Jump to content

tåler min Star IJ27 leirdueammo(stål)?


buttolo

Recommended Posts

hallo!

min gode gamle star fra ca 1990 - 95 (litt usikker) er en god følgesvenn, og har aldri sviktet meg, da det virkelig gjelder, derfor har jeg litt vondt av å parkere den forgodt. tar den selvfølgelig frem på rådyr jakt, og der jeg feks kan bruke bismuth. men er redd den blir erstattet om jeg skaffer meg en ny en, desverre.

jeg kan jo kjøpe leirdue ammo i bismuth og bla bla bla. men er ikke noe tema, da prisen er dyr, i mine øyne i forhold til stål.

så jeg ønsker og høre om dere har noen formening om den tåler leirdueammo i stål?

kommer selvfølgelig ikke til å kjøpe eller bruke noe annet en leirdue ammo i stål, da min mening er at stål ikke har noe på jakt og gjøre, annet en i våpen,termos og stolsekk utførelse. så leirdue ammo er vel lett svak lading i forhold til magnum, så mener dere at det går i min go'børse? har skutt tunge mangnum ladninger i bly i den, men aldri vært noe tungt brekk, eller klint patron.

 

fått svar som: - jaja ikke noe problem, star'n holder, solide og gode!

- ja det skal gå det. er ingen svær lading, så ser ikke problem i det.

 

 

har vært i den lokale våpen foretningen, men har aldri fått noe svar på det. bare vet ikke.

Link to comment
Share on other sites

På det punktet trenger du absolutt ikke bekymre deg..

Jeg skyter stål-lerdueammo i alt fra min 1924modell drilling , via en Baikal IJ54 1964modell til min miroku fra tidlig 80tallet..

 

Trykket fra disse vil definitivt ikke klare å gjøre inntrykk på en IJ27, og Baikal begynte også ganske tidlig med hardforkromming inni pipene.. Således vil et hagl som bryter gjennom koppen heller ikke imponere krombelegget..

 

De fleste baikalene har dog som oftest 1/1 og 1/2 trangboring.. Produsentene av stålpatroner anbefaler som regel å ikke benytte patronene i løp trangere enn halv..

Link to comment
Share on other sites

 

De fleste baikalene har dog som oftest 1/1 og 1/2 trangboring.. Produsentene av stålpatroner anbefaler som regel å ikke benytte patronene i løp trangere enn halv..

 

stemmer det. har 1/1 øvers og 1/2 nederst.

så tenkte bare og bruke det nederste løpet.

så du mener dette går bra? :D

Link to comment
Share on other sites

="buttoloså tenkte bare og bruke det nederste løpet.

så du mener dette går bra? :D

 

Tja..kjenner en del karer som bruker baikalene sine aktivt på lerduebanen, og det har de gjort i ganske mange år..Ingen av de børsene viser tegn til skade eller unormal slitasje..

 

Kom deg på banen du.. :wink:

 

Bare for å presisere: Det jeg har sagt gjelder lerdueladninger..jaktpatroner med stålhagl er noe helt annet..

Link to comment
Share on other sites

Burde ikke være noe problem å bruke på til lerdueskyting. Vanlige lerduepatroner er oftest CIP godkjent og skal da kunne skytes i hvilken som helst gevær som tålte vanlige blypatroner før (om jeg har forstått det riktig). Jeg har selv en gammel Beretta S56E fra slutten av 60 tallet. Denne fikk jeg trykktestet hos børsemakeren til Gressvik i Askim. Han tok også å borret opp øverste choke fra full til halv.

Den gamle haglen ble testet til 1200 bar eller noe sånt og han sa at den nok godt hadde tålt enda mer. Har sett flere som har skutt med gamle enkeltskuddshagler av typen Bailkal på banen. Disse har jo trangborring så det holder og det har ikke vært noe problem (selv om det ikke anbefales mer enn halv choke). Jeg ville ha tatt geværet til børsemaker og fått det trykktestet, da kan du bruke vanlig jaktammunisjon i stål og lignende også (hvis geværet tåler testet da :) ).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Leirdueskudd skulle vel gå greit, men hvær forsiktig med kraftige jaktladninger i stål, kan gå bra de første

skudda, men så plutselig en dag sprenges hagla etter mye slitasje. Har selv sett skudbuller på en gamel merkel etter

stålhaglbrukk i halv tranboring, har også opplevd å få skuddbulle i en nyere baikal med impcylinder, men da brukte jeg

remington hevi shot. :evil: , nei få tilbake blyet så vi slipper å spekulere på hva hagla tåler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...