Jump to content

Hvor mange skudd holder rifleløpet?


ko-stens

Recommended Posts

Joda, kanskje et tullete spørsmål, for det finnes vel ikke fasitsvar, men likevel. Det er sikkert endel som lurer på hvor mange skudd børsa holder før løpet er utskutt/mister presisjon. Det jeg tenker på er presisjon til forsvarlig jakt. Er vel forskjell i krav for en benkeskytter og en elgjeger!

 

Hvilket kaliber holder flest, og hvilket kaliber holder færrest skudd? Vet at .22 lr antageligvis varer lengst, men hva med de "ordentlige" kalibrene? Har hørt at jo mindre kule og større hylse, jo færre skudd, men ca antallet vet jeg ikke. Er sikkert flere som er interessert og, i og med at det finnes endel brukte rifler på markedet som kan være av interesse. Regner med at det er forskjell fra 3 til 8 tusen skudd med en .308, eller har det ikke så voldsom betydning?

 

Noen som vet om holdbarheten til feks følgende, vanlige kalibre?

 

.17 Hmr

.222 Rem

.223 Rem

.243 Rem

6,5x55

.270

.308

.30-06

 

Kom med flere om dere vet noe! Finnes det kanskje en oversikt noe sted? Hvilket kaliber er verstingen? .17 Rem kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Rifleløpets levetid påvirkes også av hva slags type kule som kommer nedover løpet.

Bruk av blykuler gir vesentlig mindre slitasje enn normalt. Bruk av "miljøammo" med hard mantel og stålkjerne gir vesentlig mere slitasje enn normalt.

 

Så kommer kvaliteten på løpet. Noen løp er også krommet. Da er levetiden og motstandsdyktigheten mot "miljøammo" bedre.

 

Ser vi bort fra diverse villkattpatroner så er 22-250 noe av det værste. Løpet kan være utskutt etter 2000 skudd, men ta det med en klype salt, for hva som er betegnet som "utskutt" er det mange meninger om.

Link to comment
Share on other sites

Altså, mitt 6.5-284 løp er nå "utskutt". Det vil si at jeg er så lei av det at jeg kjøper nytt, det er ca 2600 skudd igjennom det. Etter grundig puss (virkelig grundig) samler vi slik.

IMG_5145.jpg

Ei Kongsbergpipe jeg hadde skjøt slik etter 5-6000 skudd, på 200m (dette er 100m). En Remington jeg hadde skjøt ikke i nærheten da den var ny...

 

De som skyter BR med 6.5-284 snakker om 12-1500 som maks før disse er "ubrukelige", men det er nivået på presisjonen en krever som bestemmer - og hva en må gjøre for å opprettholde den over x antall skudd.

Presisjon mer enn god nok til storviltjakt her der nok en stund til :lol:

 

30 skudd senere

IMG_5146.jpg

 

Driver å tar ibruk en Sauer for tiden, den skyter slik - ny, skudd 4-6

IMG_5144.jpg

 

Etter 30 skudd i Sauerløpet som er nytt er det ikke spor av blått i Forresten, og 3-6 propper så er de rene, i 6.5-284 hølet er proppene like svarte etter 5 runder ala den Saueren fikk en av (og en for å teste) og skummet er mørkeblått når det kommer ut... kobber. Det er og utrolig mye tyngre å dytte pussestokken gjennom 6.5-284 hølet, enn Sauerløpet.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...