Jump to content

Leupold vs Meopta


enkristensen

Recommended Posts

Har kjøpt meg en kombi 12-222 som jeg skal sette sikte på :) Det følger med en orginal montasje på 30mm. Derfor syns jeg ikke at det er så mange alternativer i mellomklassen prismessig. Skal brukes primært på småvilt og revejakt. De to jeg ser på er Leupold European 2-7x33 og Meopta 2000 1,5-6x42. Noen erfaringer med de to?

Link to comment
Share on other sites

Meoptaen har bedre optiske egenskaper, spesiellt bedre ved dårlig lys.

Leupolden er mindre og mye lettere.

Jeg ville vurdert leupolden om jeg ikke skulle jakte i dårlig lys pga vekt. På kombivåpen liker jeg smekre sikter best.

Kvaliteten er nok god på begge.

Link to comment
Share on other sites

Alternativt om du skal tenkte på vekta, og kan strekke budsjettet littegrann, så har Meopta en modell som heter Artemis 1-4x22 som du får med lysretikkel for bruk i dagslys (k-dot). Har ikke prøvd denne på jakt, men peket litt med den på en kombi, og det ser absolutt lovende ut! Men du mister jo en del på toppforstørrelsen da.

Link to comment
Share on other sites

Skal du bruke børsa på revejakt bør du nok gå for noe som har greie egenskaper i dårlig lys. Revejakt foregår ofte i skumring/mørke. Hadde selv en Leupold European 1,25-4x20 på min kombi, og den dugde dårlig på natterstid. Var likevel overraskende god når våren kom. Satt på beverpost i april og hadde skytelys til ca kl 22 og fra 4-tida om morgenen. Til revejakt på natterstid i januar var det håpløst (men en Zeiss Victory 3-12x56 fant reven den gangen!).

 

Til annen jakt var siktet veldig bra synes jeg, og det samme på leirdueskyting. Dette er et lite og ganske lett sikte, og det fungerer greit til 100 meter i hvertfall.

 

Vet ikke om det er fast eller hurtigmontasje du har, men om du har fast er det greit med et lite og lett sikte.

 

Om du går for et sikte som ikke er så veldig lyssterkt kan det være en fordel med relativt grove stolper i retikkelet. Disse er synlige ganske lenge utover kvelden. Hadde tysk 4 på min. Tittet gjennom en Meopta 3-12x56 nå i januar (bare siktet bortover en skogsvei i skumringen), og den kunne ikke brukes når mørket falt på da trådkorset var for fint. Det ble rett og slett borte i mørket. Da var kl ca 18. Bildet av retikkelet jeg har i avataren er forresten av Leupolden jeg hadde.

 

Et sikte du kunne titte på er feks Leupold VXIII 1,5-5x20 med lysprikk. Den har også 30 mm rør. Bedre optisk (har jeg hørt) enn European og med lys.

 

http://www.leupold.com/hunting-and-shooting/products/scopes/vx-3-riflescopes/vx-3-1-5-5x20mm-illum-reticle/

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er i akkurat samme situasjon som deg: kombi med 30 mm ringer, skal kjøpe kikkert.

 

Har sett på de samme som deg og kommet frem til at meoptaen er aaaaltfor stor og tung.

 

Tror 2x forstørring går greit, men til fluktskyting er det på kanten. For min del er det rådyr, rev og fugl i tre (spetsjakt) som gjelder.

 

Jeg tror jeg havner på leupold european 2-7x33

Link to comment
Share on other sites

Vet denne tråden er ment mot Leupold og Meopta, men har ringt litt rundt til en del forhandlere å forhørt meg litt. Det siste tipset jeg fikk nå var Hawke Nite-Eye 1,5-6x44. Grunnen til at jeg må 30mm rør er at det følgte med en orginal hurtigmontasje. Blir nok noen ringerunder og kammer-runder før dette siktet blir montert :)

Link to comment
Share on other sites

Fikk å billigfølelse, men selgeren sa at de hadde fått gode tilbakemeldinger på den. Så jeg vurderer å prøve den rett å slett pga at den er 2000 billigere enn Leupold sin. Driver fortsatt å leter både her hjemme og i Sverige etter evt ett brukt "kvalitetsmerke", men de synes å være fraværende for øyeblikket :(

Link to comment
Share on other sites

Nikon Monarc Gold i 1,5-6x42 kan vel også være et alternativ?

Jeg har en og det er et helt ok sikte.

30 mm rør og tysk #4 retikkel, men det fine midtkorset er godt nok til prikkskyting på 100 m.

Lystyrken / skumringsegenskapene er også meget gode alt tatt i betraktning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...