Jump to content

Brno mod 2


El cazador

Recommended Posts

Hei, ny her!

 

Har nettop kjøpt ei brukt Brno mod 2, cal .22 lr. Kjøpe ei pakke amunisjon og gikk ut for å prøveskyte den i dag. Presisjonen var overaskende god, fikk inn fem skudd med 20 mm. mellom to ytre sentre :D . tre i samme hullet og så to "flyvere" litt over. oppdaget da vi kom hjem med den etter handel at den var produsert i 1965 :shock: så forventnigene var ikke særlig store. Problemet var at den ikke kastet ut tomhylsene skikkelig. Den slapp bare mange av hylsene rett ned i kassa, noe som ved uoppmerksomhet førte til forkjiling :? Klarte ikke å finne noen sammenheng mellom hastighet/hardhet på bolten og hvordan den kastet hylsene. Virket egentlig som om det var tilfeldig. Noen som har opplevd noe liknende? kan det være slitasje? eventuellt noe å gjøre med det?

 

Ammoen var forresten Geco standard rifle eller noe.

 

på forhånd takk for hjelp :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Brno mod.2 etter min far, produsert og innkjøpt i 1963. Den går som en 'strek' med det meste jeg har prøvd av ammunisjon. Og jeg har kikka på en del våpen av samme type opp i gjennom åra, og må bare si at 'alt var bedre før' . Finishen på min -63 modell får du ikke idag,nei.

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det Kvisten skriver. .22 ammunisjon har ofte svært feite kuler, ihvertfall før. Dette var noe tykt hvitt fett, som ofte gjorde funksjoneringen upålitelig. Mange .22 pistoler sluttet å veksle etter relativt få skudd, innsmurt med dette klinet. Da var det bare å demontere, avfette, pusse og olje. Dette fettet finnes nok i rifla di også. Tilslutt er det bare å ta bestemte ladegrep, ikkeno fomling

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen ombord

Fine rifler de gjorde den gang du.

Kunne tenke meg og sjekke fjæra for utdragerene (sitter rundt bolten i forkant) om den er slapp så kan nok det skje. Ta og gjør rein børsa for fett og gammel dritt og prøv igjen.

Alm har i allefal fjærer på lager, byttet på den ene Mod 1 børsa mi i fjor og det hjalp i allefal

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar!

 

Ble bare litt redd jeg hadde "gjort kulå", som me seie her på vestlade, å fått heim ei gammel og utslitt salongrifle...fannt ut jeg kunne skrive her og høre om dere hadde noen meninger om den. Hadde egentlig planer om å montere demper på den, men ble litt betenkt når jeg fannt ut hvor gammel den var. Hva tror dere? Hørtes ut på jaktfalk som om presisjon hvertfall ikke var noe problem? La merke til en annen ting også, avtrekket var ikke slik som jeg er vant til fra diverse banerifler og pistoler i .22. Var ingen dødgang og heller ikke noe trykkpunkt. Skuddet gikk av med en gang, første 2 millimeterne ca. Er dette noramlt?

 

Kan jo legge til at vi ga 1900 for salongen påmontert en Nikko Stirling 4*40!

Stokken så ut som ett sleggeskaft, men bare noen få riper i løp/mekanisme.

 

Kanskje vi bare skulle tatt en tur bortom Alm, og hørt hva de mener. Er vel en ca 30-40 min kjøring herfra tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen datostempling på salongrifler. Jeg har selv en brno mod 1 fra 1949, som er like fin idag som den var ny. (finere faktisk!) Går som en stråle. Det eneste som ødelegger ei salongrifle er manglende eller feil vedlikehold.

 

Problemet med utkast ligger garantert ved ekstraktorene. Enten er de fulle av gammel drit, eller så er de rett og slett slitte. En slapp ekstraktorfjær kan bidra til problemet. Alt dette skal være kurant å få tak i.

 

Avtrekket ditt er helt normalt.

