Jump to content

Carl Gustav 1900 låskasse


RotteFinn

Recommended Posts

Zolikassa (AZ1900) er videreutviklet littegrann. Den har fått mulighet for åpning av hevearmen uten avsikring, men tror avtrykket i kassa er likt om en ser bort ifra dette.

 

Tar du kontakt med Viggo Ollson (http://www.vovapen.com), så kan nok han svare på alt som kan sies om CG1900 kassa, da det etter min hukommelse er han som har tegnet orginalkassa.

 

Lone Wolf Stocks kan nok helt sikkert lage, men mulig de må ha kasse di på lån. Billig blir det uansett ikke...

http://www.lonewolfriflestocks.com/

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

For noen år siden da Hk. 1900 var det store til jaktfelt (før sauer) bla AZ 1900 regnet nærmest som en replika i forhold til orginalen. Det mente ihvertfall datidens storskyttere. Særlig hvis du fikk tak i de lux utgaven. Litt ot kanskje, men siden det ble nevt over her :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ikke skaffet deg skjefte enda Rotte Finn?

 

Jeg mener det beste alternativet er McMillan og da kan du for Carl Gustaf 1900 velge mellom modellene Sako Classic og Sako Hunter.

 

http://www.mcmfamily.com/mcmillan-stock ... 2f#shunter

 

Du kan da få den levert malt eller med innbakt farge/marmorering, kappet til ønsket lengde og med kolbekappe installert til ca 4300 kroner inkludert frakt og moms.

 

Ulempen med McMillan er riktignok ventetiden som er 4-5 måneder...

 

 

Zoli skjefter og Zoli tilbehør generelt, som underbeslag, magasiner osv har faktisk blitt veldig dyrt etter at Aaberg tok over agenturet, så jeg tror ikke et laminat skjefte fra Zoli vil være noen økonomisk god løsning uten at jeg selv har sjekket det. Men når man ser at aliminums undersbeslaget koster 1800 kroner begynner man jo å lure litt...

 

High Tech som Rafdal forhandler kan kjøpes rimelig i USA og jeg mener man kan få tak i de skjeftene som "flat-top", da jeg er usikker på om de freser til CG1900. Gustafen er nok ikke like stor i USA som her hjemme og i Sverige :D Da må i så fall skjeftet freses, males osv når du får det hit og det vil nok kunne koste noen kroner.

 

 

@Graahund; Å nevne at HVA/CG 1900 er gode ting kan aldri være ot :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nei THS, har ikke det gitt...

 

Oprinnelig, eller det du referer til, skulle jeg bytte stokken på 1900 jeg har fra før. Kjøpte et nytt løp isteden, og nå seinere ei låskasse. Så nå sitter jeg med to stykker, dog en av de uten stokk;) Så egentlig skulle jeg vel hatt to nye da!

 

Har du noen erfaring/ formening om hvor mye tilpasning det er med disse Sako stokkene?

Regner med jeg skal kunne klare litt sjøl, er det omfattende blir det nok dyrt ja!

 

Har også kikka litt her; http://www.rifle-stocks.com/actions_available.htm

Litt nedpå sida står det HVA osv. Forskjellen der er vel at underbeslaget på CG 1900 er litt større enn Husqvarna?

 

Takk for svar forresten!

Link to comment
Share on other sites

Har du noen erfaring/ formening om hvor mye tilpasning det er med disse Sako stokkene?

Regner med jeg skal kunne klare litt sjøl, er det omfattende blir det nok dyrt ja!!

Det kreves ingen tilpassning, men du vil kanskje velge å bedde den selv om det strengt tatt ikke er nødvendig. De kalles model "Sako Classic" og "Sako hunter" da det er kopier av skjefteformen, ikke fordi de bare kan tilpasses Sako rifler.

 

 

Litt nedpå sida står det HVA osv. Forskjellen der er vel at underbeslaget på CG 1900 er litt større enn Husqvarna?

Det er ingen forskjell på underbeslag mellom HVA og CG 1900. Det er imidlertid forskjell på underbeslagene fra HVA 1600 i stål til de senere i alminium (1640) som er like som på 1900 serien.

Link to comment
Share on other sites

OK.

Takk for et forklarende svar THS! Godt noen har kontroll;)

 

Jeg har sendt mail til noen forskjellige, så får vi se på hvilket alternativ jeg går for til slutt. Ser vel kanskje ut som det blir en laminat fra Boberg i første omgang, mye grunna budsjettet i denne omgang...

Link to comment
Share on other sites

Landerø har en Viking Arms rifle til salgs på bruktlista.dette er en ynkelig kopi av 1900 men det sitter en tyristubben jaktmatch stokk på`n og ny pipe i 3006.Herligheten går for 4000 kr.

