet. ser jo mrp bli nevnt som rene åpenbaringen,tidligere i tråden,MEN-mrp synes jeg blir altfor kostbart,det utgår dermed :) har også noen bokser med N165,blir sikkert prøvd det også,skulle jeg ikke finne "the load",med N160..

Link to comment
Share on other sites

Da kjøper du Rhino 22 istedet for MRP, tilnærmet samme kruttet laget på samme fabrikk, men er mye billigere. Jeg kjøpte ett kg Rhino 22 i går som jeg skal teste i min 338WM. Har fått meget gode samlinger med MRP tidligere (13 mm med Woodleigh RN 250 grs på 100 meter)

Link to comment
Share on other sites

fikk pakke med norma(225grn)FMJ idag :) tenker prøve med 203b? virker som det er et greit krutt,når pipelengden er kort? har ikke det kruttet nevnt med tyngre kuler,men skulle tro det går greit med 250grn A-frame også? noen som har prøvd-denne kombinasjonen?

Link to comment
Share on other sites

da nærmer jeg meg skutten-på dette"plagsomme"søket etter treningsladning til kodiaken :D

byttet Qr-montasjene.og satte kikkerten i optilock,isteden. vips-så satt samlingen :D er bare litt tillvenning til rifle,avtrekk og rekyl-som mangler nå,før jeg blir fornøyd. målte hastigheten på 2 skudd idag-til 774 og 781m/s. vet det var små variasjoner innimellom,da jeg ladet de siste 20,antar det er grunnen? uansett-skal prøve videre med litt økning,fra 68grn N160,samt ta en runde til med N15. nå som jeg vet årsaken,til elendigheten-er det ingen grunn til at ikke,N15 også skulle gå greit. ergrer meg veldig-at jeg allerede har kjøpt norma204 og norma 225grn-kuler :lol: DYYYYYRT :evil:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...