Jump to content

Forskjell på hylser fra Lapua og Norma


Truls

Recommended Posts

Vil treffpunktet endre seg om man blander hylser fra Lapua og Norma under ladingen?

Gitt at alle andre parametre er de samme - samme krutt, kruttmengde, die, tennhette, kule, settedybde og alt. Alle hylsene er til og med skutt ?gang i det samme v?net de lades for.

Link to comment
Share on other sites

Til trening p?pp til 100 meter har det ingen ting ?i. Det er min erfaring. Ut over det s?ille jeg holdt meg til samme hylsemerke og ellers h?krav til kvalitet.

 

For ?i det p?n annen m?: Stryker du p?torviltpr?s?an du ikke skylde p?like hylsemerker p?mmunisjonen.

Link to comment
Share on other sites

Til trening p?pp til 100 meter har det ingen ting ?i. Det er min erfaring.

Ikke for ?verulere, men min erfaring er at det kan ha noe ?i.... (ref eksemplet mitt med 300m)

Om spredninga ? fra 15 til 30mm p?00m pga blandete hylser s?il noen si det ikke har noe ?i, mens andre vil si det har noe ?i. S?an man jo selv vurdere om det har noe ?i ;)

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med deg H?rn!

Personlig s?ynes jeg samling p?0mm p?00 meter er helt ok til trening. Da veier fordele ved ?unne bruke ulike hylser over ulempen med litt mer ?ng av egenspredning.

 

Holder jeg midt i n?skuddet g? s??ula sitte der den skal, selv med 30mm egenspredning.

Link to comment
Share on other sites

Jada vi er nok enige, bare pr? v? litt "pedant" og si at hva som er "ingen forskjell" f?v? opp til den enkelte ?vgj? En anna ting er at blandete hylser kan f?orskjellige utslag i forskjellige v?n. I bane sauern min (200STR) pleier blandete hylser ikke gi merkbar forskjell i treffpunkt eller mer spredning p?ortere hold enn 300m. Men i en annen 6,5 b? jeg pr? var det helt andre utslag. S?et finnes kansje ingen fasit. Men jeg tror at jo mer stabil b? er, jo bedre t?r den s?e X-faktorer som feks blandete hylser gir.

 

Forresten solgte RANO endel skytterlagsammunisjon p?0-80 tallet (Og sikkert Raufoss og Norma f?et) som hadde omladde hylser. Disse hylsene var innimellom en salig blanding av rano, raufoss, norma og gamle milit?ylser, men de gikk ofte riktig s?odt fordet.

Men de hadde sikkert mer spredning enn ammunisjon med nye hylser hvor alle var av samme lot.....

 

Huff n?le jeg nerdete.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg blander ikke hylser. Gjorde det en gang for flere år siden på en feltrunde, ubevisst. Det var frustrerende. Fikk 3-4 treff på hver hold.

Testet så ammunisjon og innskyting. Fant da ut at jeg hadde blandet hylser.

Når det var bragt på det rene viste det seg at det var nærmere 15 cm i høydeforskjell på 100m.

Dette var Norma og Lapua hylser.

Skjer aldri igjen!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...