Jump to content

Hundefløyte ved innkalling


Darf Wader

Recommended Posts

Hei. Jeg har en drever valp som jeg trener innkalling på med jakthorn og det fungerer greit. Men har hørt at hunder hører høyfrekvente fløytelyder bedre en mørke lyder fra et jakthorn, og at hunder fanger opp lyse toner lenger vekk fra fører. Så jeg har tenkt å bytte til en fløyte og lurte egentlig på om det er noen fløyter som kan annbefales? Og om dere kan si noe om rekkevidden dere føler at fløyta gir :D og hvor den eventuelt kan kjøpes....

Link to comment
Share on other sites

Hei, gikk andre veien fra ikke hørbar fløyte til jakthorn.

Et jakthorn, fungerer perfekt i skogen for meg. Høyfrekvenet fløyte er "fancy" å bruke i parken og blandt folk da ingen hører at du kaller inn. Dessverre så sluttet min fløyte å virke da det var kommet litt rusk i den. Dette oppdaget jeg ikke med en gang da som sagt jeg ikke hører den høyfrekvente lyden. Har prøvd "turbo" fløyter(som sprenger hørslen på innkaller), samt 3 ulike høyfrekvent fløyter som måtte renses ofte for å virke (tydligvis mye dritt i lommene mine). Best innkalling har jeg dog hatt med jakthornet (siste 5 år).

Kalle inn drever med en liten høyfrekvent fløyte, ja ja, trodde drever og jakthorn var synonymt jeg. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder høyfrekvente hundefløyter, krever disse åpent lende og fungerer kun på kort til moderat hold. For at hunden skal høre fløyten er den avhengig av å være orientert mot lydkilden og da er jo hunden på veg mot deg uansett. Generellt vil høyfrekvente lyder bære bedre i åpent lende og lavfrekvente lyder bedre i skog/kupert terreng.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder høyfrekvente hundefløyter, krever disse åpent lende og fungerer kun på kort til moderat hold. For at hunden skal høre fløyten er den avhengig av å være orientert mot lydkilden og da er jo hunden på veg mot deg uansett. Generellt vil høyfrekvente lyder bære bedre i åpent lende og lavfrekvente lyder bedre i skog/kupert terreng.

 

Ut ifra diverse naturprogrammer så er jeg skeptisk til dette. Fleste av våre fuglefrender i både norsk skog, jungel, og ellers har ganske så "skarpe" lyder. Som bærer veldig langt, og er veldig enkelt å oppfatte retningen på.

 

Mens hvis du går ut på store åpne landskap så endrer tonen seg til betraktelig dypere toner. Da disse bærer over "ufattelig" lange rekkevidder, mens i skogen blir de døvet ned etter en mye kortere avstand. David Attenboroug(?) har en spesial med fugler hvor han tar dette opp.

 

 

Personlig, så har jeg en ACME fløyte, som er relativt lys, gått gjennom ett par og den funker fint helt ut til 600-700m. med inkallingene; innkalling, sit, "videre ut", og "den veien".

I lett furuskog utifra GPSen så funker det ut til ca 400m. Inkalling funker på enda lengre hold.

 

Ett større redskap enn ei fløyte som f.eks ett jakt horn, får du blåst mer luft gjennom, som gir større "styrke". Noe som igjen antyder at du får større rekkevidde. Det blir personlig preferanse på hva du skal jobbe med.

 

Min hund, går sjeldent ut til 400m så en fløyte fungerer ypperlig for meg og mitt bruk. Hvis Fido går ett par km unna vil nok ett horn fungere bedre.

 

(kan jo alltids feste en liten vannsikker mobil på halsbåndet/dekkenet og "ringe opp" fido for innkalling også :P)

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for mange gode synspunkter og svar :D Blir nok til at jeg fortsetter med jakthornet tenker jeg, det er jo det jeg har trenet med siden ho var valp. ja ja, da for jeg ta meg en tur ut og skremme livet av naboene og blåse i hornet til krampa tar meg og satse på at bikkja kommer :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...