Jump to content

Lading av Lapua hylser 6,5x55 i Blaser


kjella

Recommended Posts

Skal hjelpe en kamerat med å komme i gang med lading.(kurs)

Har ladet selv i 40 år, så endel erfaring har jeg. :)

Vi skal starte med engangskutte fabrikkladde Lapua hylser.

Kule: Lapua Scenar 139grs.

Krutt: N160

Noen som har ladet denne kombinasjonen i Blaser?

Det jeg er ute etter er om data i Vihtavuori Reloding Guide er gode data for Blaser kammeret?(de er vell ganske uniforme vill jeg tro)

Må vi opp på maks data for å oppnå 800ms?

Link to comment
Share on other sites

Høggern: Jeg vet att vi aldri skal starte på maks!

Det jeg var ute etter var om noen hadde erfaring med denne kombinasjonen, og hvilke ladinger de bruker?

 

jeg har brukt "noe mellom minimum og max" med N160 og 139 grs scenar. da var hastigheta ca 770 msek i 67 cm løp.

Hvordan hastighet du får i din pipe vet du ikke før du har prøvd. (her vil løpslengde, løpsmål, hvor mange skudd som er skutt med pipa, osv få innvirkning)

Link to comment
Share on other sites

Har ladet masse til blaseren i 6,5x55.

Kombinasjonen du nevner er helt topp. Kvalitet i alle ledd. Vær oppmerksom på at blaseren ikke gir likedan trykktegn med tung hevarm. Skøyer ikke!

Ladet 6mm br i blaseren, jobbet meg oppover med norma 19 krutt. Brukte ikke kronograf, da lysforholdene mildt sagt er dårlig i finnmark på vinteren. Men regnet med at jeg så på hylsene og fikk vel beskjed om hylsene ble trege å få ut av børsa.

Ved 35grains norma 19 var det ikke plass til mere krutt. Merket ingenting på hylser eller våpen.

Men jeg bakket meg bakover til 32 grain,da denne var mest presis. Da lyset kom tilbake i midten av februar målte jeg farta på de skuddene jeg hadde igjen. 890 m/s med 105 scenar. Dette er ca 50m/s over fabrikk ammo. Og var nok ett stykke ut på den røde siden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader ikke med Scenar, men med 140gr Noslar Custom Comp. Norma hylser og N160krutt.

Ikke har jeg Blaser heller,men Sauer med S&L 63cm pipe.

 

Min oppskrift er:

Krutt: 44,5 gr N160

COL :77mm

V/0 805ms

 

Denne ladningen blir brukt av tre skyttere, to Sauer 202 og en Steyer helstokk,soter litt i begge Sauere, og relativt mye i Steyer`n. Presisjon er meget bra,tre skudd i klistrelappen.

 

MEN,dette er rimelig nær Lapuas max ladning,så begynn lavere i ditt våpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...