Jump to content

Det oppstår krater rundt anslaget av tennåla


Jonsol

Recommended Posts

Hei!

Kjøpte meg ny rifle i høst, og har den sener tid (i hele vinter) skutt en del på bane og også noen jaktfelt stevner.

Har nå bestilt meg ladesett, og har tenkt å begynne å lade. Kaliberet i rifla (Zoli) er 6,5x55.

Etter å ha lest ladeboken om trykktegn osv, har jeg lagt merke til at det oppstår krater rundt anslaget av tennåla, på fabrikkladd norma jaktmatch. Ingen øvrig trykktegn synes.

Hva tror dere dette skyldes, og er dette farlig i lengden?

Blir spennende å se når ladesettet er i hus om et par dager, og jeg får kommet i gang med lading selv, om dette er noe som vil fortsette, eller om jeg blir nødt til å holde meg lavt på ladningene..

Takknemlig for svar! :)

Link to comment
Share on other sites

Har du kjøpt riflen ny?

 

Jeg antar at problemet ditt ligger sluttstykket.

Hullet som tennnåla går i er antagelig litt for stort. Dermed tillates det at noe av materialet i tennhetten presses inn i tennål hullet. Dette er av og til ett problem på noen rifler og er ikke forårsaket av høyt trykk, bare for romslige toleranser.

 

For å løse dette må du få en børsemaker til å sveise igjen hullet og brotsje ett nytt.

Evt reklamere på det om det er en ny rifle.

Link to comment
Share on other sites

Nå hender det jo at kjøpeammo har høyt trykk, men Tika er nok inne på noe.

 

Romt hull i bolthodet for tennstempelet, og slapp fjær, er den vanligste årsaken til kratrede hetter. Sålenge de ikke går hull på så gjør det ikke så mye heller, og jeg tviler nesten på at du vil nå igjennom med noen reklamasjon.

 

Har hatt rifler som alltid kratrer hetter, og rifler som aldri gjør det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har du kjøpt riflen ny?

 

Rifla ble kjøpt ny i oktober ja, ikke lagt spesielt merke til hettene før nå etter å ha lest litt om emnet.. Skal sjekke sluttstykket i kveld når jeg er hjemme igjen, fjæra burde ikke vbære for slapp på en ny rifle, og tror ikke det er der problemet ligger, da anslagshullet i hettene er normalt, og har aldri opplevd klikk.

Sammenlignet med 2 kompiser i helgen på et jaktfeltstevne og deres var i alle fall helt normalt med skudd fra samme ammunisjonspakke.

 

Takker for svar! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tar opp denne tråden igjen:

 

Jeg har ladet en batch med Lapua FMJ fra minimumsladning og oppover. Økte med 0,2 gr for hver test. Jeg kom til slutt fram til at 23,3gr gikk veldig bra, men her så jeg for første gang at noen av hylsene fikk krater i hetta.

 

Er dette et trykktegn da? Spør siden det kun var krater på kanskje 1 av 10 hetter...

 

Kaliberet er forøvrig 223, hettene er CCI 400 og hylsene er Lapua.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...