Jump to content

Valpe kjøp


A-BOLT

Recommended Posts

Hei.... Har ventet på en valp siden før jul.. Jeg var nr 2 som ringte. Før det var parret... Og det ble sakt at jeg skulle få en hann hund om di

fikk valper.... jeg ble jo glad og fornøgd og venntet i spenning, tiden gikk og jeg snakket med oppdreter flere ganger. en va di siste gangene før valpene ble født lurte han på om e ville ha tispe om han bare fikk det. og det sa jeg va greit. men ville helst ha hanne siden avl ikke er aktuelt..

Og det var helt i orden... så ble valpene født...... jeg såg dem fikk 2 hanner og ble lettet... Da jeg har sett etter hund siden i fjor sommer...

Ringte oppdretter og snakket med han,.. og når jeg spurte om e fikk en hanne siden han fikk 2.. og 3 tisper. så sa han at det var 7 på liste og dem hadde ikke bestemt hvem som skal få enda... det er 10 dager 14 dager siden og e har ikke hørt noe mer.. fikk besje om at e måtte følge med på hjemmesida dems.. og at der ville komme info etter hvert..

 

Han villle at jeg skulle komme og hilse på dem også før levering.. det sa jeg at jeg godt kunne..

Men gidde ikke kjøre 9 timer en vei bare for og hilse på dem og valpene. om jeg ikke er 99% sikkert og få..

 

Syntes det er dårlig og si man skal få valp.. og etter 3 månder så er det plutselig ikke sikkert..

 

Hva mener du om saken?????

 

 

Vil ikke nevne navn,, er en strihåret dachs

Med bra stamtavle..

 

Hilsen Kenneth

Link to comment
Share on other sites

Valpeselger vil ofte personlig møte og vurdere potensielle eiere til valpene. Det kan være derfor de vil du skal komme og hilse på. Det er i tråd med seriøst oppdrett, som jeg ser det. Men hvis du har blitt lovt valp uten forbehold så er det jo kjipt dette.

Link to comment
Share on other sites

Sa jeg kunne komme og hilse på. Men han ville jeg skulle det når valpene var 6 uker gamle.. så får vente og se... Men syntes det virket litt useriøst... hadde han sakt jeg måtte komme før di va født hadde e bare bestilt fly belett med en gang... litt langt og kjøre.. men va klar på at når den skal hentes så kjøre jeg..

Link to comment
Share on other sites

man selger jo ikke valper til hvemsomhelst men det er ganske enkelt og bare sjekke vandel hos politiet, da sikter jeg til langveisfrakjøpende... prat med kjøper og gjør deg en mening om vedkommende og si at det er et krav at du får vandelssjekke vedkommede før valpesalg og oppgi at du ikke får vite hva han eventuelt har gjort bare om politiet annser vedkommede som egnet til og ta vare på en hund... nekter vedkommende vet du jo at han har noe han vil skjule... en slik vandelssjekk er enkel og du ber kjøper sende deg fullmakt i posten og drar så innom lokale politikammer og spør slik: ville dere annse denne personen som annsvarlig nok til og ha hund iflg vandel? da blir det ja eller nei.. hva vedkommende har gjort får man aldri vite uansett men er alltid greit og vite hvem hunden havner hos før man selger.

Link to comment
Share on other sites

nå sa jeg bare min mening da jeg selv har solgt valper.. altså et perspektiv en valpeselger kan ha på salg..

selger vel ikke til hvem som helst. alle kan virke hyggelige derfor er det greit og møte de personlig og jeg garanterer aldri noen en valp før jeg har møtt de. men kjøpe seg valgplass i kullet er ingen problem. og jeg vil alltid ha alle inn og prate med de før de får valp. men ingen vil selvfølgelig kjøre 9 timer for å se på en hund de kanskje ikke får?

har hatt folk som har tatt fly fra england for bare å se så så gærnt er det ikke.. men selvfølgelig er det ikke morsomt og innvestere 9 timer kjøring på en valp du kanskje ikke får.. men du viser iallefall mye interesse og vilje til og bruke tid på hund.

