Jump to content

Colt Commander 9mm: sivilpistol 2 prosjekt.


Recommended Posts

Obs!! sterke bilder og uttalelser kan forekomme for 1911 entusiasten.

 

fikk ett plutslig innfall for 14 dager siden at jeg fikk lyst til å kjøpe en 1911 til sivilpistol klasse 2.

 

etter litt søking og studier fant jeg frem til at 1911 commander går i boksen med flush beavertail og bobtail. prosjekt er i gang.

 

hadde innvilget søknad liggende og ett 2 dager nettsøk lå det en 1911 commander i 9mm på finn.no. rett ned på intersport bogstadveien. var en ganske så strøken commander som hadde lite synlig bruk. selger sa at den var fra ca 1980. en tidligere eier og han hadde hatt den 25 år i våpenskapet. derav den pene standen på den.

og var en series 80. etter litt studier og litt utspørring blandt ekspertene ser det ut som en 50 talls series 70. venter fortsatt på svar på hva alderen egentlig er utfra våpenummeret. så det kommer etterhvert.

 

men det jeg har sålangt til å en Colt 1911 Lightweight Commander 9mm luger.

 

har tatt den til testing på banen og den har oppført seg eksemplarisk på 250 skd.

 

Prosjektet er nå på starten. planen er å få den til å passe i sivilpistol 2 boksen og få den konkuransedyktig.

 

følgende deler er bestilt inn:

 

*Swenson magasinbrønn

*Wilson 10 skd magasin

*STI avtrekker

*Duragrip Punisher grep og watchmen grep(for morroskyld)

 

Deler som skal bestilles:

*Dan wesson Bobtail kit

*Forlenget magasinutløser

*lærhylster og magasinhylster i lær

 

 

Deler som skal poleres blanke og fine

*Grepssikring

*Magasinutløser

 

I tilegg skal sleide inn til å få frontserratering av Severin. og få filt til en helt flush grepssikring.

 

 

P.g.a at jeg har en lightweight commander så er rammen i Aluminium og da vil jeg ikke greie å få til en fin blånering igjen. så der må nok det bli ett lag duracoat. kanskje noen har forslag til en fin farge? tenkt selv på en sand farge.

 

skal komme med litt jevnlige bilder og oppdateringen på prosessen. og en del bilder på montering av bobtailen..

 

 

 

DSC-0085.JPG

Link to comment
Share on other sites

Hm... jeg ville som sagt ventet litt med å file før forbundstinget er over...

 

Bobtail? Du tenker på å legge pistolen på skrå i boksen?

 

Og hvordan er høyden på den med wilson magasinet? (Det holder jo strengt tatt med 9+1, nr jeg har fått tenkt meg om)

(For all del... får du det til å funke er det jo definitivt grisefett)

Link to comment
Share on other sites

P.g.a at jeg har en lightweight commander så er rammen i Aluminium og da vil jeg ikke greie å få til en fin blånering igjen.

 

Hva med å legge hardkrom-finish på hele greia? Bare husk å montere siktene etterpå, det er veldig vanskeli å få sikter med krom på til å bil svarte.

 

Disse driver med forkromming:

http://www.centrumfornikling.no/krom.htm

 

For et best mulig reslutat bør man ha samme grad av polering på hele pistolen, jeg liker matt krom, antar man oppnår det ved å glassblåse våpenet før forkromming, men vedder på at centrumfornikling svarer villig vekk.

 

Går an å høre hva de skal ha for å krombelegge en pistol. Kanskje tilogmed litt old-school-look,med forkrommet grep og blå sleide?

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

fikk nå svar fra kromme gutta.

 

full glassblåsing og matt kromering av hele ble + - 1200 kr. ikke så veldig avskrekkende pris.

 

@blacops92: vet det er forslag om endringer. men ikke hørt hva dem er enda. men bobtail er ganske så snasent så kanskje jeg går for det uansett..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...