Regner med at avtrekk,underbeslag kan brukes til reservedeler,sluttstykke derimot kan brukes som søkke, da det er herda til hardhet tilsvarende bly :roll:

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

Det var faktisk et bra tips til deg Rotte Finn, dersom skjeftet passer deg sånn høvelig og du har litt trangt budsjett til dette.

 

Bruk stokken, selg underbeslaget til meg for 600, løpet til noen andre for 1500, bolt & lås som søkke under laksefiske og avtrekket som reservedel.

 

Da har du et et skjefte til 1900 + ca 460 for kjøpetilatelse. På kjøpet får du i tillegg ekstrautstyr til både rifla og fiskestanga :D

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Fint det ordnet seg Rottefinn!

 

Aaberg har underbeslag med løse magasin http://www.aaberg.no" target="_blank

 

Det er riktignok noe overpriset plastræl, men smaken er vel som baken:)

 

Ellers kan du høre med Tommys vapenverkstad , som bruker å ha diverse CG/HVA/Zoli 1900 deler på lager til forunuftige priser http://www.tommysvapenverkstad.se" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Har allerede hørt med Tommys vapen, og de hadde ikke, derfor jeg søkte litt hjelp!

 

Det blei litt kluss under stokkhandlinga mi, så nå har jeg to låskasser med løp, og 3 stokker! En av de er fra boberg i laminat som jeg holder på å olje inne nå, etter beising. Skal prøve å legge ut bilder etterhvert her.

 

Takk for hjelpa THS!

Link to comment
Share on other sites

Lagt inn bestilling hos noen våpenforretninger som jeg er innom når jeg er i Sverige. Det blir kondemnert en del eldre våpen der borte om dagen i og med at de må kjøpe seg nye våpenskap for å være ajour med de nye bestemmelsene. Da kommer det en og annen slik inn også.

 

P.S. Egentlig skulle en vel vært på auksjonen hos Widfors og kjøpt et par gamle for å skrote dem. Ut fra prisene der ville det trolig blitt samme kostnad.

Link to comment
Share on other sites

Grattis med bukken. Jeg skal komme tilbake til det dersom det "renner inn noen". Bør ikke være noe problem om dagen.

Ser enkelte komplette 1600'er selges for rundt tusenlappen, så da burde det være mulig å hente ut noen underbeslag for en vettug pris.

Prata forresten med børsemakeren i dag, og han frarådet meg prosjektet. Forb... arbeidssomt, sa'n.

Jeg får se på det og tenkte litt til. Kunne vært moro å få det til når han har frarådet ideen. Om ikke annet, så på trass :mrgreen:

Uansett skal jeg forsøke å få fatt i underbeslag.

Link to comment
Share on other sites

Har lagt inn bestilling i Sverige på et par stål underbeslag fra gamle 1600'r som kondemneres. Tenkte å forsøke med å tilpasse et av dem til løst magasin. Utfordringer skal en jo ha, og da ville 1900'n bli bortimot perfekt.

 

Som THS skriver lenger oppe: Sjekk om de går om hverandre. Alu 1640 og stål 1640 er ikke like.

Link to comment
Share on other sites

Det er bare formen foran magasinåpningen som er forskjellig. Litt smalere leppe på stålbeslaget, men det skal jeg leve godt med. Jeg har mine 1900'er som bruksvåpen ikke stasvåpen. Mange alternativer for fyllmasse som kan brukes for å "tette" feltet som blir tomt. Blir det seende for ille ut så må jeg vel heller til med rasp og fil for å lage ny stokk, da. Fikk fatt i en gammel flammebjørkplank her om dagen som kanskje har bra nok kvalitet til en stokk, og Boyds har noen fine laminater til meget hyggelig pris. Gävle Kolvmakeri grovfreser til fordelaktig pris.

 

Kan bli slik:

stokk-1900-338-12.jpg

 

eller slik:

stokk-1900-264-12.jpg

 

Som du ser av ett av hans innlegg, så er THS selv interessert i stål underbeslag. Spørs om vi må til Sverige og slakte ei brukthylle for gamle 1600'er og ta med underbeslagene hjem :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er bare formen foran magasinåpningen som er forskjellig

Det stemmer, i tillegg til at magasinbrønnen på Hva1600 er grunnere. Denne må derfor bygges opp, noe som bør gjøres nøyaktig, for å ungå kluss med matingen. Dersom det bygges noen milimeter for lite opp vil tilbringeren ofte henge seg opp mellom kasse og magasinbrønn og gi matetrøbbel.

 

Jeg har et stålunderbeslag min CG1900 med Bredvoll stokk. Tilpassning får vel sies å være ok på et bruksvåpen.

 

IMG_5413.jpg

 

IMG_5415.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...