Jump to content

Artemis eller Meostar??


The Kid

Recommended Posts

Kid, er det håndkikkert eller kikkertsikte?

 

Forresten heter det: "jeg klarte å skyte ...", ikke "og", :wink: Svært mange her inne som roter med dette.

 

Regelen er slik: og forbinder to selvstendige/sideordnede ord, her verb, "sikte og skyte", "drikke og pule", å forteller at verbet er infinitiv, "klarte å skyte", "prøve å treffe"

 

http://www.sprakrad.no/Sprakhjelp/Rettskriving_Ordboeker/Skriveregler_og_grammatikk/Aa_eller_og/

 

K

Link to comment
Share on other sites

Så vidt meg bekjent er det ingen optisk kvalitetsforskjell mellom seriene, kun mekanisk og materialmessig - Artemis 2000/2100 er bygget i stålrør mens Meostar er i aluminium. Også forskjell i klikkavstand på noen av modellene, se Meoptas websider for detaljer. Artemis 3000 har visst en ny overflatebehandling på linseelementene.

Jeg har ikke prøvd 7x50 Artemis men den bør være svært lyssterk.

Bruker selv en Artemis 2000 1,5-6x42 og har erfart i praktisk jaktsituasjon at den lysmessig holder følge med en Zeiss Diavari V 1,5-6x42. Det er mulig det kan måles en ytelsesforskjell under laboratorieforhold, men to mann som poster hver sin retning på samme bø med hvert sitt sikte viser forskjellen i praktisk anvendelse.

Link to comment
Share on other sites

Artemis 2000/2100 har stålrør, mens 3000 serien har Aluminium.

Meostar har annen coating på linsene, som blandt annet skal gi bedre motlysegenskaper. Mest til nytte på dagtid, men også om du skyter mot månen nattestid. Ellers skal de vel være nokså like.

 

Er stor forskjell på prisene Meostar selges for rundt omkring. De billigste er ikke så mye dyrere enn Artemis.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...