Jump to content

Billige og gode skyvelære!


M17

Recommended Posts

Har nettop kjøpt meg skyvelære fra nettbutikken http://www.dealextreme.com, og jeg må si jeg er overasket over kvalitet vs pris på utstyret fra denne siden :shock:

Med dagens dollarkurs og _gratis frakt på alt fra denne siden_ kan man gjøre gode kjøp herfra!

Skyvelæret jeg kjøpte (http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.2306) er av rustfritt stål, er digitalt og har mm/inch visning. 1/100 mm presisjon, med 15 cm måleområde. Det har også en nullstillingsfunksjon, og leveres med ekstabatteri og i en fin eske. 18 dollar!

 

Løp og kjøp!:)

Link to comment
Share on other sites

Sant nok. Men det som er viktig å huske selv om man får avlesninger på hundredelen, er ikke presisjonen nødvendigvis i samme område - og spesielt på skyvelær er dette tilfellet. Det betyr at et skyvelær for eksempel ikke egner seg til måling av trykkring på hylser - det er rett og slett ikke preist nok. Husk også at et vanlig skyvelær med nonieskala i utgangspunktet er like presist som et digitalt - fordelen er at det er mye enklere og raskere å lese av, og at man kan konvertere mellom metriske og imperiske måleenheter ved å trykke på en knapp.

 

Samme prinsippet gjelder for mekaniske og elektroniske kruttvekter - de elektroniske er i utgangspunktet ikke mer presise enn de mekaniske.

 

Viktig å legge seg på minnet når man driver med hjemmelading.

Link to comment
Share on other sites

Digitale skyvelære til priser vi vanlige mennesker har råd til har en repeterbarhet på 0,1mm. Kjøp et vanlig et med nonie-skala eller ur istedet.

 

Enig! Selv sverger jeg til skyvelære med ur, riktig kalibrert og godt behandlet så er disse de beste skyvelærene man kan ha!

Skyvelærer med ur er mye enklere å finne "vendepunktet" med, og riktig justert/kalibrert (dette er viktig!) bør du kunne stole på det ned til 2~3 hundredeler (mm).

Men, et skyvelære (hvilket som helst )er et verktøy, og ikke et instrument. Så hvis det er mål fra noen hundredeler (4~5...) og finere du vil kunne stole på, så er mikrometer (eller tilsvarende) det eneste som duger...

Link to comment
Share on other sites

Ett skyvelære er ett kjempe godt verktøy, og er det digitalt er det enda lettere å bruke. Men det kommer ann på bruken.

Til å måle samlinger i skiva er ett digitalt skyvelære kjempe messigt, og til divesrse målinger på laderommet holder det i lange baner (forutsatt at alle mål er tatt med samme skyvelære, viss ikke bør de nok kalibreres for å kunne brukes om hverandre).

Mikrometer er for "særinger" som skal ødelegge skivene med små samlinger (les BR) :wink:

Resten av oss klarer seg nok nesten med en tommestokk tenker jeg. :D

Ser jo stadigvekk i diskusjoner på nett, at de som har hatt mikrometer og måleur i flere år, knapt kan spore noen forskjell i presisjonen, nesten samme hva de gjør med hylsene (innenfor fornuften). Så jeg begynner å ane at for langt de fleste av oss, er det nok med ett skyvelære (gjerne ett digitalt som er lettavlest) + noe små snacks å skrue fast på det (for å gjøre ting enklere), samt litt godt gammeldags øyemål for å komme i mål med god nok amo.

 

Obs! Om en har ett skyvelære til å måle samlinger med, så hold det skyvelæret i våpenkofferten, kjøp ett annet til å ha på ladebenken. Mister en ned ett skyvelære er det fort en tier eller to feil (var ukentlig innom verktøy kontrollen for å få justert/kontrollert skyvlære som hadde ramlet ut av lomma på kjeledressen før i tiden).

Link to comment
Share on other sites

jeg bruker digitaltskyvelær på jobben... og er det satt toleranse på bitene jeg skal lage, så bruker jeg mikrometer.

ikke på de det er toleranse for ikke toleranse satte mål vist noen skjønte den

skyvelære er bare ikke nøye nok

men ska du bare finne ut som det er sagt før her hvor bra sammlinga er så holder det egentlig bare med att vanlig ett?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...