Jump to content

Tikka T3 lite stainless vs Tikka T3 Super varmint


xadox

Hvilken tikka T3 hadde DU valgt?  

64 members have voted

  1. 1. Hvilken tikka T3 hadde DU valgt?

    • Tikka T3 lite SS 6,5x55
      21
    • Tikka T3 Super varmint 6,5x55
      43


Recommended Posts

Heisann!

 

Jeg vurderer å kjøpe Tikka pga. alt det positive jeg har lest om den og siden man får mye våpen for pengene.

 

Det jeg lurer på nå er hvilken type T3 jeg skal velge og i hvilken kaliber.

 

Den kommer mest til å bli brukt på småvilt og rådyr. (evt. noe større i fremtiden).

 

Vil gjerne ha en kaliber som ikke koster skjorta i ammo og som ikke sprenger en fugl på 50 meter :roll:

 

Noe som ha erfaringer med disse riflene som kan si meg om forskjellen på dem og om det er noe vits i å gå for superen i forhold til lite ss?

 

xadox

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Heisann. Virker som om du er inne på noe uansett hvilken av disse du velger. Om kaliber så er det vel det å si at det skal mye til før du trenger å bevege deg utenfor standardkalibrene (308Win, 30.06 og 6,5x55) men at alle disse gjør jobben for det du skal ha dem til og har den fordelen at ammunisjon er ok priset og lett å få tak i. Du kan jo selvsagt vurdere 223 for dagens bruk, men da må du ha ny rifle for storvilt og det er det vel egentlig ikke verdt.

 

Jeg søkte frem litt informasjon for deg fra tidligere tråder om emnet:

 

Først den veldig nyttige FAQ tråden om riflekjøp og kaliber:

viewtopic.php?f=14&t=28999

 

Så et par tråder som går mer spesifikt på T3 Lite vs Super Varmint:

(søkeordene jeg brukte var "Lite Super Varmint"

viewtopic.php?f=14&t=15211&hilit=lite+super+varmint

viewtopic.php?f=14&t=3727&hilit=lite+super+varmint

viewtopic.php?f=14&t=10212&hilit=lite+super+varmint

viewtopic.php?f=14&t=32642&hilit=lite+super+varmint

viewtopic.php?f=14&t=7475&hilit=super+varmint

 

 

Happy reading :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en super varmint å er strålende fornøyd med denne. Mange jeg snakket med før jeg kjøpte sa den var tung\fremtung å kunne bare brukes på post jakt. Å ja den var fremtung men en liten tur opp på jobb å plutselig var den kappet fra 60 cm til 48 cm :D rifla går like godt med 48 løp som 60 å jeg bruker den til all jakt. Hjort,elg,gaupe,rev,tiur osv.. Kjøpte den i 308.

Link to comment
Share on other sites

jeg er en relativt fersk eier av en Super Varmint i 300 win mag. Skjøt og pussa inn løpet, så tok jeg en tur på banen og den gikk høl i høl på 100metern, kunne dekke 3 skudds samlinga med en halv lapp :) så jeg er meget fornøyd. Har selv aldri prøvd pressisjonen i en lite, men har flere kompiser som har disse og de er også veldig fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

jo flere innlegg jeg leser om kalibervalg jo mer usikker blir jeg... :(

 

Men hvilken kaliber er det optimale kaliberet for alt småvilt (fugler hare rådyr) og evt. storvilt? Jeg har planer om kun å kjøpe en allround rifle hvor jeg vil innvestere i dyr optikk (zeiss victory eller swaro z6i), demper (a-tec eller tilsvarende) tofot (harris tofot 9"-13" eller tilsvarende) osv. for å bruke den til alt mulig?

 

6,5x55, 30-06, 308 win er de som flere snakker om men hvilken er best hvis jeg KUN skal ha 1 rifle?

 

Våpenet skal brukes til en del baneskyting (100,200 300 meter), småvilt og evt. storvilt senere...

Link to comment
Share on other sites

er ikke lett dette. for ca et år siden hadde jeg samme dilemma, vilket kaliber skal jeg velge? og skal jeg velge t3 lite eller supervarmint?

 

jeg valgte da en lite ss i 308. grunnen til at jeg valgte dette kalibret fremfor de andre var:

-mye å velge i av ferdigrulla ammo

-mindre rekyl en 30-06

-mere kraft en 6.5x55

-308 einer seg bedre til kapping enn de to andre kalibrene

 

fikk kappet løpet til 45.5cm og satt på en hardcore demper. rifla er nå lett, kort og hendig og presisjonen er veldig bra og med nesten ingen rekyl.

 

men skulle jeg velge rifle og kaliber i dag, hadde jeg valgt en supervarmint i 6.5x55 :mrgreen:

av den enkle grunn at 6.5x55 er billigere en 308( ja jeg liker å skyte :lol: ) og at en tyngere rifle er bedre å skyte med :D

 

lykke til med valget!

