Jump to content

Er det noen som kan fortelle meg litt om denne pistolen?


G.Larson

Recommended Posts

Under rydding etter ett dødsbo ble denne funnet. Han som fant den er sønnen til avdøde og lurer på om det er mulig å få denne registrert på grunnlag av arv. Da vedkomne som hadde den av naturlige årsaker ikke kan fortelle noe om den så lurte han på om jeg kunne poste noen bilder her.

Er dette noe som noen gang har vært innom det norske forsvaret/millorg/motstandsgrupper/tyskerene osv?

Eventuelt verdi. Den er som dere kan se ut av bildene ganske strøken og i "urørt" stand. Setter stor pris på alt av opplysninger. Kaliberet er 7,63 Mauser.

Komplett med ekstra magasiner,reim til kolben, pusseutstyr og noen forskjellige deler. Disse mangler riktignok på bildene her da vi ikke fant de for anledningen.

 

5~1.jpg

6~1.jpg

2~1.jpg

1~1.jpg

3~1.jpg

4~1.jpg

 

Har fjernet våpennr på bildene for syns skyld.

Link to comment
Share on other sites

Det orginale medfølgende ustyret skal visstnok være

 

1 hylster i fin valnøtt

1 10 skudds magasin

1 20 skudds magasin

1 pussestang

1 ekstra fjær

 

 

 

 

Modell 300 ble laget i årene 1923-1947 i 171.300 eksemplarer

 

en senere model i 9mm ble laget etter krav fra Guardia Sivil (model F)

 

Men jeg har ihvertfall en del mer info om denne (og tilsvarende)

Link to comment
Share on other sites

Det står mye info om de spanske pistolene her; http://www.1896mauser.com/spanish.htm (se de 5 linkene øverst på siden).

 

Disse spanske pistolene er av mykere metall en den tyske orginalen. Har selv en Royal som raskt gikk fra "ubrukt stand" til å få en utbuling på høyre side ved 'stopp bolten'. Om sønnen får den registrert og vurderer å skyte med den, så må han bruke mild ladning. I allefall ikke falle for fristelsen å bruke 7.62x25mm Tokarev..

Link to comment
Share on other sites

Kom med det :D

Om det er en Modell 900 eller 903 har jeg ingen som helst anelse om.

 

Det er ganske mye å skrive. Jeg har mye info i ei bok her. Men hvis du vil kan jeg kopiere det på vanlig kopimaskin, og sende til deg ?

 

Men kan legge ut en del her. Men det vil ta litt tid å skrive av alt :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...