Jump to content

Terrier på jakt.


HanneH

Recommended Posts

Har en tråd gående på et annet forum angående Cairn Terrier og jakt på annet enn gangere og smådyr.

 

Er det mulig for en Cairn å være aktiv med på elgjakt, f.eks. søke og lose?

Jeg vet de kan brukes på ettersøk, og spor, og de fleste gangere og mindre dyr.

 

Hva med rådyr, kan de brukes til noe der?

 

Jeg personlig klarer ikke se for meg en Terrier til annet enn hi-hund og evt. ettersøk/spor. Noen som vil rette på inntrykket mitt? :P

Link to comment
Share on other sites

Hmm, jeg ser min bedre halvdel har brukt nicket mitt ja. Uansett. Jeg har jo tatt jegerprøven, men hund intresser meg ikke så veldig. Så slike ting har nok ikke verken satt seg eller blitt behørig lest. Men takk for svar.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ups, beklager!

 

Takk for svar. :) Jeg visste igrunn om drivjakten på rådyr da, men nei, har ikke jegerprøven. :)

 

Føler meg ikke stort klokere anngående Cairnen da, men det er kanskje ikke mye mer å vite.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

jeg har en jack russel terrier og parson russel terrier blanding han jager og loser elg, rådyr, hare, ekorn, rev, mår og alt vilt inkludert nabokatten han brukes også som støtende fuglehund han løper innen en 20 meters avstand og skremmer opp fugl og han er en super apportør. han har også vært i hi. det er veldig lettlærte hunder som kan brukes til alt jeg lærte han å hente brus flasker til meg på under 30 minutter og nå henter han flasker til meg i hele huset. nå er det jo litt forskjell på parson/jack russel terrier og cairn terrier men tror at terriere er ganske like sånn.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
jeg har en jack russel terrier og parson russel terrier blanding han jager og loser elg, rådyr, hare, ekorn, rev, mår og alt vilt inkludert nabokatten han brukes også som støtende fuglehund han løper innen en 20 meters avstand og skremmer opp fugl og han er en super apportør. han har også vært i hi. det er veldig lettlærte hunder som kan brukes til alt jeg lærte han å hente brus flasker til meg på under 30 minutter og nå henter han flasker til meg i hele huset. nå er det jo litt forskjell på parson/jack russel terrier og cairn terrier men tror at terriere er ganske like sånn.

Han har nå utvikla seg til å være apportør og støtende hund. Jager rådyr i 2-500 meter og kommer tilbake. Fint på små terreng men er avhengig av postkarer etter vi lærte å jakte på denne måten fellte vi 2 rådyr på 2 helger. Har ikke brukt han på rev siden han ikke jager langt skal vi gå lengere rådyrdrev må jeg gå med han i bånd å spore. Men skal slippe han sammen med en annen terrier med reve erfaring for da tror jeg di jager lengere. Han har interesse for grevling og har losa på grevling i bur. Jobber grevlingen bra fra alle kanter, så skal fange grevling i felle og slippe den løs med hunden etter seg og la han stille grevlingen en stund før jeg skyter den

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...