Jump to content

Forstørrelse til villreinjakt?


Guest ak

Recommended Posts

Har ikke all verden til erfaring da, men har nå aldri hatt kikkert på mer enn 5-6ganger forstørrelse. Det er jo snakk om en ganske "stor" blink dette da, så noe highpower er ikke nødvendig etter min mening. Lavere forstørrelse og mer synsfelt har mer for seg når man ligger og venter på at dyr skal stille fritt fra en flokk. Ofte er dyra urolige, og ting må skje kjapt når sjansen byr seg. Kansje blir det et strekk i flokken, de bakerste dyra stopper og beiter noen sekunder, og i de sekundene blir riktig dyr stående fritt i strekket. Sjansen er der, man må se den, og vurdere om det er forsvarlig å ta den. Foretrekker medforstørrende retikkel da dette gir mulighet til å kjapt anslå avstand til dyra. Marginene er små i fjellet, og man må etterstrebe å gjøre alt så sikkert som mulig for dyra og omgivelsene. Er etter min mening bedre å skru ned forstørrelsen og heller holde oversikten over hva som skjer rundt dyret du tenker å skyte.

2-7 holder i massevis AK...sett den på 3når du går, så kan du heller skru opp om du skulle få tid/ ha behov for det.

Link to comment
Share on other sites

Har aldri brukt mer enn 6x på reinsjakt, før brukte jeg en Schmidt & Bender 1,5-6x42, de siste årene har jeg for det meste brukt Leupold VX-III 1,75-6x32. Det kan av og til bli lange hold på reinsjakta, men er det så langt at du må ha mer enn 6x så er det alt for langt. Skyter helt greit på pappsimla når vi setter den på 300 meteren med 6x, så jeg konkluderer med at 6x holder i massevis. Er alltid noen forstørrelsesfanatikere som sikkert ville hatt minst 12x, men min erfaring er at de aller fleste jeg kjenner skyter best med moderat forstørrelse. På reinsjakt hender det jo at man har hatt en joggetur for å avskjære dyra, og da trenger ikke jeg å forstørre opp skjelvingen for å distrahere meg selv i avtrekksøyeblikket. Som oftest står kikkerten på 3-4x når jeg har skutt rein.

Link to comment
Share on other sites

Hva med en liten kikkert ala Swarowski 1-6x24? Liten og lett samtidig som en får opptil 6x forstørrelse. Kanskje ikke så lyssterk, men reinsjakta foregår vel som regel i dagslys? http://www.jaktogfriluft.no/nettbutikk/ ... rodid=4277

 

Swarowski er jo dyr, men en får en Leupold VXIII 1,5-5x20 for under halve prisen feks.

http://www.jaktogfriluft.no/nettbutikk/ ... prodid=845

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...