Link to comment
Share on other sites

...avtrekket var ikke slik som jeg er vant til fra diverse banerifler og pistoler i .22. Var ingen dødgang og heller ikke noe trykkpunkt. Skuddet gikk av med en gang, første 2 millimeterne ca. Er dette noramlt?

 

Ja, det er helt normalt. Brno 2 har direkteavtrekk, som er det mest utbredte på jaktvåpen, i motsetning til trykkpunktavtrekk som er vanlig på konkurransevåpen. Og du trenger overhodet ikke bekymre deg over alderen på riflen så lenge du ikke har gravrust i løpet eller skader på kroningen. Jeg har en fra 1957 som uten problemer går hull-i-hull på 50m nær sagt uansett hvilken ammunisjon jeg bruker. Du har en børse for livet hvis du gidder å ta vare på den.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei BRNO Mod2 fra 1976, som jeg arvet etter min bestefar. Får den ikke til å samle skikkelig, vet ikke hva som gjør det?. Da jeg overtok den bytta jeg kikkert og gjenga opp til demper, men den har ikke noe god samling(bruker stødig anlegg og to fot). Skuddene er sånn nogenlunde samlet på den siden en treffer(5-10 cm samling på 50 meter). Kommer feks dagen etterpå igjen på skytebanen, så er treff pungtet flyttet seg ca på andre siden av blinken. Montro hva som gjør det?, er det riflen eller er det kikkerten, en Bushnell Thropy 3-9 x 40. Bruker stort sett CCI standard velocity og CCI Subsonic. Sistnevnte går best.

Link to comment
Share on other sites

Min og kaster av og til ut "slapt" tom hylsene. Særlig CCI subsonic(hull spiss amo), er treg og lade inn i kammeret. Må bare ta i litt mer når en tar lade grep etter avfyring. Da flys den greitt ut. Vanlig amo, som er greitt å lade i kammeret, går tom hylsene greitt ut. Mon tro hva som gjør det?.

 

Den Bushnell Tropy`n er 100% orginal. Ble kjøpt på G sport på begynnelsen av 90 tallet til 1995 kr. Rart dette?, for jeg skjønner ikke åssen dette går ann?. Samlingene er er så nogen lunde greie, sånn innom ca 5 cm, men fra gang til gang jeg er på banen, flytter den seg rundt på blinken.

Link to comment
Share on other sites

Bytt ut Bushnell Tropy`n med en annen kikkert, 20 år gammal Bushnell er moden for pensjon anyway (jeg ville iallefall prøvd med noe annet.

 

Og så kan du jo gjerne forsikre deg om at pipa ikke står i spenn i stokken på noe vis, detkan gi merkelige utslag nemlig.

Link to comment
Share on other sites

Ja, skal prøve en annen kikkert. Den har ligget i esken sin i ca 20 år, og har ikke vært brukt, så den er ikke skadd eller utslitt. En annen mulighet er at den kikkerten er litt tykk for riflen, å har litt høye montasjer, og lavt skjefte i forhold. Kanskje ikke jeg har samme synslinje inn i kikkerten fra gang til gang. Kan prøve å teipe noe på kolben for å komme høyere opp, å se om det da blir bedre?.

Link to comment
Share on other sites

Stiftet nærmere bekjentskap med innsiden av brnoen idag. Tok sluttstykket helt i deler, renset med vann og salo (for å få bort gammel olje). Skarapte ekstra på "klørne" som holder hylsa. Renset så godt jeg kunne inni kassa også. Skrapte forsiktig bort så mye jeg klarte av gammelt fett og litt blyrester. Tørket med tørr fille også gikk jeg over med ei oljet, før jeg satte den sammen igjen.

 

Er ikke sikker på hvordan ett slongløp bør pusses, så hvordan bør et løp pusses og hvilke rutiner bruker dere?

 

Virket ikke som om pussingen hadde noen nevneverdig effekt på tomhylsene, så tenker jeg får prøve annen ammo og eventuellt bytte utkaster fjæra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...