Jump to content

Hylsepolering!


korporal

Recommended Posts

Så lenge hylsen ikke har olje eller annet smøremiddel på seg når den kammres skal det ikke være noe problem. Trykket i patronen er så stort at den vil likevel gripe godt i kammerveggene, og redusere kraften mot selve bolthodet.

 

Så svaret er nok nei.

 

Polerer mine egne hylser til de er speilblanke, men gidder ikke bruke poleringsskive på hver enkelt hylse :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har tid til å stå å pusse og polere alle hylsene med en poleringsskive, så all ære til deg for det. Jeg nøyer meg med å tromle hylsene 3-4 timer, og da er de skinnende blanke. Med min tålmodighet, så er dette det beste jeg klarer.

 

Om for mye puss er skadelig for hylsa rent unntatt at det muligens sliter marginalt på godset, vet jeg ikke.

 

-T

Link to comment
Share on other sites

Jeg for min del skal skyte skudda, ikke speile meg i hylsene så jeg gidder ikke sånt. Men om du polerer de så mye at du fjerner gods er det ikke bra om hylsene blir for tynne. Ellers er det ingen problem at man har en sådan fetisj at man liker bedrive polering til man kan speile seg i hylsene :)

Link to comment
Share on other sites

Gjorde som jeg leste i en annen tråd på forumet, blandet en liten dæsj Zalo, sitronsyrepulver og varmt vann i ei bøtte og la hylsene oppi der en stund. Tok deretter opp dem og tørket av hver enkelt. Ble så blanke og fine så. :)

 

Før jeg ble klar over denne muligheten, begynte jeg å pusse hver enkelt hylse med sølvpuss... :oops: De var utrolig møkkete, så resultatet ble jo enormt. Glatte ble de og, glattere enn de jeg puttet i bøtta. Men de jeg puttet i bøtta ble jo også ganske rene innvendig.

 

Har ikke vært nøye med å ha blanke patroner selv, men etter å ha blitt skutt 3 - 4 ganger var de ganske så stygge. Vet ikke om det har noe å si i forhold til diene om de er møkkete eller rene, men det ser da i det minste mer skikkelig ut når de er blanke. Når det var så lettvint å få dem blanke i bøtta, kommer jeg til å fortsette med det, men ikke etter hver gang jeg har vært på skytebanen. Blir å samle opp til jeg begynner å gå tom for blanke hylser igjen, etter et par tre ganger til med gjenlading.

 

Synes for øvrig det er greit å gjøre det såpass manuelt, for når jeg tørker hver hylse, får jeg også sjekket ganske grundig om noen av dem er modne for søppelbøtta. Sist jeg drev på var det fire, fem hylser som ble kassert pga små bulker. Hadde sikkert ikke gjort noe å skyte med dem, da bulkene nok hadde blitt presset ut igjen av trykket, men når jeg har et par hundre til å ta av, så tar jeg ingen sjanser. Har råd til å kassere en i blant da.

Link to comment
Share on other sites

Stemmer. I bakehylla på suparn.

Prøvde dette i går men syntes ikke jeg fikk tilfredstillende resultat.... prøvde ca. 1.5ltr varmt vann 1 pose sitronsyrepulver og en teskje zalo. Hylsene lå der vel ca 1 time tok dem opp da de begynte og bli rødflekkete... Poleringsskiva var mer effektiv for og si det sånn :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...