Jump to content

Litt spørsmål rundt erfaringer om Browning A-Bolt


sealie

Recommended Posts

Hei alle sammen,

 

Jeg er temmelig fersk jeger og skal nå gjøre mitt andre våpenkjøp, som blir en rifle til bruk hovedsaklig på småvilt. Jeg vil også ha muligheten til å skyte sel, og ser derfor bort ifra 222 og 223. Jeg kommer utelukkende til å bruke rifla på posteringsjakt og baneskyting, så vekt og smidighet er i utgangspunktet ikke en høyt vurdert faktor (så lenge jeg ikke hemmer bevegeligheten på post) Jeg har lenge innbilt meg selv at jeg ønsker å kjøpe en Tikka T3 Lite i 6,5x55, men etter å ha sammenlignet Tikka med en del konkurenter (deriblandt Browning A-Bolt) syns jeg Tikka har et langt større plastik "lekegevær"-preg enn konkurentene. Jeg har derfor sett på Browning A-Bolt som et annet alternativ. På sikt ønsker jeg også å montere toben og lyddemper på, og våpenet må derfor være godt egnet til dette.

 

Men så kommer spørsmålet.. Browning er i utgangspunktet amerikansk, og har vel ikke kamret like mange 6,5x55-varianter som sine europeiske konkurenter. Nå skal det sies at nyere Browning jaktvåpen produseres i Japan av Miroku, og at dem har kamret en del våpen i 6,5x55. Men det ryktes at en del våpen har hatt trange kammer, og at det noen ganger er litt tydelig at dem ikke er fortrolig med å kamre kaliberet.

 

Er det noen som har erfaringer med Browning A-Bolt i 6,5x55 og ikke minst erfaringer rundt kikkertmontasje og toben-montasje på denne? Jeg har også vurdert å heller gå for 308W om jeg går for en rifle med amerikansk opprinnelse for å ikke sjanse på ikke-internasjonale kaliber, men vet ikke rett og slett om det er verd bryet å bekymre seg så mye om dette :)

 

Setter pris på tilbakemeldinger!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ville ikke bekymret meg mye. Skulle jeg valgt i dag hadde jeg kjøpt Browning om det stod mellom denne og Tikka T-3 lite. Browning får du også aftermarket utstyr til. Har selv hatt Tikka T-3 i 6,5x55, og denne er solgt.....

Link to comment
Share on other sites

har en browning a-bolt ss i kaliber 6,5x55. samler godt og har ikke hatt problemer med for trangt kammer. det meste går inn bortsett fra patroner skutt med krag, men er en kjennt sak at krag har stort kammer. av patroner min rifle samler best med er det ingen tvil om at Winch. 6,5x55 140g SP samler best. 4 skudd på 100 meter på under 10mm skutt i benk :D jaktmatch 7,8 g samler under 15mm, har ikke skutt i benk men klarer lett og samle 5 skudd under 15mm.

har av kikkertmontasje leupold standard er ikke serlig fornøyd med den montasjen pga det bakre feste med de 2 skruene som skrus sammen for å holde kikkerten. føler jeg ikke vet om kikkerten står helt rett på rifla. den blir nok byttet ut etter hvert, men den fungerer greit så den får stå på en stund :) kikkerten jeg har satt på er en trijicon 2,5-10x56 strålende fornøyd med den. den sammen med riflen gjør den helt perfekt. kommer ikke til å bytte ut rifla!

Link to comment
Share on other sites

Takk for veldig gode og lovende tilbakemeldinger!

 

Jeg regnet ikke med at 6,5x55 ville komme ut svært mye dårligere enn tradisjonelle internasjonale kalibre, men ønsket å forhøre meg om den hadde noen "barnesykdommer" jeg burde merke meg, som kanskje ville påvirket valg av kaliber. Var også litt spent på hvor lang denne blir med originalt løp og lyddemper (A-TEC) og om jeg evt. burde kappe løpet og hvilken innvirkning dette får på presisjon.

 

Setter pris på alle tilbakemeldinger, og takk til dem som har bidratt til nå :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Et lite tips til deg angående Browning A-Bolten. Hvis det er plastskjefte på riflen vil jeg anbefale deg å dryppe noen dråper med Loctite 243 i skruen bak avtrekkerbøylen, da den har litt lett for å løsne. Det skjedde med min rifle og en kompis av meg sin A-Bolt.

Link to comment
Share on other sites

du behøver nok ikke kappe løpet, med mindre du er avhengig av en ekstremt kort rifle. har selv montert på en s&l hardcore uten problemer med at den blir for lang. den er ferdig gjenget fra fabrikk så det er bare å prøve seg frem, blir den for lang er det bare å få den kappet. løpet er 53cm orginalt. kan bli problemer med å klare kravet til storvilt men presisjonen vil nok ikke bli dårligere hvis du kapper løpet kortere.

 

jeg har ikke gjort noe med skruen bak avtrekksbøylen og den er der fremdeles ;)

Link to comment
Share on other sites

nå kommer jeg nettopp fra banen der jeg har skutt både med en A-bolt og en T3 lite, begge i .30-06 ... Må si at a-bolten håndterer rekylen mye bedre, vekten er ikke så veldig forskjellig, men kanskje vinklingen på koblen. Resultatet er hvertfall at T3en slår mye mer (mye mer munningsvipp) og en del mer rekyl. Har selv a-bolten, og liker bedre magasinløsningen og at den ikke har noen plastikkdeler (untatt stokken). Begge børsene er gode, ikke noe tvil om det. Ta også en titt på Howa 1500 (varmint) og putt heller de ekstra pengene i siktet hvis du liker hvordan den føles...

Link to comment
Share on other sites

Har denne rifla i 6.5x55. Hadde litt samme runden da jeg skulle velge rifle i fjor. Kikket på mange forskjellige våpen (deriblant tikka), og valget falt til slutt på a-bolt. Har fått veldig god presisjon med fabrikk ammo. For å si det rett ut så like jeg våpnet bedre og bedre dess mer jeg skyter med det, og magasinløsningen synes jeg er genial.

 

Jeg er i grunn våpengal, og ser hele tiden etter noe nytt og spennende, men a-bolten tror jeg blir værende i våpenskapet i laaaaaang tid:)

Link to comment
Share on other sites

Men det ryktes at en del våpen har hatt trange kammer
Er det galt å nå da? Jeg vil nå helst ha det trangt, for trangt går det faktisk an å gjøre noe med. Det er andre veien det er vanskelig. At andre lager slomsete kammer er etter min mening værre.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...