Jump to content

Hjemme ladning 222


spetsen

Recommended Posts

Har ladet en den ammo til min 222 rem. men med noen patroner går sluttstykke veldig tungt igjen.(ca halvparten) de er ladet samtidig med samme die justeringer. har ikke turt og skyte med de som går veldig tungt.

Ser også att noen hylser for en jevn "bulk" rundt hele halsen etter de er ladet, men ikke alle.

Noen som vet hva det kan være jeg eventuelt gjør feil. og er det skummelt og skyte når sluttstykke går tungt igjen?

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Er bulken langt framme mot kula eller ned mot hylseskuldra? Er det lenge siden du målte og trimmet hylsene? Necksizer eller fullsizer du?

Kommer bulken når du setter i kula eller er den der allerede etter size'n?

Bulk rundt halsen framme mot kula tyder på at hylsene dine er av litt ulik lengde, og så skjer det som Gammelfiskaren antyder, at de lengste blir deformert ved at de trykkes opp i krympeinnsnevringen i dia. Avfyring kan gi et vesentlig høyere trykk.

Bulk bak mot skuldra og trang kamring kan skyldes at du ikke har presset mer enn halsen, og at skuldra ikke er satt tilbake. Vanlig ved gjentatte necksizeinger eller ved fullsizeing og dia en anelse for høyt.

Link to comment
Share on other sites

Kulekrymp funksjon?:P

 

Bulken kommer helt øverst på hylsa.

 

Har redding die sett, men virker ikke som jeg får justert dia helt riktig.

Miste total lengde på patronen etter jeg har ladet er 55,5 mm, noen skal jo også være ned i 52mm.

Mulig det er noe galt med dia? den er btw relativt ny.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

hadde ikke tusj, men sprayet en patron med svart lakk og prøvde og kamre den noen timer senere.

Tok den til sluttstykket begynte og gå rimlig tungt og prøvde da og ta det tilbake igjen. da satt det bom fast, og det ente med att sluttstykket kom tilbake uten patronen. prøvde og ta pussestaven gjennom munningen for og dytte den ut men da bare bøyde staven seg :cry:

Noen som har noen tips på hvordan i he...te jeg skal få ut patronen??

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Du har sikkert skjønt det selv, men det kan være lakken sin skyld. Om du har et heldekkende lag med lakk, bygger denne gjerne mellom 0,1-0,3mm. Kanskje mer også. Det betyr mye i kammeret.

Kjøp en tusj og prøv på nytt :)

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo selvfølgelig prøve litt mer med stokken din, rett den nogenlunde, stikk den inn og gi et par kakk med klubba (hammeren hørtes litt voldsomt ut ser jeg),

når den bøyer seg igjen....gjenta prosedyren. Lakk var forresten ikke så kjempesmart :mrgreen: Alle har da en sprittusj liggende å slenge vel?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Mål alle hylsene dine. På en 222. rem er max hylselengde 43,2 og trimlengde 43mm ifølge ladeboken utg. 6.

 

Jeg tipper du enten har feilinnstilt seat eller size die. Forklar gjerne hvordan du stiller inn disse...

 

Siden det blir merker nederst på halsen så tyder dette på at du presser for lite. Men siden det blir bulker på hylsene, så tyder dette på at seat dia di er feilinnstilt.

Link to comment
Share on other sites

Dette er som nemnt tidlegare eit typisk problem om hylsene er av ulik lengde. Finn fram skyvelæret, mål alle hylsene og still inn seat-dia etter den lengste hylsa. Dvs. sett hylsa i hylsehaldaren og senk ladearmen, skru ned dia til den stoppar i hylsa, og deretter skru dia litt tilbake. Trim gjerne hylsene om du har moglegheit til det, det er det enklaste og gjev jamnast ammunisjon. Hylser over maks hylselengde bør enten kasserast eller trimmast.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...