Jump to content

Lading 7x65 R


kjella

Recommended Posts

Jeg har skaffet meg en dobbelrifle i 7x65R og har så langt kommet meg til at alt er klart til testskyting. Jeg bruker Lee 7x64 brenneke diesett, engangsskutte hylser fra RWS og Hornady 175 grs rundnese i første omgang her. Lader med N160 en stige med 0,5 grs mellomrom opp til 50,5 grs om jeg ikke husker feil for å teste samskyting av løp. Satte kula inn så det er en millimeter igjen før hylsekanten når krymperingen og da har jeg faktisk ti millimeter friflukt!!! på kula. Det synes jeg var veldig mye, men som jeg har forstått så er det vist ikke så uvanlig på slike våpen. Det betyr i praksis at kula vil forlate hylsa i det samme øyeblikk som den treffer bommene. Eneste bekymring nå er at kulene ikke står hel rett ned i hylsa???. Det er ikke så mye skjeft, men nok til at jeg ser at kula wobler litt opp og ned når jeg triller hylsen over bordplata. Hvor mye kan tolereres der? Skal prøve å finne ut om det er hylsene som er presset skjeft eller om det er kuleisetteren som setter kula skjeft. Er det noen som har hatt dette problemet? Ellers så må jeg bare henvende meg til værgudene om bedre vær så jeg kan få kommet meg på skytebanen for runde nr 1 med nybørsa.... :D

Link to comment
Share on other sites

En venn av meg har kjøpt en rifle i 7x65R brukt.

Det fulgte med ett diesett i 7x64.

Kan dette brukes til 7x65R ?

Ja, som du ser så bruker jeg det........, men, ..... hylsene til de to forskjellige kalibrene er nesten identiske med unntak av at 7x65 er en millimeter lengre og skuldervinkelen er en halv grad eller noe sånt forskjellig. Det med skuldervinkelen er så lite at det neppe har noen praktisk betydning og lengden gjør at du ikke kan skru dien helt ned til hylseholderen (da setter hylsa seg fast i dien fikk jeg erfare) , men må bare presses så mye at patronen går i kammeret og ikke mer (som man altid skal gjøre).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 months later...

Norma har eindel ladningar på sine heimesider for 7x65R http://www.norma.cc/sortimentladd.asp?Kaliber=7x65R&Lang=1

Forskjellen mellom 7x64 og 7x65R er relativt liten. 7x65R er lada til høgt trykk for ei patron berekna for brytvåpen.

Står og litt her http://www.norma.cc/content.asp?Typ=58&Lang=1&DocumentID=198&Submeny=4&Rubrik=Kaliberhistorik&Title=7x65R om kaliberet. Maks gasstrykk er 3800bar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...