Link to comment
Share on other sites

Alle slike vurderinger av kjøper må ein ha gjennomført før ein lover bort kvalp frå kullet. I dette tilfellet var vedkommande lova kvalp dersom kullet innfridde. Mitt svart til han var ut frå dei opplysningar vedkommande trådstartar gav.

Når eg kjøper kvalpar gjev eg alltid opp referanse slik at selger kan ta stilling til meg som hundeigar. Dersom vedkommande selger er tilfreds med min "vandel" og mine referanser ber eg om å få svar på om eg har prioritert plass i høve til kvalpekullet. Får eg ein plass eg er nøgd med avtalar eg eit besøk hjå oppdrettar/selgar når kvalpane er 6 veke gamle. Dette fordi eg vil vurdere både kvalpane og selgaren. Dersom eg er nøgd med det eg ser inngår eg ein intensjonsavtale med vedkommande om å kjøpe kvalp. Får eg ikkje slik avtale ynskjer eg vedkommande lykke til og finn meg ein annan selgar i standen, som eg opplev er seriøs.

Link to comment
Share on other sites

Bør ikke DU reise hjem til kjøper om det er viktig for deg at valpen får et bra hjem? Hvem som helst kan dusje og sette på seg rene klær, men hjemmet er kanskje en svinesti med mishandlede barn og 11 magre katter.

(Ikke det at jeg tror det er noen som gjør det sånn, det var bare en tanke som slo meg nå.)

Link to comment
Share on other sites

sjekke vandel hos politiet

 

Hva i all verden?? :shock:

Sette unger til verden kan hvem som helst som er over 16 år men skal en kjøpe hund må en kansje fårevise vandels attest fra "Onkel Blå"?

Skulle vi kansje bedt om ligningsattest og kreditt skjekk i samme slengen?

Dedt er jo klart at visst ikke Politiet ikke har noe på meg er eg jo en trygg hunde eiger..?

Dette er i ferd med og gå langt over min forstand da.. :roll:

 

 

Cracy-John

:shock:

Link to comment
Share on other sites

Personlig ville jeg ikke solgt valp til hvem som helst..men har selv alltid fått valp om jeg har ringt tidlig nok.Hvis jeg har ringt som nr 3,da er det to som har fått velge før meg,en vanlig regel det.Nå har du jo venta lenge,og regnet med å få siden du ringte som nr2,da bør han holde det han har lovet..

Link to comment
Share on other sites

Blir mer å mer vanlig å sette opp liste på de som ringer, uten å gi de ett nummerert valg, dette settes opp etter valpene er født.

Alle ønsker de beste valpekjøperne for valpene de oppdretter, og på denne måten er mulighete for å velge valpekjøpere større.

Dette er måten jeg har gjort det på, ved de siste valpekullene jeg har hatt og det har jeg hatt sukksess med! :)

Link to comment
Share on other sites

Useriøst om dårlig gjort spør du meg.Skjønner godt at di vil sjekke ut hvem di selger til,men det burde di klart for lenge siden.Hadde jeg blitt lovet valp først og så fått kanskje seinere hadde jeg blitt forbanna.

Har sikkert dukka opp en med et bedre navn som driver med prøver og oppdrett!

Link to comment
Share on other sites

Bør ikke DU reise hjem til kjøper om det er viktig for deg at valpen får et bra hjem?

(Ikke det at jeg tror det er noen som gjør det sånn, det var bare en tanke som slo meg nå.)

