Jump to content

Jaktkule


Callandor

Recommended Posts

Skal lade noen 30-06 jaktskudd, og trenger ei god og ikke så inn i granskauen dyr kule.

Har siktet meg inn på ei vekt på 168 grain, men finner ikke så veldig mye ladedata jeg tør stole på.

Lapua har bare data på sin 167 grain Scenar, men denne expanderer vel ikke?

 

Vil bruke 168grain grunnet liten rekylforskjell på trenings ammoen og jalt ammoen.

Tenkte litt på Hornady SST, eller Nosler Accubond.

 

Noen innspill?

Link to comment
Share on other sites

Det var en ny tankegang å bestemme seg for jaktkule etter rekylen.. :wink:

Lik vekt og hastighet gir svært lik rekyl, men trenger ikke føre til likt treffpunkt (om du er ute etter det).

På jakt vil du ikke merke rekylen særlig uansett, og i alle fall ikke finbedømme styrken av den.

Til innskyting og trening vil du kunne merke forskjell, og det er kanskje her du ønsker "lik opplevelse" med treningsammoen?

Rekylen påvirkes jo av kulevekta, men hastigheten er dobbelt så viktig. Ei tung kule i lav fart vil kunne gi like sterk rekyl som ei lett kule i høy fart.

Jeg ville ikke begrenset jaktkuleutvalget til ei snever vektgruppe.

Hva slags vilt tenker du først og fremst på? Normale skyteavstander? Prioriterer du knall og fall eller kjøttbesparelse?

Link to comment
Share on other sites

Hei Callandor...

 

Nå vet jeg ikke om de har flere igjen, men J&F har hatt salg på en rekke gode kuletyper i det siste. Jeg bunkra sjøl opp en forsyning med Woodleigh 165grs til bruk som universalkule i 30-06'en min. At den attpåtil ikke kosta mer en Nosler Partition var heller ingen ulempe.

 

Jeg er også av den oppfatning at en børse er mest praktisk med kun to ladninger; ei trenings/fugleladning og ei hjorteviltladning. Disse bør ha så likt treffpunkt/kulebane som mulig slik at innskytingsproblematikk ikke er et tema når telefonen ringer..

 

Jeg gidder egentlig heller ikke gå inn på "Hvem kule,kaliber og kulevekt er best til elg"diskusjonen.. Den har vært kjørt så mange ganger før her på forumet at det bare er å bruke søkefunksjonen.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vel, skal jakte elg hovedsakelig, men også rådyr og hjort.

 

Har kjøpt noen Partizan HPBT 168grain som jeg skal bruke til de obligatoriske skudda.

Etter det dere skriver her, så er det jo ikke så viktig å tenke på lav rekyl på jakt. Man skyter jo ikke så mange skudd alikevel.

Tanken min på å bruke samme kulevekt, og ca samme ladning på kulene, (vil jo seff ha forskjellig BC) var jo at jeg skulle

slippe å stille om siktet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@nordllandsdrevern.

Når det gjelder rekyl har kulevekt og hastighet like mye betydning. Det er ved utregning av energi kvadratet av kulevekten er en faktor.

Rekyl er en ren impulsberegning iht Newtons lov.

Da gjør jeg som pinnsvinet ditt, og hopper av piasavakosten! :wink:

...så lærte man noe nyttig i dag også. Takk!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...