Jump to content

Kulebane Bushmaster 16" med LaRue montasje og S&B ammo?


G L

Recommended Posts

Hverken kikkert eller montasje har noe å si for kulebanen.

 

Hvilken kulevekt bruker du?

Har du målt hastigheten? Hvis vi må gjette på den må vi også gjette på kulebanen.

Hvilken avstand har du skutt inn på?

Hvor langt har du tenkt å skyte?

Link to comment
Share on other sites

Hverken kikkert eller montasje har noe å si for kulebanen.[/quote

 

Jo det har det! Skal man skyte på korte hold merker man dette veldig godt om man har høy montasje og en kikkert med stort objektiv. Dette sier seg selv da avstanden mellom siktelinje og løpet blir stor, så blir avviket stort på kort hold. Skyter man inn på 100m og skal skyte på mål på la oss si 30 m så må man skru 6 knepp opp (1/4 MOA knepp) for å treffe der man sikter, om høyden på kikkerten er 42mm. Sitter kikkerten høyere må man skru mer på det samme holdet.

 

Det kommer slevsagt ann på hva slags skyting man driver med, om dette har noe å si i praksis. Skyter man på 100m og utover merker man sikkert lite av dette, men vi jaktfeltskytterne som av og til har hold nede i 20-30m må være klar over dette, hvis ikke skyter vi langt under på kortholdene. Dette gjelder vel også dere som skyter praktisk også, etter det jeg ser, men alfa-sona er jo forholdsvis raus? Kan alikevel være greit å forlegge siktepunkt for å kompensere noe for dette kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Nei, sniper-arne, det har ingenting å si for kulebanen.

 

Det har litt å si for hvor mye du må skru på ulike hold. Her spør jo trådstarter om kulebane, og da tar ihvertfall jeg for gitt at det er kulefall på forskjellige avstander han lurer på, ikke hvor mye han må skru.

Link to comment
Share on other sites

Hihi ;)

Innskutt på 100m, da har man vel maks høyest 7cm eller noe over siktelinjen. Og med 42mm objektiv så har man vel noe slikt som 30mm el noe cc løp-sikte.

At det skal ha noe å si på treff i Alfa eller ikke, vil jeg tro er mer teoretisk enn virkelighet.

Det er neppe særlig vanskelig å holde lavt på nære mål.

Samme hva, så lønner det seg å kjenne kulebanen på våpenet man bruker. Og det lærer man best ved å skyte.

Link to comment
Share on other sites

55 grain FJM.

 

Meopta Meostar med lysende retikkel.

 

Har ikke målt hastigheten enda (håpet noen her har målt det i 16" Bushmaster, bør jo ikke variere veldig mye).

 

Har skutt inn på ca 90 m, slik at den treffer like over prikken på 90 m.

 

Skal skyte IPSC avstander, 1m (kanksje jeg tar feil på minimum avstand, det er 1 m på pistol) til 300m.

 

Tenkte jo egentlig på kulebanen i forhold til siktelinja. Jeg mener det har noe å si på kote hold (kan jo være så nær som 5 m, og med noe av alfa sona dekket av en penalty target, så treffer man penaltien i stedet for alfa fordi man bommer med 4 cm pga siktelinja alene).

 

Men de veldig korte avstandene har jeg jo litt kontroll på, mer nygerrig på hva som skjer på de lengre avstandene, spesielt siden vi er så heldige å ha 90 m lang bane å trene på, da blir det ikke så ofte å trene på 300 m.

Link to comment
Share on other sites

55 grain FJM.

Jeg kjenner ikke BC på din ammo, men du kan jo skyte over chronoen neste gang du er på banen, og da få mer eller mindre riktig kulebane for din ammo i ditt våpen.

Men her er i hvertfall et eksempel, med Magtech ammo, skutt i 24" løp.

http://www.magtechammunition.com/store/ ... ils425.php

 

Stemmer nok ikke helt, men innenfor 300m så kan jeg ikke se for meg at det er så veldig store forskjellen. Det er tross alt en begrenset mengde krutt som skal brenne. Om det er mer krutt igjen etter 16" vet jeg ikke, men jeg kan ikke se for meg at det er så mye mer igjen.

 

Men det heteste tipset er nok å chronografere noen skudd og mate inn data i et program. Så ser du kulebanen så langt du ønsker. Og da kan du jo også leke litt med innskytnings avstander for å finne den avstanden som passer deg best :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro at det ihvert fall er en god del trykk igjen som ville akslerere kulen om det var 8" lengre løp. Tror jeg dessverre ikke får like flat kulebane med 16" som 24". Må vel ta det inn på raskere hådtering av kortere våpen.

 

Jeg skal kronografere ved neste mulighet.

 

Hvordan får man tak i slike programmer?

 

Og hvordan får man tak i parameteret for luftmotstand for kula? (Det er en god del skyttere som skyter S&B 55 grain FMJ i praktisk, så det må vel være noen som har det?)

Link to comment
Share on other sites

PCB Som er et meget bra balistikkprogram ligger gratis på dette forumet, BC på S&B kula er ca 0.245, den er svært lik M-193, dvs den amerikanske militære 55grs kula, ihvertfall nær nok for å regne en noenlunde kulebane til 300m.

Hastigheten er i nærheten av 3000fps.

Men uansett, skyt deg inn på en middelavstand. (kula krysser siktelinja 2 ganger) velg den avstanden som passer den avstanden du skal skyte på. Mange stevner har ikke avstander over 200m.

Om våpnet ditt har 16" eller 20" løp spiller så liten rolle til 300m at det ikke er hverdt å bruke enegi på å bekymre seg over.

Uansett balistikkprogram, ingenting går over praktisk test.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel uansett kun det "tapte" hastigheten pga det kortere løpet som vil gjøre at det vil være noe mer krum kulebane?

 

De veldig lange avstandene blir nok veldig skjelden skutt på, men greit å vite ca hvor mye høyere jeg må sikte.

 

Helt klart det beste vil være å teste på mange avstander, bare greit å ha en liten formening før jeg får muligheten til å teste på de lange holdene.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...