Jump to content

Hvilket retikkel skal jeg velge?


ko-stens

Recommended Posts

Sliter mer enn nok med å velge hva slags kikkertsikte jeg skal kjøpe til .222'en min, så da kan en jo høre om det er noen tips å få her!

 

Kommer til å gjøre det rimelig på kikkertsiden for øvrig (stat, kommune, el-verk og forsikringsselskap raserte budsjettet gitt!). Valget står, etter å ha glodd på haugevis med sikter i vinter, med alt fra 6-24x50 til 3-9x40 i ulike prisklasser, mellom Sightron SI 3-9x40 (1 600,-), Leupold VXI -9x40 (1 990,-) eller Zeiss Conquest (3 490,-). Sistnevnte sliter jeg med å holde meg unna, derfor er den med i kampen enda selv om den er dyr i forhold til de to andre. Tror dette er mye sikte for penga nemlig! :)

 

Formålet er skytebane, beverjakt og toppjakt. Etter å ha glant gjennom en VXIII 4,5-14x40 har jeg funnet ut at noe mer enn 9 - 10x ikke er nødvendig for meg. Morsomt egentlig, for jeg tittet gjennom siktet og justerte frem og tilbake og fant noe som passet av forstørrelse før jeg så etter hvor mye det stod på, og jammen stod det ikke på 9.

 

Feller dermed fint fugl på 200 meters hold, og noe mer avstand enn det er det ikke noe poeng å skyte med .222.

 

Så da var valg av forstørrelse tatt, men så lurer jeg på hva slags retikkel jeg skal velge! Bever (og rev om det skulle dukke opp en) jakter en gjerne på i litt skumring, så da kan tysk 4 høres fornuftig ut. Men dette blir kanskje i groveste laget på lengre avstander? Utvalget er noe begrenset i dette prissegmentet, men noen finnes jo, som Duplex, Wide Duplex, LR Duplex (Leupold), tysk 4, z-plex (Conquest) og tysk 4, Duplex, HHR (hunters holdover reticle) og mildot (Sightron). Altså nok til å forvirre en stakkar lell... :oops:

 

Skyteavstander for meg blir da fra ca 30 meter til 200 meter, mest på dagtid, men med muligeter for jakt litt utover kvelden og fra tidlig om morgenen om våren.

 

Heller kanskje mest mot Duplextypen selv...

Link to comment
Share on other sites

Og da ble siktet bestilt... :D

 

Det ble Zeiss Conquest hos Jaktfall. Klarte bare ikke la være! Har kampanje/utsalg av denne til 3 590,- med frakt. Det holder vel til mitt bruk det. Tysk 4 retikkel. Regner med at det skal gå, selv med avstand på 200 meter. Har til gode å se fugl i topp enda, så hittil har det ikke vært aktuell problemstilling heller! Og jeg jakter mer i litt skumring enn på lengre hold og, så da blir det uansett ikke galt valg.

 

Da ble tråden liksom litt uaktuell likevel... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det ble en 3-9x40. Koster 3 490,- pluss frakt, 99,- hos Jaktfall. http://www.jaktfall.no/index.php?nr=90&case=4&id=1563&idkategori=160&startrow=

 

Hadde nok mest lyst på en x50, men den koster noe mer. Vet ikke om hvor mye det har å si i forhold til kveldsjakt, men med tysk 4 skulle det gå ganske greit mot skumringen en stund likevel.

 

Hvordan det er i forhold til feks en Leupold VXII vet jeg ikke, og jeg har ikke mest greie på optikk, men om jeg får den ganske kjapt, rekker den å bli med på litt beverjakt før det er slutt for sesongen. Kan jo titte på klokka når jeg må gi meg for kvelden og gi tilbakemelding! :) Regner med at den er et ørlite hakk over Sava 3-9x40'en som sitter på nå! Den er grå. Tasco 4x40'en jeg også har er gul... Blir jeg fornøyd, kan det hende jeg satser på en til, kanskje med større forstørrelse og setter den på .222'en og 3-9x40'en på Sako .308'en til høsten!

Link to comment
Share on other sites

Hvor fant du Leupold'en til 1900,- ?

 

Googlet på Leupold kikkertsikter og kom frem til denne siden: http://www.rubrikk.no/brukt/leupold%20kikkertsikte.aspx Datoen på annonsen er 28. mars. Så mulig tilbudet er over nå. Det er annonse nr 6 nedover med bilde. Trykk på link til Finn.no.

 

På nettsiden står det en annen pris: http://www.big-5.no/public.aspx?pageid=62504&catID=18442&GroupID=18529

 

Om man henviser til annonsen på Finn.no kan man kanskje få det til "gammel" pris?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...