Link to comment
Share on other sites

Er du hjemmelader, eller har lyst til å begynne med det ville jeg valgt 3006, det er poteten og kan brukes til alt (Det kan du jo forøvrig med de andre også) Du kan lade lette kuler med flat kulebane til toppjakt og tyngre kuler til storviltjakt. Om du ikke er hjemmelader så ville jeg valgt 6,5x55 her er det stort utvalg av relativt billig ammo. Noen kan sikkert mene at 6,5x55 kan være litt spe på storvilt, men det holder i bøtter og spann :)

Link to comment
Share on other sites

Hei xadox,

 

Det evige dilemmaet.... ,hvilket kaliber :cry:

Jeg har både 6,5x55 og .308, og på toppen av det hele vurderer jeg å kjøpe 30-06 i tillegg. Grunnen til at jeg liker disse kalibrene er prisen på komponenter og tilgang på "gratis" hylser. Som du sikkert skjønner lader jeg all ammo selv. Når man begynner å lade blir man opphengt i hva man kan få ut av en patron. Ut fra de erfaringer jeg har med disse kalibrene er jeg ikke i tvil om hvilket kaliber jeg ville valgt ut fra dine behov. 6,5x55 er definitivt det beste alternativet, spesielt hvis du ikke har tenkt å lade selv. Hvis du har kontakter eller er medlem i et skytterlag kan du få kjøpt meget bra ammo til blinkskyting, langskyting og småviltjakt til ca.5 kr skuddet. Lapua lager en patron til skytterlaget som heter Lapua trainer. Det er en liten (100gr) rundnesa helmantla kule som gjør ca.800m/s, hvis jeg ikke husker helt feil. Denne kombinasjonen er helt perfekt til småviltjakt, med tanke på kjøttødelegelse. Ett tips er å holde seg unna Norma sine JaktMatch (helmantel), disse har jeg bare dårlig erfaring med, da hastigheten på ammoen varierer mye (=dårlig presisjon).

 

Skal du jakte storvilt med 6,5x55 er det lurt å bruke litt ekstra penger på ammo med gode kuler. Problemet med 6,5 vs. 30 kal. er at kulene er betydelig tynnere, og ekspansjon blir ett viktig poeng for at 6,5 skal yte sitt beste. Her har jeg ingen erfaring da jeg bare skytter hodeskudd på det "storviltet" jeg jakter :roll: , men jeg hadde ikke vært betenkt med å bruke 6,5 på elg elller lignende forutsatt en god kule.

 

Jeg kunne sikkert ha skrevet flere sider om hvorfor jeg ville valgt 6,5x55, men det tror jeg kan bli veldig teknisk og kjedelig. Poenget er at 6,5 x55 er en meget god allrounder, den kan lades til veldig mange formål fra skånsom småviltpatron til magnumytelser. En annen fordel er at 6,5 kuler kan fås med helt fantastiske flyegenskaper (Bc) til en utrolig lav pris sammenlignet med .30 kal. :mrgreen:

 

Håper du blir litt klokere av dette :D

Link to comment
Share on other sites

tusen takk for mange gode svar.

 

Etter avstemmingen er flertallet for 6,5x55 og da går jeg for det. :)

 

Da kommer det opprinnelige spørsmålet jeg hadde på valg av lite ss og super varminten. Hvor stor er forskjellen på disse to og er det "vits i" å investere i super varminten i forhold til lite ss?

 

Hvilken demper bør jeg velge tid den nye rifla og hvorfor? :?

 

Skal jeg/bør jeg kappe løpet og hvor mye evt.?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde valgt 6,5x55 i Super Varmint 8)

Har den selv + mye annet :roll:

6,5 er en meget bra kaliber for alt vilt i Norge.

6,5 har som regel meget bra presisjon med liten rekyl, å ikke minst billig amo.....

Jeg har vell skutt det meste av lovlig vilt med nettopp 6,5x55.

 

Du skjønner jeg er glad i min 6,5 8)

Link to comment
Share on other sites

tada! se hvor uvitende jeg er. Ikke det jeg tenker på når jeg hører "storvilt" men det kan vel være for at jeg er fra Østerdalen.

 

Der har jeg også bodd en gang, var ikke mye sel i Glomma gitt :lol:

 

Appropo "storvilt". Selen er vanligvis ikke spesielt "stor" 20-60kg kanskje, men haverten kan jo bli 300kg.

Da er den er nesten på størrelse med hestene til dama, som står utafor døra :mrgreen:

Må vel kunne regnes som storvilt :lol:

 

Tilbake til tema Super Varminter eller lite.

Er du i fysisk god form, skyter mye liggende, knestående og med tofot tror jeg du ville bli fornøyd med Super Varminteren. Er lettere å skyte gode sammlinger med ei tung rifle enn en lett. Vær opps på at 6,5x55 får større hastighetstap enn f.eks .308, hvis du faller for fristelsen å spare vekt ved å kappe pipa. Det kan fort bli til at man ødelegger fordelen av kalibert ved pipeamputering.

Selv har jeg bare tunge rifler, og 6,5'en min veier ca. 8kg. Denne har jeg gådd med i sekken på rypejakt, mens jeg egentlig jakta med hagle. Du verden det kan bli tungt etter noen km i ulent terreng. Tror jeg begynner å bli gammel gitt. Nå drømmer jeg om en superlett rifle. :oops:

 

Påenget er at du selv må vurdere hva som er hensiktsmessig ut fra ditt bruksområde.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar :)

 

Var innom xxl idag og fikk tilbud på 6.5x60 super varmint, zeis victory 3-12x56 med lys og retikkel 60 og optilock montasje (sølv) til 28 900,- inkl montering av optikk.

 

DA er det bare å begynne å spare penger :) Eller dra master´n :D

Link to comment
Share on other sites

@xadox

skal rifla være så lett som mulig ville jeg valgt t3 lite stainless

men hvis du vil ha ei rifle som er litt mer stødig i friskyting ville t3 super varmint.

og kaliberet du har valgt. du får ikke noe bedre kaliber fra mi side :lol:

det er billig og ikke noe rekyl.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...