Jump to content

Hvilket jaktdiopter?


Kjetil-A

Recommended Posts

Jeg er ute etter et godt jakt diopter som jeg skal sette på cowboyrifla (lever action). Jeg har ett i fra skinnersights idag, men med dette er det altfor vanskelig å fininstille siktebildet. Det jeg er ute etter er da et diopter som jeg enkelt kan fininstille både høyden og siden på.

 

Noen gode tips?

 

(PS. Diopteret må passe til marlin 336 kasse)

Link to comment
Share on other sites

Lyman har en diopter som skal festes på siden av kassa di. Denne er lett å justere i siden og høyden.

Jeg har en slik liggende, men desverre er basen som skal sitte på låsekassen modifisert/ødelagt.

Dette siktet leveres med to typer hull.

Eneste merket som står på diopteren er Lyman 66 M C

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Williams lager også justerbare dioptersikter som passer Marlin 336. Jeg har bestilt meg en 336 XLR og enda et Skinner sikte, men jeg kunne godt tenke meg å ha et sikte med micrometerjustering slik at man kan kneppe seg inn på forskjellige avstander.

Link to comment
Share on other sites

Lyman siktet festes på siden av kassa. Venstre side på en base kloss. Så går det ei L-ramme opp og inn over kassa. På toppen av denne L-ramma (snudd på hodet) er det knepp innstilling sideveis. Høyden justeres på basen.

Send meg en mail adr eller mob nr så får du sett et bilde.

Denne løsninga kan brukes sammen med kikkert, da diopteret er veldig lett å fjerne.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 years later...
Da dumpet dette siktet fra williams ned i postkassen idag (hullene passer 336 kassa), og det ser helt genialt ut. Har ikke fått satt det på å testet det enda, men virker som det er relativt enkelt å stille inn både høyde og side på det.

 

Har det diopteret på to av Marlinriflene mine. Skrudde ut den saken i midten og bruker de uten. Veldig fornøyd.

På den ene Sharpsen min har jeg tangsikte - riktignok ikke Lyman. Litt mer knoting med grepet der.

Link to comment
Share on other sites

2ywbnl0.jpg

 

Denne her er også interessant, men er lagd av aluminium og har dessuten fått dårlig omtale når det gjelder justering av diopteret sidevegs. Noen hadde problem med at hele diopteret falt av etter skudd og locktite var absolutt nødvendig. Mulig man også må ha høy montasje for at okularet på kikkertsikte går klar av diopteret

 

http://www.williamsgunsight.com/gunsigh ... hehole.htm

 

http://www.midwayusa.com/product/827813 ... inum-black

Link to comment
Share on other sites

Du skrur ut/borrer opp den serraterte ringen i midten. Det er likt sikte på 336T og 1895 mine. Forskjellen er at på 1895 så må kikkhullet litt lenger til høyre ettersom kassen er en tanke bredere. Sikte fungere utmerket til jakt etter min erfaring. Når det gjelder oversikt så kan du sikte/skyte med begge øynene åpne.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...