Jump to content

F1 Fällkniv. Sliping


dusty fog

Recommended Posts

hei

 

Jeg har kjøpt meg en F1 Fällkniv.

 

Den har en konveks "skarpkant. Jeg har også et Gatco diamantslipesett med jigg med forskjellige grader.

Spørsmålet er om kan jeg bruke et slikt brynesett, eller ødelegger jeg den konvekse eggen med slikt utstyr.

 

Jeg har også et lite diamantbryne på ca 7,5cm langt og 2,5cm bredt. Problemet er da at jeg da må bruke frihånd. Og slipemetoden er da å prøve "skjære bort" et lite stykke av bryna. (det er slik det blir forklart på Fällknivens egne sider.

 

Er det noen som har litt kunnskap som de vil dele???

Link to comment
Share on other sites

Bare å bruke et knivslipesett eks type Gatco eller tilsvarende, med jigg/fiksering av knivbladet for å få riktig eggvinkel. Må etter hvert bruke litt tid på å få eggen tilfredstillende skarp.

 

Har en F1 selv og bruker et tilsvarende knivslipesett på den. Mye bedre å få en skarp egg en å slite med en sløv en. Ikke tenk så mye på om du evt ødelegger den konvekse kniveggen. Kniven/eggen blir sylskarp om du legger en smule energi i å sette den opp.

 

Nyslipt F1 holder ca til flåing av 1 stk elg, men da må den settes opp på nytt. Det er ett eller annet med den æljen som sliter noe grassalt på kniveggen. Aner ikke hva det er, men ett eller annet er det.

 

F1 kniven er forøverig den beste jaktkniv jeg har hatt til dags dato, ved siden av en jaktkniv levert av knivmaker Tom Bache-Wiig. BacheWiig'en er for "dyr" å bruke (les miste) men F1 er med på hver eneste jakttur.

 

F1 er verd bort i mot hver eneste norske blanke krone en må ut med for å erverve en slik kniv.

 

Kan også anbefale U2 modellen til Fällkniven. Bygd over samme "lest" U2'en er snærten å komme til med innvendig i forbindelse med diverse vomming.

 

Lykke til med slipingen.

Link to comment
Share on other sites

poster det her og' jeg, siden det har blitt ny tråd:

 

Å bruke et flat og hardt bryne på en konveks egg, vil over tid flate den ut.

(om dette ødelegger den eller ikke er opp til den enkelte)

Selvsakt kan man lære seg å gjøre det riktig med et slikt bryne, men det krever ganske mye trening.

 

http://www.knivesshipfree.com/pages/Sharpening-Videos

 

vis du titter på disse videoene her, så vil du lære alt du trenger å vite om å skjerpe og bryne en

konveks egg for frihånd. Jeg syns faktisk dette er letere en å frihåndsskjerpe en kniv med vanlig

flat slipefase. Legg merke til at du ikke absolutt må kjøpe deg produktene de har for salg på siden,

men kan også kjøpe deg lær og lig. her hjemme.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Bare å bruke et knivslipesett eks type Gatco eller tilsvarende, med jigg/fiksering av knivbladet for å få riktig eggvinkel. Må etter hvert bruke litt tid på å få eggen tilfredstillende skarp.

 

Har en F1 selv og bruker et tilsvarende knivslipesett på den. Mye bedre å få en skarp egg en å slite med en sløv en. Ikke tenk så mye på om du evt ødelegger den konvekse kniveggen. Kniven/eggen blir sylskarp om du legger en smule energi i å sette den opp.

 

Nyslipt F1 holder ca til flåing av 1 stk elg, men da må den settes opp på nytt. Det er ett eller annet med den æljen som sliter noe grassalt på kniveggen. Aner ikke hva det er, men ett eller annet er det.

 

F1 kniven er forøverig den beste jaktkniv jeg har hatt til dags dato, ved siden av en jaktkniv levert av knivmaker Tom Bache-Wiig. BacheWiig'en er for "dyr" å bruke (les miste) men F1 er med på hver eneste jakttur.

 

F1 er verd bort i mot hver eneste norske blanke krone en må ut med for å erverve en slik kniv.

 

Kan også anbefale U2 modellen til Fällkniven. Bygd over samme "lest" U2'en er snærten å komme til med innvendig i forbindelse med diverse vomming.

 

Lykke til med slipingen.

 

 

jo takk. den f1 kniven jeg har er i vg10 stål. Kjøpte meg en fiskekniv nå i det samme stålet, f2 kniv som er på billig salg. Hadde lyst på en sånn tk2 kniv, men fant ut at til mitt bruk, så ville det vært litt for mye penger å legge ut på en kniv. hehe f2 måtte jeg jo ha(bursdagspresang). Likte veldig godt den ene beskrivelsen på you tube der hvor det ble vist med sanpapir og musematte.

Jeg kan heller ikke se forskjellen på å bruke en diamantbryne fra Fallkniven og det Gatco settet mitt med diamantbryne. Men med sandpapir og musematte ser jeg forskjellen, men om det praktisk vil skje noe forskjell er en annen sak.

 

Har slipt noen kniver med gatco settet mitt, har ikke brukt noe pollish etter den fineste diamantbryna mi, skarpere kniver har aldri jeg hatt. Men både f1 og f2 er hakket vassere, men de er jo da ubrukte og rett fra bedrift. Og da skulle det bare mangle at de ikke er skarpere enn noen som jeg har brukt i mange år.

 

Men hva er compound Er det slipesmørning av et eller annet slag??

mh

Øystein

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...