Jump to content

Nyriggen :)


Ola94

Recommended Posts

Jeg har tenkt til å sette sammen ei børse til elgbane/jaktfelt/jakt :) har nærmest bestemt meg for tyristubben stokk, men låskasse og løp har jeg ikke bestemt meg for enda :? skal helst ikke bli for dyrt og presisjon er viktig så jeg er litt skeptisk til billige merker som Savage f.eks. Brukt? Ønsker råd og er det noen som vet om noe aktuelt så si ifra :D

Link to comment
Share on other sites

Akkurat presisjonen tror jeg ikke du skal tenke på som noe problem med ei savagekasse, så lenge den får et skikkelig løp. Men skal du skyte elgbane er heller ladegrepet et ankepunkt på Savagekassene. Min er blitt "ok" etter noen timers jokking og flittig bruk av tannkrem, men ikke mer. Med blindmagasin er de også litt kilete med fem skudd i. (takler 4+1, men krever litt vold), har ikke erfaring med boksmagasinene.

 

Har du bestemt deg for kaliber da? Kort eller lang kasse?

Link to comment
Share on other sites

Savagen er vel uforskammet presis i forhold til pris 8) . Ladegrep hadde jeg heller ikke vært bekymret for i og med at du har et hav av tid, dvs. 2 min på serien. Magasinkapasitet er dog et lite uromoment hvis du må fylle etter. Ellers er det vel lite med skjefter til Savagen. Er økonomi et moment er jeg enig med siste innlegg, en M98 er ei utmerket rifle og mer enn presis nok til formålet.

Link to comment
Share on other sites

Savagen er vel uforskammet presis i forhold til pris 8) . Ladegrep hadde jeg heller ikke vært bekymret for i og med at du har et hav av tid, dvs. 2 min på serien. Magasinkapasitet er dog et lite uromoment hvis du må fylle etter. Ellers er det vel lite med skjefter til Savagen. Er økonomi et moment er jeg enig med siste innlegg, en M98 er ei utmerket rifle og mer enn presis nok til formålet.

 

Hav av tid? Trådstarter nevner jo ogåså elgbane. Der har man ikke sååå god tid at deg gjør noe. Og ikke minst er magasinkapasiteten viktig.

 

Hva angår stokk, så lager tyristubben til alt, men prisen skyter fort oppi det dobbelte om de ikke har mal fra før. Da er argumentet for Savage borte, om du SKAL ha Tyristubbenstokk. Kan jo sende på en mail å høre om de har mal...

Hvis ikke er det mye bra syntetstokker å hente fra statene!

 

Men jeg ville uansett heller sett på ei anna børse. I alle fall mi med jaktløp har ikke konsentrisk løp i pipa, så den kaster fælt ved varmskyting. Mulig tungpipene er bedre.

 

Skal du ha 6,5 med fem skuddsmag og fint ladegrep er jeg fristet til å foreslå Tikka T3. Ligger en del ute på finn, og sikkert her i forumet også. Samt at både tyristubben og KKC leverer stokk til fornuftig pris, presisjonen er normalt upåklagelig og avtrekket bra rett ut av eska. Da får det være seg at en del er i plast som skulle vært metall...

Link to comment
Share on other sites

CG kassene er veldig glatte selv med tynn kropp. Roterende bolthode, slik at røret på selve boltet ikke roterer, og dermed kan ha styrespor i bakre bru. Hadde en Zoli, og angrer som fan på at jeg solgte den...

 

Skal du ha bruktvåpen kan det være greit å ta en titt over hva butikkene har rundt omkring. De felste listene som ligger på nett skal være samlet i denne tråden: Bruktlister - samletråd

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...