Jump to content

Klubbenes nettsider.


fmi

Recommended Posts

Hei. Vet ikke om dette er rette plassen men jeg prøver meg.

Vi holder på med å bygge ny nettside i pistolklubben, og er veldig intressert i hva skytterne mener bør være et minimum av info, så gode tips mottas med takk.Har du en favorittside så tips oss.

Bør man kjøpe seg en egen .no adresse, og hvordan gjør man det?

fmi.

Link to comment
Share on other sites

Du trenger et domene (web adresse) og et sted å ha filene til nettsiden (webhotell). Skal du ha domene som slutter på .no må du ha et organisasjonsnummer.

 

Avhengig av hvor kompliserte internettsider du skal bruke (kodingen) så trenger du mer krevende webhotell. Du kan leie både domene og webhotell fra mange ulike leverandører. På basisnivå koster det ikke mer enn 250-500 kroner i året for en grei server og domene. Pass på at noen kan ha begrensed kapasitet i prisene.

 

Søker du på webhotell så finner du mange tilbud. Jeg går ut ifra at en PM til en av forumets teknikere kan gi deg nyttige tips....

Link to comment
Share on other sites

Alle som ønsker kan få klubbnavn.pistolklubb.org av meg.

Jeg satte opp sider for Lillehammer Pistolklubb, i den forbindelse kjøpte jeg domenet.

 

Man kan altså få *.pistolklubb.org for en rimelig penge. Om ønskelig kan jeg også være behjelpelig med å sette opp sidene.

Link to comment
Share on other sites

Har god erfaring med å bruke Google nettsteder. Enkelt å bruke og sette opp.

Kan også kople opp et eget domenenavn mot siden slik at adressen er enkel å huske.

 

Innholdet på siden bør jo være litt generell info om klubben, gjerne også kontaktpersoner i tillegg til:

- Klubbens stevner

- Resultater

- Treningstider

- Stedsangivelse, gjerne både kart og GPS-koordinater

- Enkle nyheter fra klubben om det er noe sm er verdt å meddele på nett.

 

www.lenasportsskyttere.org er bygget på Googles nettsteder.

Link to comment
Share on other sites

Muligens ikke et direkte svar på trådstarters spørsmål, men kan hende andre i startgropen kan ha nytte av innlegget...

 

Jeg har bygd websidene til MoldePK i et CMS system ved navn Joomla.

Systemet krever et webhotell med MySQL og PHP.

 

Systemets store fordel, i mine øyne, er muligheten til å ha flere nivåer av tilgang basert på logg inn.

Dette betyr at flere fra klubben kan bidra, og legge ut på websidene artikler og annet innhold.

Man er ikke lenger avhengig av kun en person med server logg inn, ftp logg inn, kjennskap til HTML koding osv...

 

Du kan ha websider bak logg inn beregnet for vanlige medlemmer, og mulighet for tilgangsnivå som Skribenter og Publisenter.

Forskjellen på disse, er at Skribenten må få godkjent sin artikkel før den vises på websidene,

mens de med Publiser tilgang kan utføre dette direkte.

Det finnes også tre forskjellige nivåer på Administratorer av systemet.

 

Joomla systemet kan forholdsvis enkelt bygges ut med moduler, feks aktivitetskalender, webforms og annet.

Systemet er gratis, og skapt som "åpen kildekode".

 

Er systemet komplisert å bruke?

Vel, egentlig ikke, men det krever litt av den som skal sette dette opp (typisk høyeste grad administrator),

og formgi hvordan websidene skal se ut. Her er mulighetene mange, men mitt tips er "Keep it simple".

 

Når denne jobben er gjort, er det enkelt for andre å bidra med innlegg, arikler, bilder og lignende innhold.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vil ikke anbefale Joomla, sikkerhetsmessig er det et helvete;

Mmm, det var vel å trekke det noe langt?

Man bør i alle fall gjøre grundig testing og lese igjennom kode slik at man sikkrer seg.

Man må seff gjøre noen grep for å sikre seg, feks holde Joomla løpende oppdatert med alle sikkerhets patcher.

(+ endel andre ting jeg har gjort, uten å røpe hva...)

Men dette er vel ikke så ulikt andre systemer CMS systemer?

 

Problemet øker med antall moduler og plugins man måtte finne på å innstallere.

Holder man seg til et minimum, og velger kun de mest utprøvede og annerkjente, ser jeg ikke noe problem...

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke si det er å ta det så langt. Med opp til 8-10 nye exploits om dagen skal du patche ganske mye for å være safe. Sjekk f.eks Jaws og Drupal. De har langt ferre exploits. Joomla er en fork av Mambo, og har hele sitt liv vært kjent for å være et eneste stort sikkerhetshull i likhet med sin moderapplikasjon.

 

Om man vil ha såpass mye jobb som det medfører å kjøre et slikt system, så ok. Men jeg foretrekker en CMS som jeg slipper å patche daglig.

 

Har forøvrig akkurat nektet å hoste Joomla for en annen avdeling på jobben i forrige uke pga sikkerhetsaspektet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...