 

nix en som kjører 50 mil bare for å se kullet sier meg mye. og å innvadere andres hjem det orker jeg ikke, man finner ut ganske mye om en person bare ved å prate med dem og alle mine valpekjøpere har jeg kontrakt med angående hundens oppdragelse og stell, hvis jeg finner ut at hunden ikke har det bra eller ikke får oppfølging iflg kontrakt henter jeg hunden uten at kjøper får refundert noe som helst pluss at vedkommede blir annmeldt. dette er noe kjøper skriver under på i kontrakten, til og med at kjøper er pliktig og dekke utgifter ved henting av hund ved kontraktsbrudd. alle disse reglene selvfølgelig fordi at jeg driver med den hunderasen jeg gjør, det er ikke bare bare med disse hundene. vi ser jo hva som skjedde med pitbullene og amstaffen.. ble forbudt bare fordi landet er fullt av idioter som ikke vet hva de holder på med, og kjøper bikkja bare fordi den ser "tøff" ut. (selvfølgelig har jo hr staten vært inne i bildet med sin inkompetanse som vanlig)

 

sjekke vandel hos politiet

 

Hva i all verden?? :shock:

Sette unger til verden kan hvem som helst som er over 16 år men skal en kjøpe hund må en kansje fårevise vandels attest fra "Onkel Blå"?

Skulle vi kansje bedt om ligningsattest og kreditt skjekk i samme slengen?

Dedt er jo klart at visst ikke Politiet ikke har noe på meg er eg jo en trygg hunde eiger..?

Dette er i ferd med og gå langt over min forstand da.. :roll:

 

 

Cracy-John

:shock:

 

som sagt med tanke på hvilke hunder jeg driver med så sjekker jeg ALLE valpekjøpere etter at de har godtatt dette etter tilbud om kjøp av valp. det er ikke akkurat labradorer.

jeg har ikke akkurat krevd vandelsattest.. jeg ber om en skriftlig godkjenning til og sjekke med politiet om de er dømt for dyremisshandling, vold eller rusmissbruk. altså om politiet synes de egner seg til å ha en slik hund og jeg bruker en av politiets hundevante til og sjekke kjøperne. alt jeg får vite er om de egner seg eller ikke fra politiet.

om de har kjørt for fort eller svindla nav driter jeg i..

Link to comment
Share on other sites

Blir litt oppgitt av saken... Men skjønner at folk er skeptisk til og selge hund til noen di ikke vet noe om...

Samtidig så er det vel på tide og bestemme seg om hvem som skal få hund når det er 6 uker til levering.

Om jeg hadde reist ned og snakket med dem og fått beskjed om at di ikke ønsket jeg skulle få valp er det en annen sak.

Det måttet jeg bare akseptert og hatt forståelse for.. ingen selger valp til noen dem ikke liker vist di driver seriøst...

Men syntes det ikke er rett og si en ting og så gå vekk fra det man har sakt.

var jo derfor jeg ikke satt meg opp på liste fler plasser.

Link to comment
Share on other sites

Hei A-BOLT. Jeg er i samme situasjon som deg, når det gjelder det med valpekjøp. Men jeg har ikke blitt lovet noen ting, oppdretteren har bare sagt at han er positiv til min holdning/entusiasme og at han håper han kan selge valp til meg.

 

Jeg er helt enig i at det er utrolig dårlig av oppdretter å love deg valp, for så å gjøre helomvending i etterkant.

 

Det som forundrer meg, etter å ha lest denne tråden, er "førstemann til mølla" - prinsippet som virker å bli praktisert. Nå skal jeg på ingen måte påberope meg noen erfaring innenfor dette, men jeg har ringt å snakka med ganske mange oppdrettere, og INGEN av dem solgte valper etter mølleprinsippet, de samlet valpesøknadene i en bunke etter fødsel, og solgte til de oppdretterne selv mente valpen ville få det best hos.

 

Personlig syns jeg dette er meget proffesjonelt og seriøst. Det kullet jeg ønsker valp fra, har maaange navn på listen. Når jeg ringte i januar, to måneder før tispa ble parret, var det 11 på listen. Jeg vet ikke status per dags dato, men dette blir et spennende kull.

 

Håper alt ordner seg og at du får valpen du så lenge har ønsket deg :)

Link to comment
Share on other sites

ja det er ingen tvil om at og love bort valp for deretter og trekke seg er useriøst om man ikke har en meget god grunn.. når det gjelder første mann til mølla prinsippet er det nå vel slik at man får velge etter hvem som ringte først ja men den som ringer først trenger ikke være en valpekjøper man godkjenner, og da går jo første valget til nr 2 osv...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...