Jump to content

Hylser som har ligget ute, er de ødelagte?


høggern

Recommended Posts

I fjor sommer fant jeg noen hylser som hadde ligget ute på standplassen jeg har brukt til feltskyting hele vintern og hele sommern. (noen hadde kansje ligget over en sommer også, dvs 2 år) disse er stygge utvendig. Så jeg sitter å lurer på et par spørsmål.

Siden fargen er blitt stygg på disse(noen er helt svarte faktisk), er de blitt svekket?

Kan de lades omigjen uten større fare for sprekk enn på hylser som har ligget tørt innendørs?

 

Ikke tror jeg disse blir ladet om da jeg har nok hylser i kaliberet, men sitter fortsatt å lurer litt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke ha gamblet på hylsene du nevner, men heller sjekket andre plasser etter hylser som kanskje ikke har vært riktig SÅ værutsatt... :)

 

Jeg tror noe selv og her, å det er at irringen kan ha svekket metallet. Men jeg vet ikke....

Som sagt, har hylser NOK i kaliberet, poenget mitt var bare om noen vet (ikke tror) ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ikke tror, men vet... At det er umulig å si om de er ødelagte uten å undersøke dem. Ingen kan vite det. Irringen kan helt klart ha ødelagt dem, gjort evt. sprekker større og dypere. Laget lokale groper der det er mere spenning enn ellers osv. Eller endret sammensetningen. Alt dette kan skje, det er det ingen tvil om, men det behøver ikke skje. De kan ha hatt det rett så godt der de lå, eller de kan ha blitt utsatt for mye rart.

 

Foreslår

- grundig vask og rens, evt polering

- fulgt av grundig inspeksjon må vel gi en indikasjon

- vei dem, er de gjennomgående lettere enn ikke værutsatte hylser?

- undersøk dem inni etter rengjøring, enten ved å

- se inni med et borescope

- sage en eller flere i to

- sett tennhetter i et par av dem, er det som det skal?

- size et par av dem, er det unormal motstand

 

Har du nok hylser er det vel bare å hive dem og konkuldere med at de kan ha vært ødelagte - jeg kaster alltid alle hylser som kan være tvilsomme, såfremt de ikke er de siste i verden. Og det har jeg ikke opplevd ennå.

En ting du heller ikke vet, om de er veldig irret, er om de har vært varme, på eller nære et bål og blitt glødet ut.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...