Jump to content

Demper og åpne sikter


1zetor2

Recommended Posts

Lurer på å kjøpe en 7600 i 308win, kutte løp til rundt 40cm og få gjenget opp til demper.

Men vil også flytte fremsikte og montere jaktdiopter på den.

 

Er det noen dempere å anbefale som er slanke nok til å ikke stå i veien for siktene og samtidig dempe nok til at en kan skyte uten hørselsvern?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om andre enn a-tec sine dempere som er slanke nok til å gå klar av de åpne siktene. De aktuelle a-tec modellene heter så vidt jeg husker cmm og ctm. Det er også de letteste demperne på markedet, med henholdsvis 220 og 280 gram for ikke teleskopisk/teleskopisk demper.

 

Små dempere reduserer smellet mindre enn store dempere. For egen del syns jeg at det går greit å skyte uten hørselvern på jakt med a-tec demperen min, men på banen bruker jeg hørselvern. Når jeg har skutt jaktskudd har jeg ikke vært direkte imponert over dempingen, fcor det blir fortsatt et lite smell. Smellet er heldigvis betydelig redusert, og selv etter "dauskudd" har jeg ikke hatt piping i ørene. Uten demper hadde jeg kraftig piping etter "dauskudd".

 

På a-tec sine hjemmesider står det hvor mange decibel reduksjon du kan forvente. Det sier meg ikke så mye. Likevel innbiller jeg meg at a-tec demper det meste av det smellet som er farlig for hørselen, selv om det fortsatt er endel smell igjen.

Link to comment
Share on other sites

Det er da mange fordeler med demper utover støyreduksjonen - selv kjøpte jeg demper for å oppnå mindre smell, redusert rekyl, og forhåpentligvis bedre presisjon. For meg var det viktigst at demperen var liten og nett sett i forhold til støyreduksjonen. Andre opplever det som viktig å få redusert munningsglimtet.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg har skutt jaktskudd har jeg ikke vært direkte imponert over dempingen, fcor det blir fortsatt et lite smell.

.

 

 

Målet med lyddemper er at et stort smell blir til et lite, så hvorfor er du ikke imponert?

 

 

Fordi jeg hadde håpet at det skulle bli dempet mer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...